1. Co je JES:
Jednotné environmentální stanovisko (JES) je závazné stanovisko k vlivům na životní prostředí u záměru, který podléhá povolování podle stavebního zákona nebo posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Smyslem integrace jednotlivých úkonů do JES je, že JES je vydáván k záměru VŽDY A POUZE JEDNÍM PŘÍSLUŠNÝM ORGÁNEM!!! za celou oblast životního prostředí - v praxi tedy buď Ministerstvem životního prostředí nebo krajským úřadem nebo úřadem obce s rozšířenou působností.
V tom je zásadní odlišnost oproti dřívějším postupům, kdy byla tzv. „souborná stanoviska“ vydávána vždy za kompetence orgánu, který je vydával, a k jednomu záměru tak mohlo být vydáno několik takových stanovisek.
2. Jaké úkony JES nahrazuje:
JES se vydává se namísto správních úkonů stanovených jinými právními předpisy v oblasti ochrany životního prostředí (§ 2 odst. 1 zákona č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku, v platném znění, dále též ZJES).
Současně je nutno upozornit, že pro vydání zákonného JES je zcela zásadní, zda a jaké úkony z hlediska ochrany životního prostředí byly k záměru vydány před podáním žádosti o JES, a to včetně stanovisek, vydaných pro fázi územního řízení podle starého stavebního zákona (č.183/2006 Sb.). Tuto informaci je nutno sdělit současně s podáním žádosti o JES.
Aktuální znění zákona č. 148/2023 Sb. Zákon o jednotném environmentálním stanovisku.
Jestliže záměr nevyžaduje povolení podle stavebního zákona nebo jiného právního předpisu, JES se nevydává a stavebník je povinen získat povolující akty z hlediska ochrany životního prostředí samostatně.
JES se vydává namísto následujících správních úkonů:
Zákon o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.)
- Zásah do významného krajinného prvku (§ 4 odst. 2 ZOPK)
- Zabránění úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů (§ 5 odst. 3 ZOPK)
- Odchylný postup při ochraně volně žijících ptáků (§ 5b odst. 1 ZOPK)
- Povolení ke kácení dřevin (§ 8 odst. 1 ZOPK)
- Povolování výjimek ze zákazů ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně (§ 10 odst. 2 ZOPK)
- Zásah do krajinného rázu (§ 12 odst. 2 ZOPK)
- Souhlas k činnostem v ochranném pásmu ZCHÚ (§ 37 odst. 2 ZOPK)
- Souhlas k činnostem v ochranném pásmu památného stromu (§ 46 odst. 1 ZOPK)
- Výjimky ze zákazů u památných stromů, a zvláště chráněných druhů (§ 56 odst. 1 ZOPK)
- Souhlas se zřízením nebo zrušením účelových komunikací, stezek a pěšin (§ 63 odst. 1 ZOPK)
Vodní zákon (254/2001 Sb.)
- Souhlas ke stavbám a činnostem, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona (§ 17 odst. 1 vodního zákona)
- Stanovisko k povolení záměru podle stavebního zákona (§ 104 odst. 3 vodního zákona)
Upozorňujeme, že v případě vydání některého z nadepsaných úkonů dle vodního zákona bude záměr posuzován ve vztahu ke všem zájmům, chráněným vodním zákonem.
Projektová dokumentace vliv na tyto zájmy musí posoudit.
Mezi tyto zájmy patří zejména možné dotčení záměru záplavami, ovlivnění odtokových poměrů, dotčení vodních děl, dotčení ochranných pásem vodních zdrojů a zdrojů přírodních léčivých vod, vrtů pozorovací sítě ČHMÚ, možné ovlivnění melioračních zařízení (hlavních i podrobných), vliv na odběry podzemních a povrchových vod, posouzení souladu s Plánem dílčího povodí Horního a středního Labe, posouzení možné kolize se starými ekologickými zátěžemi, posouzení záměru z hlediska dopadu na Chráněné oblasti přirozené akumulace vod, zranitelné a citlivé oblasti ve smyslu vodního zákona, možné dotčení lokalit pro akumulaci povrchových vod, soulad s plány pro zvládání povodňových rizik, dotčení hraničních vod, vliv na povrchové vody, vliv na podzemní vody, soulad s ustanovení §5 odst. 3 vodních zákona, vliv na ekologický potenciál útvaru povrchové vody nebo dobrý stav útvaru podzemní vody.
Zákon o odpadech (541/2020 Sb.)
- Stanovisko k terénním úpravám a odstranění stavby (§ 146 odst. 3 písm. a) zákona o odpadech)
- Vyjádření k nakládání s odpady ke změně dokončené stavby (§146 odst. 3 písm. b) zákona o odpadech)
- Vyjádření ke zřízení zařízení určeného pro nakládání s odpady (§ 146 odst. 3 písm. c) zákona o odpadech)
Zákon o ochraně ovzduší (201/2012 Sb.)
- Závazné stanovisko k povolení záměru obsahujícího vyjmenovaný stacionární zdroj (§ 11 odst. 2 písm. b) zákona o ochraně ovzduší)
- Závazné stanovisko k povolení záměru dálnice a silnice I. třídy v zastavěném území či parkoviště s kapacitou nad 500 míst (§ 11 odst. 2 písm. d) zákona o ochraně ovzduší)
Lesní zákon (289/1995 Sb.)
- Souhlas s dělením lesních pozemků (§ 12 odst. 3 lesního zákona)
- Souhlas s dotčením pozemků PUPFL (§ 14 odst. 2 lesního zákona)
- Odnětí pozemků z PUPFL (§ 16 lesního zákona)
Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (334/1992 Sb.)
- Souhlas s odnětím zemědělské půdy ze ZPF (§ 9)
- Souhlas se změnou využití zemědělské půdy(§ 2)
- Souhlas s realizací záměru agrovoltaické výrobny elektřiny (§ 8a)
- Souhlas s realizací záměru rybníku s chovem ryb nebo vodní drůbeže nebo opatření potřebných k zajišťování zemědělské výroby (§ 8b)
Zákon o geologických pracích (62/1988 Sb.)
- Vyjádření k území se zvláštními podmínkami geologické stavby, zejména s předpokládanými ložisky nerostů nebo se zvlášť nepříznivými inženýrskogeologickými poměry (§ 13 odst. 3 zákona o geologických pracích)
Zákon o pohřebnictví (256/2001 Sb.)
- Stanovisko ke zřízení veřejného pohřebiště (§ 17 odst. 2 zákona o pohřebnictví)
Zákon o prevenci závažných havárií (224/2015 Sb.)
- Závazné stanovisko při povolování nového objektu (§ 49 odst. 3 zákona o prevenci závažných havárií)
- Závazné stanovisko při realizaci nové stavby (mimo jednoduché stavby) v dosahu havarijních projevů stávajícího objektu (§ 49 odst. 4 zákona o prevenci závažných havárií)
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (100/2001 Sb.)
- Závazné stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí (§ 9a zákona o posuzování vlivů na životní prostředí) (součástí JES pouze fakultativně, na žádost).
V případě, kdy byla podána žádost alespoň o jeden z výše uvedených správních úkonů, namísto kteréhose vydává JES, přede dnem nabytí účinnosti ZJES (tj. před 01.01.2024), JES se dle ust.§ 19 odst. 3 ZJES nevydává a v řízení o žádosti se postupuje podle dosavadních právních předpisů (tj. předpisů platných k 31.12.2023), tedy vydávají se jednotlivé správní úkony za každou z oblastí ochrany životního prostředí nebo je vydáno JES pro zbývající správní úkony, to však až na základě podání žádosti (§19 odst. 2 ZJES).
Platnost JES je 5 let od jeho vydání a lze ji opakovaně prodlužovat, pokud nedojde ke změně okolností rozhodných pro vydání. Žádost o prodloužení platnosti JES musí být podána před uplynutím jeho platnosti. (§ 7 zákona č. 148/2023 Sb.).
3. Kompetence krajských úřadů k vydání JES:
Kompetence krajských úřadů k vydání JES je založena ust. § 14 ZJES, a to v případech:
- je-li jeho předmětem záměr podléhající posouzení podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, včetně záměrů, u nichž bylo posouzení vlivů podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí provedeno před podáním žádosti o vydání jednotného environmentálního stanoviska,
- je-li jeho součástí výjimka ze zákazů u zvláště chráněných rostlin nebo živočichů podle zákona o ochraně přírody a krajiny,
- vyžaduje-li záměr odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu o výměře pozemku větší než 1 ha,
- vyžaduje-li záměr odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa podle lesního zákona o výměře větší nebo rovné 1 ha,
- jsou-li záměrem dotčeny hraniční vody podle vodního zákona4),
- je-li součástí záměru stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 k zákonu o ochraně ovzduší nebo pozemní komunikace kategorie dálnice nebo silnice I. třídy v zastavěném území obce nebo parkoviště s kapacitou nad 500 parkovacích stání,
- je-li součástí záměru nový objekt nebo nová stavba umístěná v dosahu havarijních projevů podle zákona o prevenci závažných havárií, nebo
- jedná-li se o záměr stavby pro energetickou bezpečnost podle § 1 odst. 5 písm. d) zákona o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury,
- jedná-li se o záměr pro využití obnovitelného zdroje energie podle zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie nacházející se zcela nebo zčásti v akcelerační oblasti vymezené pro urychlení využívání stejného druhu obnovitelného zdroje energie,
V ostatních případech, mimo výše uvedené, je k vydání JES příslušné ministerstvo životního prostředí (§ 12 ZJES) nebo, není-li příslušné ministerstvo životního prostředí ani krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností (§ 15 ZJES).
Jsou-li záměrem dotčeny hraniční vody podle vodního zákona, vydá krajský úřad jednotné environmentální stanovisko po projednání s ministerstvem a Ministerstvem zemědělství. Jednotné environmentální stanovisko mající vliv na průběh nebo vyznačení státní hranice vydá krajský úřad po projednání s ministerstvem životního prostředí, ministerstvem zemědělství a ministerstvem vnitra. Jednotné environmentální stanovisko, jedná-li se o záměr týkající se přírodních minerálních vod nebo přírodních léčivých zdrojů v blízkosti státních hranic podle lázeňského zákona, vydá krajský úřad po projednání s ministerstvem životního prostředí, ministerstvem zemědělství a ministerstvem zdravotnictví. Po dobu projednávání záměru týkajícího se hraničních vod podle vodního zákona ve zvláštních orgánech zřízených podle mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu, lhůty pro vydání jednotného environmentálního stanoviska neběží.
Pokud se záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko nebo jeho část nachází ve zvláště chráněném území, evropsky významné lokalitě anebo ptačí oblasti, orgán ochrany přírody jej posoudí z hlediska všech zájmů chráněných tímto zákonem ve společném řízení a vydá k němu společné rozhodnutí(§ 83 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v platném znění), které zahrnuje všechny souhlasy, povolení nebo jiná rozhodnutí, závazná stanoviska anebo vyjádření, které by jinak k posuzovanému záměru měly být vydány. Pokud se záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko nebo jeho část nachází na území národního parku, společné rozhodnutí zahrnuje rovněž souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a rozhodnutí o odnětí lesních pozemků plnění funkcí lesa nebo o omezení jejich využívání pro plnění funkcí lesa nebo vyjádření z hlediska dotčení pozemků určených k plnění funkcí lesa těžbou nevyhrazených nerostů nebo pozemků určených k plnění funkcí lesa o výměře 1 ha a více podle lesního zákona.
4. Kontakty:
Ing. Pavel Merunka, Ph.D.:
e-mail: pmerunka@khk.cz
mobil: 601 376 695
RNDr. Tomáš Nosek:
e-mail: tnosek@khk.cz
mobil: 727 949 537
5. Obecné náležitosti žádosti o JES:
Obecné náležitosti zohledňují maximální možný rozsah žádosti dle všech právních předpisů v oblasti životního prostředí, které JES nahrazuje.
6. Doporučený vzor žádosti o vydání JES:
7. Předběžná konzultace (§ 9 odst. 1 ZJES)
Žadatel může ještě před podáním žádosti o JES požádat příslušný orgán, ale i správní orgány příslušné podle jiných právních předpisů, aby s ním projednaly uvažovaný záměr, poskytly mu informace k náležitostem žádosti a dalším souvisejícím okolnostem. Správní orgány jsou povinny žadateli vyhovět, záměr s ním projednat a požadované informace poskytnout. Smyslem tohoto institutu je zrychlení a zefektivnění celého procesu vydávání JES. Předběžná konzultace je vydávána výhradně písemnou formou (§9 odst. 2 ZJES).