Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Sdělení K Žádosti o Informace Doručené Dne 19.08.2025

Sdělení k žádosti o informace doručené dne 19.08.2025

21. 10. 2025

Informace o stížnostech ohledně příspěvkové organizace Domov sociální péče Tmavý Důl.

VAŠE ZNAČKA:  -
ZE DNE: 19.08.2025
ČÍSLO JEDNACÍ: KUKHK-MSZ-IZ-2025-163-8
DATUM: 09.10.2025
VYŘIZUJE:  Mgr. Alena Koukalová
ODBOR:  majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ:  stížností a dozoru obcí
TELEFON: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@khk.cz

POČET PŘÍLOH:  6
SPISOVÝ ZNAK: 84.1

Sdělení k žádosti o informace doručené dne 19.08.2025

Vážený pane,

dne 19.08.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„Žádám tímto o poskytnutí kopií všech stížností, které byly doručeny ve věci řízení příspěvkové organizace Domov sociální péče Tmavý Důl. Žádám zároveň o uvedení informací, kdy byly stížnosti doručeny, jakým způsobem a kdy došlo k jejich zaevidování do spisové služby Krajského úřadu.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-MSZ-IZ-2025-163, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor kancelář hejtmana, který k žádosti předal jednu zaevidovanou písemnost. Písemnost byla doručena prostřednictvím České pošty, s. p. dne 22.05.2025 a zaevidována pod JID: 53542/2025/KHK a sp. zn. KUKHK-18160/H/2025. Kopie (sken) písemnosti byla přiložena v příloze ke sdělení o poskytnutí informace sp. zn. KUKHK-MSZ-IZ-2025-163-2 ze dne 03.09.2025.

Další písemnosti ve věci řešení situace v Domově sociální péče Tmavý, které byly zaslané na pracovní e-mailovou adresu hejtmana Královéhradeckého kraje a náměstkyně hejtmana Královéhradeckého kraje, příp. předány při osobních jednání, byly anonymní či bez náležitostí podání dle ustanovení § 37 zákona číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen správní řád). Takové písemnosti, kdy si podatelé ani nepřáli identifikaci (anonymní podání) nebyly evidovány ve spisové službě ani nebyly předány jako stížnosti do centrální evidence stížností, s odkazem na čl. 6 odst. 4 Pravidel Rady Královéhradeckého kraje pro přijímání  a vyřizování petic a stížností fyzických a právnických osob, podání a podnětů veřejného ochránce práv (účinných k 01.07.2025) – „stížnosti doručené na e-mail zaměstnance či představitele kraje se nepokládají za stížnosti dle těchto pravidel, avšak v rámci dobré správy  by měl adresát e-mailu poučit stěžovatele, jak má správně a dle právních předpisů stížnost podat.“ 

Povinný subjekt měl tedy za to, že k žádosti poskytl toliko informace dle Vašeho požadavku, tak jak je měl k dispozici.

Dne 09.09.2025 bylo krajskému úřadu doručeno prostřednictvím datové schránky Vaše podání, jehož obsahem je stížnost na postup povinného subjektu při vyřizování jeho žádosti dle InfZ. Ve stížnosti jste uvedl (citace):

„Děkuji za Vaše sdělení ze dne 3.9.2025 č.j. KUKHK-MSZ-IZ-2025-163-2, jehož přílohou jste mi zaslali jednu stížnost sp. zn. KUKHK-18160/H/2025. Dle včerejšího jednání zastupitelstva byly v bodu 2 vyřizování korespondence uvedeny body 2/a-h z čehož je zřejmé, že se nejedná pouze o jeden výše uvedený dokument. Žádosti nebylo v tomto rozsahu vyhověno a ani vydáno rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informací.“

Povinný subjekt měl za to, že k žádosti poskytl toliko informace – písemnosti doručené a evidované dle požadavku žádosti, neshledal výše uvedenou stížnost důvodnou, neboť trval na tom, že požadované informace poskytl přesně k Vaší žádosti, a proto v souladu s ustanovením §16a odst. 5 InfZ předložil stížnost spolu se spisovým materiálem (postoupení sp. zn. KUKHK-MSZ-STI-2025-35 ze dne 16.09.2025) v zákonné lhůtě nadřízenému orgánu Ministerstvu vnitra.

Ministerstvo vnitra podle ustanovení § 16a odst. 6 písm. b) InfZ rozhodnutím č.j. MV-148326-2/ODK-2025 ze dne 25.09.2025 „věc vrátilo“ a přikázalo, aby povinný subjekt ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí žádost ze dne 19.08.2025 vyřídil. Ministerstvo vnitra dospělo k závěru, že povinný subjekt měl poskytnout veškeré písemnosti, které byly doručeny zaměstnancům a představitelům kraje ve věci řešení situace v Domově sociální péče Tmavý Důl prostřednictvím elektronické pošty, příp. jinak a které měly být správně evidovány ve spisové službě krajského úřadu, nikoli jen ty, resp. jednu, která byla doručena prostřednictvím podatelny krajského úřadu a vedena ve spisové službě a evidována. Ministerstvo také uvažovalo, že by takové písemnosti (stížnosti) měly být k dispozici radě kraje, pakliže na základě nich rozhodovala o odvolání ředitele organizace.

K opětovnému vyřízení žádosti byly osloveny odbory kancelář hejtmana a sociálních věcí o předání veškerých stížností (podání) ve věci řešení situace v Domově sociální péče Tmavý Důl, doručené představitelům kraje, které byly podkladem pro jednání orgánů kraje.

Odbor kancelář hejtmana krajského úřadu, který také dle náplně činnosti administruje materiály k jednání zastupitelstva a rady kraje, předložil písemnosti, které byly podkladem k jednání Zastupitelstva Královéhradeckého kraje dne 08.09.2025 k bodu programu Vyřizování korespondence – pod body 2a – 2h. Z těchto podkladů vyplývá, že případné „stížnosti“ se mohly týkat jen bodů 2a, 2b a 2c, neboť v obsahu dalších písemností zařazených pod body 2d – 2h, nejsou výhrady k činnosti bývalého vedení Domova sociální péče Tmavý Důl, nýbrž naopak vyjádření svým obsahem podporující činnost bývalého vedení Domova sociální péče Tmavý Důl.

Písemnosti předložené zastupitelstvu kraje dne 08.09.2025 k bodu Vyřizování korespondence uvedené pod body 2a, 2b a 2c jsou anonymní či bez náležitostí podání dle ustanovení § 37 správního řádu, navíc zaslané na pracovní e-mailovou adresu hejtmana Královéhradeckého kraje a náměstkyně hejtmana Královéhradeckého kraje, příp. předány osobně. Tyto písemnosti v anonymizované podobě Vám předkládáme v příloze tohoto sdělení.

Odbor sociálních věcí k výzvě sdělil, že nad rámec výše uvedených písemností hejtman kraje předal odboru další 3 písemnosti, týkající se řešení situace v Domově sociální péče Tmavý Důl, doručené představitelům kraje, na jejich pracovní e-mailovou adresu. Tyto písemnosti v anonymizované podobě Vám rovněž předkládáme v příloze tohoto sdělení.

Dle sdělení odboru kancelář hejtmana další „stížnosti“ k  řešení situace v Domově sociální péče Tmavý byly předneseny zaměstnanci Domova sociální péče během osobních pohovorů s radními Královéhradeckého kraje. Tyto podněty se vzhledem k ústní formě podání nijak neevidují a není možné je tedy písemně doložit, byly však tlumočeny na jednání rady kraje.

Povinný subjekt v souladu s ustanovením § 15 odst. 3 InfZ v informacích poskytovaných formou kopií požadovaných dokumentů vyloučil osobní údaje. Povinný subjekt dle výše zmíněného ustanovení ohledně anonymizace nevydával rozhodnutí o odmítnutí žádosti.

Povinný subjekt v poskytovaných informacích anonymizoval následující osobní údaje:  jména a příjmení zaměstnanců Domova sociální péče Tmavý Důl, e-mailové adresy, podpisy zaměstnanců Domova sociální péče Tmavý Důl a číslo mobilního telefonu.

Toto sdělení včetně příloh zasíláme prostřednictvím Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí 

Přílohy

- e-maily doručené dne 01. a 03.07.2025 (soubor 2A-a.pdf)
- e-mail doručený dne 06.08.2025 (soubor 2B-a.pdf)
- nedatovaná písemnost zaměstnanců DSP Tmavý důl (soubor 2C-a.pdf)
- e-mail doručený dne 24.06.2025 (soubor 3A-a.pdf)
- písemnost Prohlášení k chování vedení DSP Tmavý Důl ze dne 30.05.2025 (soubor 3B-a.pdf)
- e-mail doručený dne 18.08.2025 (soubor 3C-a.pdf)

Autor

Vladimír Kučera