Domů Aktuality Galerie Moderního Umění Zahájí Výstavy Andrewa Gilberta a Jana Wildy

Galerie moderního umění zahájí výstavy Andrewa Gilberta a Jana Wildy

16. 09. 2025

Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) uvede v rámci dlouhodobé výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche dva nové projekty. V Kabinetu sběratele návštěvníci uvidí kresby skotského umělce Andrewa Gilberta, v galerii Na bidýlku II se otevře výstava Tak rezaví příběh těsně před koncem jičínského autora Jana Wildy. Vernisáž se uskuteční ve čtvrtek 18. září od 18 hodin. Na vernisáž naváže audiovizuální performance dua Space Love (VOODOO808 & VJ AKA47).

 

Kabinet sběratele seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche prostřednictvím kolekce exlibris – drobné účelové grafiky. Od čtvrtka 18. září zde budou k vidění kresby Andrewa Gilberta (* 1980), skotského autora žijícího a tvořícího v Berlíně. Divoké expresivní kresby démonů a naivní výjevy hororových scén zpracovávají téma násilného šíření evropské kultury během koloniálních válek.

Výstavu připravila kurátorka a vedoucí odborného oddělení GMU Petra Příkazská: „Hlavním motivem prací Andrewa Gilberta se stala kritika kolonizace a propagandy prostřednictvím umění. Jeho divoká až brutální díla reflektují problematickou historii nenápadných i hrdě deklarovaných kulturních vlivů, které mění vnímání světa stejně jako násilná koloniální politika světových supervelmocí,“ uvádí Příkazská.

Roku 2003 se Gilbert seznámil s Karlem Tutschem, který od něj zakoupil dílo Owliy Pies a nabídl mu možnost rezidenčního pobytu zakončeného výstavou ve sběratelově galerii Na bidýlku, což byla pro mladého umělce ve své době výjimečná příležitost. V Tutschově sbírce se dnes nachází 29 Gilbertových kreseb. Většina z nich vznikla během dvoutýdenních rezidenčních pobytů v Brně.

Právě zmiňovanou galerií Na bidýlku, ve které dával Karel Tutsch šanci mladým autorům, je inspirována druhá obměnná expozice ve výstavě Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche. Galerie Na bidýlku II prezentuje tvorbu nejmladší generace autorů, současných studentů či absolventů z ateliérů výtvarných škol. Kurátoři tak v novém kontextu oživují základní Tutschovu strategii, jíž bylo právě objevování a prezentace prací dosud neznámých výtvarníků.

Nová výstava Tak rezaví příběh těsně před koncem tentokrát představí tvorbu umělce Jana Wildy (* 1994), který pochází z Jičína. Jeho tvorba se vyznačuje hravostí a experimentováním. Autor využívá výtvarná média jako jsou kresba, koláž, instalace nebo keramika. Na první pohled tradiční řemeslné techniky rozvíjí a narušuje, užívá je svévolným netradičním způsobem.

Wilda v uměleckých pracích opakovaně používá motivy z pohádek, mýtů a lidových příběhů: „Na výstavě v královéhradecké galerii nás autor přivádí do krajiny, podobající se troskám dávno zapomenutého světa. Z ní vyrůstají věže, z hlíny – nejstaršího stavebního materiálu, nositelky paměti a lidského těla. Výstava Tak rezaví příběh těsně před koncem nás přenáší do fantazijního příběhu o současném stavu světa ztvárněného formou autorské instalace a video esejí,“ uvádí kurátorka výstavy Anna Horák Zemanová. Obě výstavy potrvají do 16. listopadu.

Výstava Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche (28/04/24–11/01/26) je pokusem o rekonstrukci Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a exlibris k uznávanému znalci a majiteli jedné z nejvýznamnějších sbírek své doby u nás. Vystaveno je více než 300 děl a expozice návštěvníkovi zároveň představuje pravidla, kterými se při tvorbě své sbírky řídil sám Karel Tutsch.

Jeho dlouhodobý zájem a přehled o umění ho dovedl až na vrchol, kdy dokázal sestavit sbírku obsahující umělecká díla, která dohromady vytváří subjektivní a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let do počátku milénia. Sbírka je výjimečná svou uceleností i vyhraněným profilem. Obsahuje díla autorů, kteří měli zásadní podíl na vývoji českého současného umění. Ve sbírce jsou zastoupení například Jiří Sopko, Antonín Střížek, Naděžda Plíšková, Alena Kučerová, Jiří David, Jiří Petrbok, Ján Mančuška nebo Jiří Kovanda. 

Published on