Domů Aktuality Druhá Etapa Obchvatu Opočna Zvítězila V Soutěži Česká Dopravní Stavba

Druhá etapa obchvatu Opočna zvítězila v soutěži Česká dopravní stavba

30. 06. 2025

V pořadí již 22. ročníku soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2024 odborná porota ocenila hlavními tituly sedm projektů, které nejzásadnějším způsobem přispěly k rozvoji dopravní infrastruktury v České republice. V kategorii Dopravní stavby ostatní získal titul obchvat města Opočna II. etapa. Tento významný dopravní projekt je součástí rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice – Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém kraji.

Oceněná stavba II/298 Opočno, obchvat – II. etapa – odvádí tranzitní dopravu mimo historické části centra města Opočna, které je „zónou v památkovém zájmu“ a kde je soustředěna obchodní síť, školy a služby, čímž snižuje hlukové i emisní zatížení města. Jedná se o významný dopravní projekt a je součástí rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice – Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém kraji.

obchvat opočna
Cenu z rukou ministra dopravy Martina Kupky převzaly ředitelka Centra investic, rozvoje a inovací Vendula Hájková a vedoucí oddělení průmyslových zón CIRI Jana Jiráňová.

Projekt do soutěže Česká dopravní stavba, kterou tradičně pořádá Svaz podnikatelů ve stavebnictví, přihlásil zhotovitel projektu akciová společnost M – SILNICE. Se svým společníkem ve sdružení společností EUROVIA CZ a se zástupci investora – Královéhradeckého kraje si společně převzali ocenění v podobě sošky a titulu v impozantním prostoru Fantova sálu na pražském Hlavním nádraží. Mezi významnými hosty nechyběl ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček, primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda a řada dalších.

Délka oceněné stavby druhé etapy obchvatu Opočna je 1,467 km. Důležitou součástí obchvatu byla stavba čtyřpólového mostu o délce 129 metrů a šířce 12,5 metru, který překlenul Zlatý potok. Stavba se navíc musela vypořádat se ztíženými podmínkami, kdy bylo v říčním údolí potřeba vybudovat opěrnou zeď založenou pomocí štěrkopískových pilot. Zajímavostí stavby byl také archeologický nález při zahájení prací na skrývkách ornice, kdy došlo k objevení dvou obytných chat s keramikou, které poukazují na germánské osídlení z období 100 až 250 let našeho letopočtu. Na břehu Zlatého potoka také archeologové nalezli zvířecí obětiny.

obchvat opočna

Stavaři museli provést přeložky účelových komunikací, kanalizačních a vodovodních přípojek a také veřejného osvětlení. Stavba si vyžádala také úpravu odvodnění půdy a následnou rekultivaci okolí, přičemž došlo k výsevu 1,72 hektaru trávníku a výsadbě tisícovky stromů a keřů. Vznikly také nové chodníky a osvětlení kruhové křižovatky. Stavba probíhala bez omezení dopravního provozu.

Stavební práce na druhé etapě obchvatu začaly v únoru 2022 a skončily v květnu 2024. Celkové náklady na projekt dosáhly 230 milionů Kč včetně DPH, přičemž 100 % nákladů pokryla dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Přípravu, administraci a realizaci akce zajistilo oddělení průmyslových zón Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI).

Druhá etapa obchvatu Opočna navázala na první část, kterou kraj dokončil v létě 2020. První etapa měřila 2,1 kilometru a stála 150 milionů korun. Na financování se i tehdy podílel stát z prostředků Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Published on