informace o dopravní obslužnosti
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 10.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-119/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 20.06.2025
Počet listů: 7
Počet příloh: 5 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 10.06.2025
Vážený pane,
dne 10.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)
1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):
- - v autobusové dopravě,
- - v železniční dopravě?
2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.
3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.
4. Uveďte, zda se jedná o:
- - smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),
- - nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),
- - či jinou variantu.
II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY
5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?
6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:
- - v pracovní dny,
- - o víkendech?
7. Které obce tyto večerní spoje využívají?
III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI
8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?
9. Jaká byla výše příspěvku obce:
- - v absolutní částce,
- - v procentuálním podílu?
10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.
IV. VOZIDLA A VYBAVENOST
11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách:
- - typy vozidel,
- - průměrné stáří,
- - výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).
12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje, žádám o jeho zaslání.
V. DOTACE A PODPORA
13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:
- - Evropské unie,
- - Státního fondu dopravní infrastruktury,
- - jiných veřejných zdrojů?
14. Na co byly konkrétně dotace využity?
VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP
15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?
16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-119/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.
Ad 1.
Nákladové ceny dopravního výkonu ve veřejné linkové autobusové dopravě jsou v jednotlivých výběrových oblastech pro období od 1.4.-30.6.2025 (při ceně PHM 35,55 Kč/l) následující (CDV v Kč/km). U dopravce KAD BUS spol. s r.o. se jedná o cenu odpovídající nákladům sníženým o výnosové riziko dopravce.:
| Výběrová oblast | A+ | A | B+ | B | C |
| 1 Broumovsko | 59,91 | 46,82 | 46,58 | 47,34 | 36,88 |
| 2 Náchodsko | 55,54 | 44,27 | 47,67 | 44,99 | 36,51 |
| 3 Novoměstsko | 58,26 | 48,39 | 49,51 | 42,75 | 0 |
| 4 Rychnovsko | 46,2 | 51,92 | 51,29 | 53,07 | 52,4 |
| 5 Trutnovsko | 42,43 | 48,16 | 53,41 | 65,38 | 44,97 |
| 6 Královédvorsko | 52,17 | 51,14 | 50,52 | 49,16 | 45,37 |
| 7 Hradecko | 48,82 | 47,29 | 46,27 | 43,25 | 42,04 |
| 8 Jičínsko | 48,99 | 48,73 | 49,89 | 51,07 | 43,33 |
| KAD BUS spol. s r.o. | 0 | 18,77 | 0 | 0 | 0 |
Ceny dopravního výkonu ve veřejné drážní osobní dopravě jsou u jednotlivých dopravců pro rok 2025 následující (CDV v Kč/km):
| České dráhy a.s. 156,24 |
| GWTR 155,22 |
Ad 2.
| Dopravce | A+ | A | B+ | B | C |
| CDS s.r.o. Náchod a P-transport s.r.o. | 59,91 | 46,82 | 46,58 | 47,34 | 36,88 |
| CDS s.r.o. Náchod | 55,54 | 44,27 | 47,67 | 44,99 | 36,51 |
| Transdev Čechy s.r.o. | 58,26 | 48,39 | 49,51 | 42,75 | 0 |
| Transdev Čechy s.r.o. | 46,2 | 51,92 | 51,29 | 53,07 | 52,4 |
| Transdev Čechy s.r.o. | 42,43 | 48,16 | 53,41 | 65,38 | 44,97 |
| BusLine KHK s.r.o. | 52,17 | 51,14 | 50,52 | 49,16 | 45,37 |
| BusLine KHK s.r.o. | 48,82 | 47,29 | 46,27 | 43,25 | 42,04 |
| BusLine KHK s.r.o. | 48,99 | 48,73 | 49,89 | 51,07 | 43,33 |
| KAD BUS spol. s r.o. | 0 | 18,77 | 0 | 0 | 0 |
| Dopravce | |
| České dráhy a.s. | 156,24 |
| GWTR | 155,22 |
Ad 3.
Uvedeno již v odpovědích na dotazy 2) a 3).
Ad 4.
| Dopravce | Výběrová oblast | typ smlouvy |
| CDS s.r.o. Náchod a P-transport s.r.o. | 1 Broumovsko | brutto |
| CDS s.r.o. Náchod | 2 Náchodsko | brutto |
| Transdev Čechy s.r.o. | 3 Novoměstsko | brutto |
| Transdev Čechy s.r.o. | 4 Rychnovsko | brutto |
| Transdev Čechy s.r.o. | 5 Trutnovsko | brutto |
| BusLine KHK s.r.o. | 6 Královédvorsko | brutto |
| BusLine KHK s.r.o. | 7 Hradecko | brutto |
| BusLine KHK s.r.o. | 8 Jičínsko | brutto |
| KAD BUS spol. s r.o. | netto |
| Dopravce | typ smlouvy |
| České dráhy a.s. | smíšená |
| GWTR | smíšená |
Ad 5.
| Rok 2023 | Rok 2024 | |
| Veřejná linková autobusová doprava | 19,62 mil.km | 19,74 mil.km |
| Veřejná drážní osobní doprava | 5,87 mil.km | 5,90 mil.km |
Ad 6.
| Rok 2024 po 19:30 | Rok 2024 po 20:00 | |
| Počet spojů VLAD v pracovní dny | 310 | 244 |
| Počet spojů VLAD o víkendech | 192 | 153 |
| Počet spojů VDOD v pracovní dny | 66 | 54 |
| Počet spojů VDOD o víkendech | 54 | 46 |
Ad 7.
Seznamy obcí jsou uvedeny v příloze jako:
7 Obce využívající VLAD po 19_30 a 20_00.xlsx (autobusy)
7 Obce využívající VDOD po 19_30 a 20_00.xlsx (vlaky)
Ad 8.
Seznam obcí, které si přispívají na DO jsou uvedeny v příloze jako:
8 Obce přispívající si na DO.xlsx
Ad 9.
Seznam obcí, které si přispívají na DO s uvedením částky a procentuálního podílu jsou uvedeny v příloze jako:
9 Obce přispívající si na DO částka a podíl.xlsx
Ad 10.
Požadavek finanční spoluúčasti (příspěvku) ze strany obce nebo jiného subjektu není automatickou podmínkou pro zavedení či zachování spoje. Základní dopravní obslužnost, kterou je kraj povinen zajišťovat podle ustanovení § 8 odst. 1 zákona číslo 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je hrazena z krajského rozpočtu a není podmiňována příspěvkem obcí.
Současně však platí, že v případě spoje, který překračuje rámec základní dopravní obslužnosti, tedy spojení, jehož pravidelné využití je nízké, časové zařazení je nadstandardní (např. večerní nebo víkendové spoje), nebo které neslouží širší skupině obyvatel, může být požadavek na spolufinancování ze strany obce či jiného partnera legitimním nástrojem k posouzení a sdílení veřejného zájmu.
Tento přístup je v souladu s principy hospodárnosti a účelnosti při nakládání s veřejnými prostředky a vychází rovněž z ustanovení § 19 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, který ukládá krajům povinnost nakládat s veřejnými prostředky efektivně.
Závěrem dodáváme, že o zavedení konkrétního spoje rozhoduje kraj jako objednatel veřejné dopravy na základě komplexního vyhodnocení poptávky, potřebnosti, provozní dostupnosti a rozpočtových možností. Spoluúčast obce nebo jiného subjektu není právní podmínkou, ale může být rozhodujícím faktorem při zvažování realizace dopravní služby mimo základní síť.
Ad 11.
Královéhradecký kraj jako objednatel veřejné linkové dopravy nedisponuje jednotným přehledem všech typů vozidel nasazovaných na jednotlivých krajských linkách ve smyslu komplexní tabulky s výčtem technických parametrů, typů a vybavení.
Všechna tato vozidla však musí být certifikována a splňovat minimální standardy definované v dokumentu Technické a provozní standardy veřejné dopravy Královéhradeckého kraje. V tomto dokumentu je také uvedeno požadované průměrné stáří vozidel.
Dokument pro Vaši informaci zasíláme v příloze:
11 Příloha 3 Smlouvy_Technické a provozní standardy.pdf
Ad 12.
Královéhradecký kraj jako objednatel veřejné linkové dopravy nedisponuje jednotným seznamem vozidel nasazovaných na jednotlivých krajských linkách ve smyslu komplexní tabulky.
Ad 13.
Královéhradecký kraj jako objednatel veřejné linkové dopravy si není vědom, že by v letech 2018–2024 přímo čerpal jakékoli dotace z fondů Evropské unie, Státního fondu dopravní infrastruktury či jiných veřejných zdrojů, které by byly využity na financování veřejné linkové dopravy.
V případě jednotlivých dopravců, kteří zajišťují veřejnou dopravu na základě smluv s Královéhradeckým krajem, nemáme informaci o konkrétních dotacích, které by tito dopravci mohli čerpat. Tito dopravci jsou samostatnými právnickými osobami a jakékoli žádosti o dotace jsou jejich vlastním rozhodnutím a odpovědností.
Ad 14.
Vizte odpověď na předchozí bod 13.
Ad 15.
Královéhradecký kraj při zajišťování veřejné linkové dopravy systematicky uplatňuje opatření na podporu přístupnosti dopravy pro osoby se zdravotním postižením, a to v několika rovinách:
- Tarifní zvýhodnění: Osoby držící průkaz ZTP nebo ZTP/P mají nárok na slevu z jízdného, a to v souladu s tarifem IDS IREDO. V případě průkazu ZTP/P je navíc zajištěna bezplatná přeprava průvodce, pokud cestuje společně s držitelem průkazu.
- Technické požadavky na vozidla: Veškerá vozidla nasazovaná na krajské linky musí splňovat minimální požadavky dle Technických a provozních standardů veřejné dopravy KHK, které zahrnují:
- povinnou nízkopodlažnost,
- vyhrazený prostor pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, včetně možnosti přepravy invalidního vozíku,
- hlasové a vizuální informace o zastávkách.
Ad 16.
Královéhradecký kraj nesleduje a nevyhodnocuje dopravní obslužnost jednotlivých obcí podle počtu držitelů průkazu ZTP nebo ZTP/P. Systém dopravní obslužnosti je navrhován jako veřejná služba s rovnými pravidly pro všechny občany, přičemž osoby se zdravotním postižením jsou chráněny především tarifními výhodami a technickými požadavky na vozidla, nikoli specifickou obslužností v místě bydliště.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí