Informace na úseku veřejných sbírek
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
Svět neziskovek, z.u.
Dukelských hrdinů 500/25a
170 00 Praha 7
zastoupení:
Mgr. Ondřej Vokál, advokát
SLANINOVÁ VOKÁL,
advokátní kancelář s.r.o.
Příběnická 939/20
130 00 Praha 3
ID DS: x6truk7
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 14.01.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-13/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz
DATUM: 04.02.2025
Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 20.01.2025
Vážení,
Dne 20.01.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí informací týkajících se praxe při aplikaci zákona č. 239/2024 Sb., změna zákona o veřejných sbírkách, kterým se novelizoval legislativní rámec veřejných sbírek.
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-13/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací bylo požádáno věcně příslušné oddělení vnitřní správy, odboru majetkosprávní a krajský živnostenský úřad (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), které k jednotlivým bodům Vaší žádosti poskytlo následující informace.
1. Požadujete od 1. 1. 2025 po právnických osobách konajících veřejné sbírky povinné podřízení se režimu zákona o veřejných sbírkách i v situaci, kdy sbírku konají výlučně shromažďováním příspěvků na předem vyhlášeném zvláštním bankovním účtu?
Nikoliv. V případě shromažďování peněžních příspěvků právnickou osobou výlučně na bankovním účtu lze dobrovolnost podřazení pod režim zákona o veřejných sbírkách dovodit z § 2 písm. c) zákona o veřejných sbírkách ve znění účinném od 1. 1. 2025.
2. Umožňujete od 1. 1. 2025 právnickým osobám konajícím veřejné sbírky používat tzv. zvláštní bankovní účet dle ust. § 23 zákona o veřejných sbírkách i po ukončení veřejné sbírky (například na příjem bezhotovostních darů apod.)? V případě, že právnické osoby takto konají, spatřujete v jejich postupu přestupek dle ust. § 25a zákona o veřejných sbírkách?
Podle § 24 odst. 3 zákona o veřejných sbírkách je právnická osoba povinna nejpozději do 3 měsíců od dne ukončení sbírky předložit příslušnému krajskému úřadu ke kontrole a schválení celkové vyúčtování sbírky. Není-li v době kontroly vyúčtování využit čistý výtěžek sbírky v plném rozsahu, sdělí příslušný krajský úřad právnické osobě termín pro provedení kontroly jeho konečného využití. Právnická osoba je povinna zajistit, aby po ukončení doby trvání sbírky do doby řádného vyúčtování sbírky a schválení vyúčtování nedocházely na sbírkový účet další příspěvky. Po řádném vyúčtování a schválení vyúčtování sbírky již krajský úřad další osud předmětného účtu nezkoumá.
Závěr ohledně možného naplnění skutkové podstaty některého z přestupků podle § 25a zákona o veřejných sbírkách lze vždy učinit teprve s přihlédnutím ke konkrétním skutkovým okolnostem případu. Lze uvažovat o možném naplnění skutkové podstaty přestupku podle § 25a odst. 1 písm. d) zákona o veřejných sbírkách.
3. Umožňujete od 1. 1. 2025 právnickým osobám konajícím veřejné sbírky, v případě ukončení veřejné sbírky pouze jedním ze způsobů – shromažďováním příspěvků na předem vyhlášeném zvláštním bankovním účtu) měnit tzv. zvláštní bankovní účet dle ust. § 23 zákona o veřejných sbírkách i v průběhu konání veřejné sbírky (tedy konáním ostatními způsoby dle zákona) a původní zvláštní bankovní účet používat i k jiným činnostem (například na příjem bezhotovostních darů apod.)? V případě, že právnické osoby takto konají, spatřujete v jejich postupu přestupek dle ust. § 25a zákona o veřejných sbírkách
Z ustanovení § 23 odst. 1 zákona o veřejných sbírkách vyplývá povinnost právnické osoby pro každou sbírku zřídit zvláštní bankovní účet (dále sbírkový účet), na který převede hrubý výtěžek sbírky (tuto povinnost právnická osoba nemá pouze v případě konání sbírky výlučně prostřednictvím pokladniček nebo sběracích listin po dobu nejvýše 3 měsíců). Zároveň je právnická osoba dle cit. ustanovení povinna účtovat o nákladech, výnosech, aktivech a pasivech jednotlivých sbírek tak, aby prokázala soulad účetních záznamů s vyúčtováním sbírky. Na sbírkovém účtu musí probíhat pouze platební operace týkající se sbírky. Změna sbírkového účtu v průběhu konání sbírky je možná, pokud k ní dojde, je právnická osoba povinna nejpozději do 10 pracovních dnů tuto skutečnost oznámit příslušnému krajskému úřadu (§ 5 odst. 5 zákona o veřejných sbírkách) a současně musí doložit, že všechny peněžní prostředky z původního sbírkového účtu byly převedeny na nový účet. Krajský úřad vezme změnu sbírkového účtu sdělením na vědomí a oznámí ji Ministerstvu vnitra (na základě § 26 odst. 2 zákona o veřejných sbírkách, podle něhož ministerstvo vede centrální evidenci sbírek a zpřístupňuje údaje z ní, které by měly být aktuální). Další osud původního sbírkového účtu pak již krajský úřad nezkoumá.
Závěr ohledně možného naplnění skutkové podstaty některého z přestupků podle § 25a zákona o veřejných sbírkách lze vždy učinit teprve s přihlédnutím ke konkrétním skutkovým okolnostem případu. V dané souvislosti přichází v úvahu zejména přestupek podle § 25a odst. 1 písm. b) zákona o veřejných sbírkách.
4. Umožňujete od 1. 1. 2025 právnickým osobám konajícím veřejné sbírky v případě ukončení celé veřejné sbírky konat (po řádném vyúčtování první sbírky) novou veřejnou sbírku se stejným nebo obdobným účelem, ale s jiným zvláštním bankovním účtem s tím, že původní zvláštní bankovní účet právnická osoba používá k jiným činnostem (například na příjem bezhotovostních darů apod.)? V případě, že právnické osoby takto konají, spatřujete v jejich postupu přestupek dle ust. § 25a zákona o veřejných sbírkách?
Podle § 18 zákona o veřejných sbírkách může právnická osoba konání další sbírky ke stejnému účelu oznámit příslušnému krajskému úřadu až po ukončení a řádném vyúčtování předchozí sbírky. Bude-li tedy krajskému úřadu oznámeno konání veřejné sbírky ke stejnému účelu a současně bude splněna podmínka ukončení a řádného vyúčtování a schválení vyúčtování předchozí sbírky konané ke stejnému účelu, není důvod, aby krajský úřad právnické osobě konání této další sbírky neosvědčil (budou-li splněny i ostatní podmínky). V takovém případě již krajský úřad nezkoumá, zda v oznámení uvedený zvláštní účet byl právnickou osobou nově založen či se jedná o účet založený a využívaný již v minulosti.
Toto sdělení zasíláme do datové schránky zastupující advokátní kanceláře.
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí