informace o externích, mimořádných právních službách v souvislosti s přijetím nového stavebního zákona
VAŠE ZNAČKA: -
ZE DNE: 23.10.2025
ČÍSLO JEDNACÍ: KUKHK-MSZ-IZ-2025-184-11
DATUM: 5.11.2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR:
ODDĚLENÍ:
TELEFON: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
POČET PŘÍLOH:
SPISOVÝ ZNAK: 84.1
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.10.2025
Vážený pane magistře,
dne 23.10.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací ohledně externích právních služeb souvisejících s novým stavebním zákonem (citace):
„1) Byly Vašemu úřadu poskytnuty nějaké externí, mimořádně poptávané právní služby v souvislosti s přijetím nového stavebního zákona, resp. jeho novel, v oblasti:
a) územního plánování (nyní upraveno částí třetí zákona č. 283/2021 Sb.),
b) stavebního práva hmotného, vyvlastnění a stavebního řádu (nyní upraveno částmi čtvrtou až šestou zákona č. 283/2021 Sb.) a
c) informačních systémů veřejné správy podle stavebního zákona (nyní upraveno částí čtvrtou zákona č. 283/2021 Sb.);
pro upřesnění doplňuji, že se mi zásadně nejedná o náklady na externí právní služby, poskytované v tzv. sporných věcech – srov. § 29 odst. 1 písm. k/ zákona č. 134/2016 Sb., o veřejných zakázkách – ale jedná se mi o náklady na externí právní služby výhradně v tzv. věcech nesporných, tj. právě zmíněným ustanovením nepokrytých, např. na různé právní posudky, stanoviska či doporučení různých vhodných postupů, popř. upozornění na nevhodné postupy apod., a nadto pouze takové, které váš úřad poptával pouze v důsledku přijetí nového stavebního zákona a s ním související právní úpravy.
2) Jestliže je odpověď na některou část předchozí otázky kladná:
a) o jaké externí právní služby se jednalo (postačí číslo smlouvy, resp. objednávky, podle kterého je smlouva dohledatelná v Registru smluv České republiky),
b) o jaký relativní nárůst nákladů na externí právní služby oproti standardně Vámi vynakládaným nákladům se jednalo (bagatelní, velmi mírný, značný, několikanásobný, apod.)?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-MSZ-IZ-2025-184, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor územního plánování a stavebního řádu, odbor životního prostředí a zemědělství, odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor investic, odbor kancelář hejtmana, odbor školství a sportu a odbor rozpočtu a účetní evidence škol a školských zařízení (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-strukturakrajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/.
Na základě stanovisek dotčených odborů krajský úřad uvádí, že mu nebyly poskytnuty externí, mimořádně poptávané právní služby v souvislosti s přijetím nového stavebního zákona nebo jeho novel ve Vámi popsaných oblastech územního plánování, stavebního práva hmotného, vyvlastnění a stavebního řádu a informačních systémů veřejné správy podle stavebního zákona.
Odpověď na žádost o informace Vám zasíláme prostřednictvím datové schránky, kterou jste podával svoji žádost.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí