Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 23.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

13. 06. 2025

informace o dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 23.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-104/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 09.06.2025

Počet listů: 4
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

Vážený pane,

dne 23.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. 1. Z jakého důvodu došlo dne 23. 5. 2025 ke zpoždění vlakových spojů:

- Os 5519 (Turnov – Semínova Lhota), zpoždění 10 minut,

- Os 5520 (Libuň zastávka – Semínova Lhota), zpoždění 9 minut?

2. 2. Jaký je průměrný počet zpoždění spojů na této konkrétní trati (úsek Turnov – Libuň – Semínova Lhota) za posledních 30 dnů?

3. 3. Kolik procent spojů na této trati dorazilo v posledních 30 dnech včas? (s tolerancí do 5 minut)

4. 4. Kolik spojů bylo v posledních 30 dnech odřeknuto? Prosím o seznam s daty a čísly vlaků.

5. 5. Jaký je průměrný věk vozidel nasazovaných na této trati?

6. 6. Jaké smluvní sankce hrozí dopravci (Českým drahám) za zpoždění na této lince a byly někdy v posledním roce uplatněny?

7. 7. Jaké opatření kraj přijal nebo plánuje přijmout, aby byla zajištěna včasnost vlaků na málo zatížené jednokolejné trati, kde nedochází k souběhu s nákladní dopravou ani jinými vlaky?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-104/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.

Ad 1.1.

Dne 23. května 2025 došlo ke krátkodobému zpoždění vlakových spojů Os 5519 (Turnov – Semínova Lhota) a Os 5520 (Libuň zastávka – Semínova Lhota) z následujících důvodů:

•    Vlak Os 5519 byl při odjezdu z Turnova opožděn o 4 minuty z důvodu čekání na příjezd zpožděného rychlíku 1153 z Tanvaldu. Zbývající zpoždění vzniklo při čekání na křižování s protijedoucím vlakem ve stanici Hrubá Skála.

Přestože vlak vykázal zpoždění přibližně 10 minut v úseku Libuň – Semínova Lhota, do cílové stanice Hradec Králové hl. n. dorazil včas.

•    Vlak Os 5520, jedoucí opačným směrem z Hradce Králové do Turnova, čekal ve stanici Ostroměř na protijedoucí vlak od Turnova, čímž došlo k mírnému zdržení. Ze stanice Hrubá Skála již pokračoval se zpožděním pouze 2 minuty, a do stanice Turnov dorazil s minimálním zpožděním 1 minuty.

Uvedené odchylky byly způsobeny běžným provozním řízením vlaků v souvislosti se zajištěním návazností a bezpečného křižování na jednokolejné trati. Jednalo se o krátkodobé operativní odchylky, které nevedly k významnému narušení dopravní obslužnosti ani přestupních vazeb.

Ad 2.2.

V současné době nemá Královéhradecký kraj k dispozici ucelená provozní data o zpožděních vlakových spojů na trati Turnov – Semínova Lhota – Libuň za posledních 30 dnů (květen 2025).

Důvodem je skutečnost, že:

•    dopravci poskytují souhrnná provozní data pro účely vyhodnocení zpoždění přibližně 20 dní po skončení příslušného měsíce,

•    a zároveň požadavek na vyhodnocení konkrétního traťového úseku (namísto celé linky) představuje zvýšenou časovou náročnost v odhadovaném rozsahu cca 2 hodin analytické práce.

Pokud byste měl zájem o přehled zpoždění dříve, doporučujeme využít veřejně dostupný nástroj „Babitron“, což je univerzitní projekt, který shromažďuje a vizualizuje zpoždění vlakových spojů z veřejných dat Českých drah. Tento nástroj nabízí:

•    aktuální přehled zpoždění za posledních 28 dní,

•    možnost filtrovat konkrétní spoje i úseky tratí.

Dostupný je na této adrese: https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa2.html.

Královéhradecký kraj je připraven zpracovat detailní vyhodnocení i z vlastních podkladů, jakmile budou data od dopravce dostupná.

Ad 3.3.

Královéhradecký kraj v současné době nedisponuje souhrnnými údaji o přesnosti vlakových spojů na trati Turnov – Semínova Lhota – Libuň za posledních 30 dnů, konkrétně s vyhodnocením zpoždění v toleranci do 5 minut.

Důvodem je, že:

•    dopravce poskytuje provozní data pro účely vyhodnocování s přibližným odstupem 20 dnů po skončení příslušného měsíce.

V mezičase je opět možné využít veřejně dostupný nástroj „Babitron“, což je univerzitní projekt sledující zpoždění vlaků v celé ČR. Tento nástroj umožňuje:

•    zobrazit statistiky zpoždění za posledních 28 dní,

•    filtrovat konkrétní vlaky, tratě i úseky,

•    a orientačně posoudit procento spojů dojíždějících včas (včetně možnosti nastavit toleranci zpoždění).

Nástroj je dostupný zde: https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa2.html.

Jakmile obdržíme kompletní provozní data od dopravce za květen 2025, jsme připraveni zpracovat a zaslat přesné vyhodnocení dle Vašeho zadání.

Ad 4.4.

Královéhradecký kraj v současné době nedisponuje úplnými údaji o počtu a konkrétním seznamu odřeknutých vlakových spojů za posledních 30 dnů (květen 2025).

Důvodem je skutečnost, že:

•    dopravce poskytuje podrobná provozní data pro vyhodnocení zpoždění a odřeknutých spojů s přibližným odstupem cca 20 dnů po skončení příslušného měsíce,

•    kraj tedy získá relevantní přehled až ve druhé polovině června 2025.

Po obdržení dat budeme schopni zpracovat:

•    přesný počet odřeknutých spojů včetně

•    konkrétních dat a čísel vlaků, jak požadujete.

V případě zájmu Vám rádi zašleme tuto statistiku dodatečně ve chvíli, kdy bude k dispozici kompletní výstup od dopravce.

Ad 5.5.

Na trati Turnov – Libuň – Semínova Lhota jsou v současnosti standardně nasazována motorová vozidla řady 814.2 (RegioNova). Jedná se o třídílné motorové jednotky, které vznikly v letech 2007–2010 modernizací původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů typu 010/020, jejichž výroba sahá přibližně do období kolem roku 1978.

Z toho vyplývá, že:

•    původní konstrukční základ těchto vozidel má v průměru 47 let,

•    samotná modernizace byla provedena před 15 až 18 lety,

•    průměrné „technologické stáří“ nasazovaných jednotek lze tedy vyjádřit jako kombinaci modernizované výbavy a starší konstrukce podvozkových a rámových částí.

Vozidla řady 814.2 však i přes svůj původní základ plní požadavky stanovené ve Smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti. Jsou částečně nízkopodlažní, vybavená bezbariérovým WC, informačním systémem, Wi-Fi připojením, a některé jednotky disponují také zásuvkami pro dobíjení mobilních zařízení.

Obnova vozového parku v dané relaci je plánována v rámci uzavření nové smlouvy o zajištění veřejných služeb v železniční dopravě po roce 2031.

Ad 6.6.

Provozování železniční dopravy na trati Turnov – Semínova Lhota – Libuň (a dalších relacích v Královéhradeckém kraji) se řídí podmínkami Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících uzavřené mezi Královéhradeckým krajem a Českými drahami, a.s., která je veřejně dostupná na následujícím odkazu: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/18002687.

Tato smlouva obsahuje komplexní úpravu smluvních vztahů včetně systému sankcí za nesplnění smluvních povinností, včetně zpoždění vlaků, neodjetých spojů nebo nedodržení standardů kvality.

Sankce za zpoždění jsou uplatňovány průběžně – dopravce je povinen každý měsíc předkládat výkaz o provozu a plnění smluvních ukazatelů, který je následně:

•    vyhodnocen odborem dopravy Krajského úřadu Královéhradeckého kraje,

•    a na jeho základě jsou uplatněny případné smluvní sankce, které dopravce následně hradí v souladu se smluvním ujednáním.

V posledním roce byly tyto sankce uplatněny, a to na základě vyhodnocení provozních statistik – nejen za zpoždění, ale i za jiné nedostatky, pokud byly identifikovány (např. neodjeté spoje, výpadky vozidel, chybějící vybavení atp.). O této skutečnosti v předchozích letech informovala také média v roce 2022 na tomto odkaze: https://zdopravy.cz/rekordni-pokuta-pro-ceske-drahy-kralovehradecky-kraj-chce-25-milionu-korun-za-nedostatek-vozu-125252/ a v roce 2023 potom na tomto odkaze https://hradec.rozhlas.cz/kralovehradecky-kraj-udelil-loni-za-chyby-pri-preprave-cestujicich-pokuty-za-9220567.

Tento mechanismus slouží k motivaci dopravce ke zlepšení provozní spolehlivosti a k zachování standardů, které kraj objednává ve veřejném zájmu.

Ad 7.7.

Královéhradecký kraj si je vědom významu včasnosti vlakových spojů i na málo zatížených jednokolejných tratích, jako je trať Turnov – Semínova Lhota – Libuň, kde nedochází k souběhu s nákladní dopravou ani k výraznému provoznímu zatížení.

Přestože se jedná o technicky méně komplikovanou trať, k provozním zpožděním může docházet například při křižování s protisměrnými spoji nebo v důsledku návazností na zpožděné spoje z jiných směrů.

Královéhradecký kraj v této oblasti již přijal a nadále uplatňuje následující opatření:

•    Na základě vyhodnocení provozu v roce 2022 byla upravena objednávka dopravy, konkrétně došlo ke změně míst setkávání protisměrných vlaků, aby se minimalizovala pravděpodobnost zpoždění v úsecích, kde byla dříve identifikována častější provozní zdržení.

•    Správa železnic operativně reaguje na zpoždění tím, že při odchylkách od jízdního řádu mění v reálném čase místo křižování vlaků, čímž umožňuje plynulejší provoz.

•    Kraj dále v součinnosti s dopravcem a Správou železnic každoročně reviduje tzv. čekací doby mezi protijedoucími spoji v jízdních řádech. Pokud se opakovaně ukáže, že dochází k nedodržení návazností nebo pravidelné kumulaci zpoždění, jsou navrhovány konkrétní úpravy, které zpravidla vstupují v platnost ke změnovým termínům jízdních řádů (v červnu a prosinci).

Cílem těchto opatření je zajistit, aby i méně zatížené tratě poskytovaly cestujícím spolehlivou službu v souladu s objednávkou kraje a standardy kvality stanovenými ve smlouvě s dopravcem.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

v z. Mgr. Vladimír Kučera
právník oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera