Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 23.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

13. 06. 2025

informace o dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 23.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-103/MSZ/2025 

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz                                                                           

DATUM: 06.06.2025

Počet listů: 4
Počet příloh: 2 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

Vážený pane,

dne 23.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. 1. Na základě jakého zákona, vyhlášky nebo metodického pokynu je určováno, zda a v jaké výši mají obce přispívat na veřejnou dopravní obslužnost?

2. 2. Kdo rozhoduje o tom, zda se konkrétní obec bude na dopravní obslužnosti finančně podílet?

3. 3. Jaký vliv má (či nemá) výše příspěvku obce na zavedení nebo nezavedení večerního autobusového spojení?

4. 4. Byl důvodem neexistence večerního spoje do Újezdu pod Troskami skutečně nedostatečný finanční příspěvek obce? Pokud ano, kdy a kým to bylo rozhodnuto?

5. 5. Žádám o seznam všech obcí v Královéhradeckém kraji, kam jezdí veřejný autobus po 20:00 hodině (v pracovní dny), a současně o výši příspěvku, který tyto obce v roce 2024 (případně i 2023) poskytly na dopravní obslužnost kraji nebo jeho organizaci.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-103/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.

Ad 1.1.

Příspěvky obcí na veřejnou dopravní obslužnost nejsou přímo upraveny žádným konkrétním zákonem, vyhláškou ani metodickým pokynem. Právní rámec vychází obecně z ustanovení zákona číslo 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně z ustanovení § 3 odst. 1, kde se uvádí, že základní dopravní obslužnost zajišťuje kraj nebo obec podle své územní působnosti.

Z tohoto ustanovení vyplývá, že:

•      kraje jsou povinny zajistit základní rámec dopravní obslužnosti na celém svém území,

•      obce se mohou na její zajištění spolupodílet, zejména tam, kde požadují nadstandardní nebo specifické spojení.

Výše a forma případného příspěvku obce není stanovena žádným závazným předpisem a závisí na konkrétním dohodnutém modelu mezi obcí a krajem. V praxi Královéhradecký kraj přistupuje k požadavku na spoluúčast obce partnerským přístupem a požaduje po obci 50% celkových nákladů na 1 km spoje. Zbylých 50% nákladů hradí sám kraj. Tento postup je uplatňován zejména:

•      při zavádění nového spojení, u něhož není doložená silná přepravní poptávka,

•      nebo při zvažovaném zrušení málo využívaného spoje, kdy je obci nabídnuta možnost podílet se na financování (spolufinancování) jeho dalšího provozu.

Tento postup vychází z principu odpovědného hospodaření s veřejnými prostředky, kdy kraj financuje z rozpočtu především ta spojení, která jsou doložitelně využívaná a systémově potřebná. V případě specifických, málo využívaných spojů může být jejich provoz podmíněn spoluúčastí obce.

Pro ilustraci: náklady na jeden vozokilometr veřejné dopravy se aktuálně pohybují kolem 50 Kč. Pokud by měl spoj zajistit dopravu jednoho cestujícího např. z Jičína do Újezdu pod Troskami (cca 12 km), pak by jednosměrná jízda stála veřejné rozpočty přibližně 600 Kč — bez záruky efektivity a bez započtení zpáteční cesty.

Ad 2.2.

O finančním podílu konkrétní obce na zajištění dopravní obslužnosti nerozhoduje žádný jednotlivý úředník. Tento postup vychází z principu, který byl popsán v předchozí odpovědi, a je výsledkem vzájemné dohody mezi obcí a Královéhradeckým krajem.

Podíl obce na financování dopravy se posuzuje individuálně a obvykle přichází v úvahu v těchto případech:

•      když se jedná o zavedení nového spojení, které není podloženo výraznou přepravní poptávkou,

•      nebo v případě, že existující spoj vykazuje nízké využití, a kraj proto zvažuje jeho zrušení.

Ad 3.3.

Příspěvek obce hraje důležitou roli při rozhodování o zavedení nového večerního autobusového spojení, zejména v případech, kdy předpokládané využití spoje není vysoké.

V praxi to funguje tak, že:

•      pokud obec projeví zájem a je ochotna se na nákladech provozu spolupodílet, je spoj po vzájemné dohodě zaveden vždy, pokud je to technologicky a provozně možné (např. pokud lze zajistit vozidlo, řidiče, trasu a časovou polohu).

•      Následně je stanoveno sledované období, během něhož je provoz analyticky vyhodnocován z hlediska počtu cestujících a nákladové efektivity.

Po tomto období se společně – tedy kraj i obec – rozhodnou, zda:

•      bude spoj zrušen (např. kvůli trvale nízkému využití),

•      bude spoj zachován za stávajících finančních podmínek,

•      nebo dojde ke změně financování.

U spojů, které si najdou své cestující (zpravidla 5 a více pravidelných uživatelů), kraj v mnoha případech převezme kompletní financování, protože spoj již plní funkci základní dopravní obslužnosti. Ekonomika a využití spojů jsou však i nadále průběžně sledovány.

Závěrem lze říci, že spoluúčast obce významně zvyšuje šanci na zavedení nového spoje, ale sama o sobě není jediným faktorem – důležitá je také jeho provozní proveditelnost a dlouhodobá udržitelnost.

Ad 4.4.

Neexistence večerního spojení do obce Újezd pod Troskami není důsledkem jednostranného rozhodnutí o „nedostatečném příspěvku obce“, ale vychází z běžně uplatňovaného principu spolufinancování u nově navrhovaných spojů s nejistým využitím. Tento přístup jsme podrobně popsali v předchozích odpovědích.

V konkrétním případě jsme na Váš návrh reagovali dne 16.05.2025, kdy jsme potvrdili, že:

•      technologicky je zavedení dalšího večerního spoje možné, tedy z hlediska provozu, vozidel a oběhů,

•      nicméně s ohledem na předpokládané velmi nízké využití jsme požádali o spoluúčast obce na financování tohoto spojení.

To je standardní postup u všech obdobných případů – spoluúčast obce umožňuje ověřit reálný zájem o dané spojení a zároveň přenáší část odpovědnosti za jeho udržitelnost. Pokud se během sledovaného období prokáže, že spoj má stabilní poptávku (zpravidla 5 a více pravidelných cestujících), kraj může přistoupit k převzetí plného financování.

Tedy: nebylo vydáno žádné jednostranné rozhodnutí o zamítnutí spojení kvůli „nedostatečnému příspěvku“, ale byl nabídnut běžný a férový model spolupráce, který kraj uplatňuje v celé své dopravní síti. Rozhodnutí, zda obec možnost využije, je plně v její kompetenci.

Ad 5.5.            

V příloze této odpovědi přikládáme:

•      seznam obcí v Královéhradeckém kraji, do nichž v roce 2024 zajíždí veřejný autobus po 20:00 hodině v pracovní dny,

•      a dále seznam obcí, které v roce 2024 a v roce 2023 poskytly finanční příspěvek na dopravní obslužnost Královéhradeckému kraji.

Je však nutné upozornit, že tyto dvě množiny nejsou navzájem přímo podmíněné ani porovnatelné. Skutečnost, že do některé obce je zajištěn večerní spoj po 20. hodině, neznamená automaticky, že obec přispěla finančně na jeho provoz.

Jak již bylo uvedeno v předchozích odpovědích, tak dopravní obslužnost v našem kraji vychází primárně z dlouhodobě budované a stabilizované sítě spojů, která je financována z krajského rozpočtu. Pouze v případech, kdy:

•      se jedná o nově navrhované spojení bez doložené poptávky,

•      nebo pokud je stávající spoj dlouhodobě málo využívaný, může kraj požádat dotčenou obec o spoluúčast na financování.

Tento přístup se zakládá na principu efektivního využívání veřejných prostředků. Obce v Královéhradeckém kraji neplatí paušální příspěvky za všechny spoje nebo za určitý rozsah dopravní obslužnosti, jak je to nastaveno v některých jiných krajích.

Cena jednoho vozokilometru veřejné linkové dopravy se pohybuje kolem 50 Kč, což v praxi znamená, že i krátký spoj s nízkým využitím může znamenat značnou finanční zátěž, zejména ve večerních hodinách, kdy je obecně nižší poptávka.

Seznamy, které přikládáme, tak mohou posloužit k základní orientaci, ale nelze je mechanicky použít k výpočtu nebo srovnání nároků mezi jednotlivými obcemi.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera