Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 23.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

13. 06. 2025

informace o dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 23.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-102/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz                                                                           

DATUM: 06.06.2025

Počet listů: 5
Počet příloh: 2 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

Vážený pane,

dne 23.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. 1. Kdo v rámci Královéhradeckého kraje odpovídá za zajištění základní dopravní obslužnosti obce Újezd pod Troskami, zejména v sobotu a ve večerních hodinách?

2. 2. Kdo rozhodl, že poslední spoj z Turnova do Újezdu pod Troskami v sobotu odjíždí již ve 14:00?

3. 3. Proč neexistuje žádná forma koordinace mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem v oblasti večerních přestupů, přestože Turnov je jediné relevantní přestupní místo pro desítky obcí?

4. 4. Je pravda, že důvodem absence večerního spoje do Újezdu pod Troskami je nedostatečný finanční příspěvek obce? Pokud ano, kdo tuto logiku schválil a kde ji lze dohledat v zákonných pravidlech?

5. 5. Prosím o seznam všech obcí v Královéhradeckém kraji, do kterých jezdí veřejný autobus po 19:30, a výši jejich příspěvku na dopravní obslužnost v roce 2024. Tyto informace mi poslouží k vyčíslení, kolik bychom měli vybrat ve veřejné sbírce, abychom si dopravu do své obce mohli koupit.

6. 6. Jaká opatření kraj přijal dne 23. 5. 2025 ve věci známého narušení dopravní obslužnosti kvůli dopravní nehodě na D10? Pokud žádná, kdo je za tuto nečinnost odpovědný?

7. 7. Považuje kraj za přiměřené a důstojné, že ZTP osoba zůstane večer v cizím městě bez pomoci, zatímco doma je bez dozoru zvíře odkázané na péči?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-102/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.

Ad 1.1.

Za zajištění základní dopravní obslužnosti obce Újezd pod Troskami, včetně provozu v sobotu a ve večerních hodinách, odpovídá v souladu s ustanovením § 3 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, Královéhradecký kraj.

V rámci krajského úřadu je výkon této činnosti svěřen odboru dopravy a silničního hospodářství, jehož součástí je potom oddělení dopravní obslužnosti, které:

  • shromažďuje a vyhodnocuje data o přepravní poptávce,
  • připravuje návrhy a změny jízdních řádů,
  • a zpracovává podklady k dopravní obslužnosti, které jsou následně projednávány se samosprávou v kraji a následně předkládány výkonným orgánům Královéhradeckého kraje.

Tento proces probíhá v návaznosti na požadavky obcí, provozní možnosti dopravců, finanční rámec veřejných rozpočtů a návaznosti v rámci integrovaného dopravního systému IREDO. Královéhradecký kraj je zároveň připraven se konkrétními požadavky obcí nebo cestujících zabývat, pokud jsou doloženy a řádně odůvodněny.

Ad 2.2.

Informace uvedená v dotazu není zcela přesná. Poslední spojení z Turnova do obce Újezd pod Troskami v sobotu není ve 14:00, ale je zajištěn železniční dopravou do železniční zastávky Semínova Lhota:

  • vlak Os 5523 s odjezdem z Turnova v 18:45 (celoročně),
  • v turistické sezóně navíc vlak Os 5559 s odjezdem ve 20:45.

Je důležité vnímat veřejnou dopravu jako funkční celek, tedy nejen autobusovou, ale i drážní dopravu, která je plnohodnotnou součástí dopravní obslužnosti obcí.

Zajištění spojení o víkendech do menších obcí, jako je Újezd pod Troskami, může v některých případech využívat další zastávky a stanice v docházkové vzdálenosti, např. železniční stanici Semínova Lhota, která leží v katastru obce a je obsluhována i ve večerních hodinách. Tento přístup odpovídá způsobu, jakým je v rámci celého systému organizována základní dopravní obslužnost venkovských oblastí.

Rozhodnutí o konkrétní podobě víkendového spojení bylo přijato v rámci plánování celé sítě veřejné dopravy na základě dostupných dat o poptávce, technických možností dopravců a návazností v systému.

Ad 3.3.

Není pravda, že by neexistovala koordinace mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem v oblasti přestupů, včetně těch večerních. Tato koordinace existuje a je aktivně využívána, zejména v rámci integrovaného dopravního systému a plánování návazností mezi kraji.

Přestupní uzel Turnov jako významné regionální centrum spadá do gesce Libereckého kraje, který jej spravuje z hlediska objednávky dopravy. Královéhradecký kraj s Libereckým krajem pravidelně komunikuje, a pokud obdržíme podnět od obce, cestujících nebo jiných subjektů, předáváme jej kolegům v Libereckém kraji a společně hledáme řešení.

V konkrétním případě možného zavedení garantovaného čekání v Turnově na přípoj linky 720 (Turnov – Újezd pod Troskami) je Královéhradecký kraj připraven tento návrh s Libereckým krajem projednat.

Přestupní návaznosti jsou však vždy posuzovány ve vztahu k provozní realitě, časovým možnostem jízdních řádů, technickým kapacitám dopravců a vytíženosti spojů. Přesto zůstává spolupráce obou krajů v této oblasti otevřená a funkční.

Ad 4.4.

Není pravda, že by absence večerního spoje do obce Újezd pod Troskami byla výhradně důsledkem nedostatečného finančního příspěvku obce. Hlavním kritériem pro rozhodování o zavádění nebo udržení spojů je reálná přepravní poptávka a efektivita vynaložených veřejných prostředků.

V případech, kdy se navrhuje zavedení nového spoje bez předpokladu širšího využití, nebo u spojů, které jsou dlouhodobě málo využívány, Královéhradecký kraj standardně žádá obce, jejichž občané mají o spoj zájem, o spoluúčast na financování provozu. Tento přístup umožňuje zachovat určitou míru flexibility a zároveň odpovědně hospodařit se svěřenými prostředky.

Stejný postup se uplatňuje například v těchto případech:

  • Pokud je navrhován nový spoj pro velmi úzce definovanou skupinu obyvatel (např. večerní návraty, spojení v nevytížených dnech),
  • nebo pokud je stávající spoj dlouhodobě nevyužíván, kraj nejprve informuje příslušnou obec a nabídne jí možnost spolufinancování, než dojde k případnému zrušení.

Tento postup není přímo ukotven v zákoně, ale vychází ze zásad odpovědného nakládání s veřejnými prostředky a ze zásady subsidiarity, kdy mají obce možnost ovlivnit úroveň obslužnosti ve svém území.

Kraj se při posuzování návrhů opírá o:

  • veřejně dostupná data Českého statistického úřadu (SLDB 2021),
  • a také o anonymizovaná data o mobilitě obyvatel ze strany mobilních operátorů.

Z uvedeného vyplývá, že neexistuje žádné automatické pravidlo, podle kterého by večerní spoj nebyl zaveden kvůli příspěvku konkrétní obce, ale že rozhodování probíhá individuálně, odborně a v součinnosti s dotčenými obcemi.

Ad 5.5.

V příloze této odpovědi zasíláme:

  • seznam obcí v Královéhradeckém kraji, do kterých v roce 2024 jezdí veřejný autobus po 19:30,
  • a také seznam obcí, které v tomto roce přispívají na provoz spojů po 19:30, včetně výše těchto příspěvků.

Je však důležité upozornit, že tyto údaje samy o sobě neposkytují úplný obraz o logice dopravní obslužnosti, a tedy nejsou vhodným podkladem pro výpočet částky, kterou by bylo třeba vybrat ve veřejné sbírce za účelem zavedení spojení do konkrétní obce.

Dopravní obslužnost kraje je výsledkem dlouhodobého vývoje, historického provozu a kontinuity spojení v jednotlivých směrech. V případech, kdy je dané spojení již zavedené a využívané, nepožaduje kraj po obci žádný mimořádný příspěvek, i pokud se jedná o spoj po 19:30.

Na rozdíl od některých jiných krajů Královéhradecký kraj nepožaduje paušální příspěvek od obcí na zajištění všech spojů nebo za určitý rozsah dopravy. Příspěvek obce je požadován pouze v odůvodněných případech, kdy:

  • jde o zavádění nového nebo nestandardního spoje,
  • a kdy je předpoklad velmi nízkého využití, a tedy neúměrně vysokých nákladů na jednoho přepraveného cestujícího.

Pro ilustraci: cena jednoho vozokilometru se dnes pohybuje kolem 50 Kč. Pokud by měl autobus přepravit jednoho cestujícího z Jičína do Újezdu pod Troskami (přibližně 12 km), znamenalo by to náklad kolem 600 Kč z veřejných prostředků za jednu jízdu, přičemž není započítána zpáteční trasa.

Z těchto důvodů je financování nových spojení vždy pečlivě zvažováno. Obce mají možnost spolupodílet se na provozu, pokud prokáží zájem a alespoň částečně sdílí odpovědnost za účelnost vynaložených prostředků.

Ad 6.6.

Dne 23. května 2025 byla mimořádná událost na dálnici D10 skutečně zaznamenána dispečinkem IDS IREDO. Jednalo se o dopravní nehodu, která způsobila komplikace v dálkové dopravě, avšak tato událost se odehrála na území Středočeského kraje a podle vyhodnocení dispečinku IDS IREDO neměla přímý dopad na přípoje zajišťované Královéhradeckým krajem.

Z toho důvodu nebyla na straně Královéhradeckého kraje přijata žádná zvláštní operativní opatření, protože z hlediska systému IREDO nebyl žádný přípoj v našem kraji ohrožen. Přímými účastníky dispečerského řízení byli v tomto případě kolegové z Pražského a Středočeského dispečerského centra ve spolupráci s dispečinkem Libereckého kraje.

Na základě mezikrajské dohody je jasně stanoveno, jak mají jednotlivé krajské dispečinky spolupracovat při řešení ohrožených přestupů, a který dispečink je zodpovědný za konkrétní přestupní uzly.

V tomto konkrétním případě:

  • Spoj linky 670350/19, kterým jste měl zájem pokračovat z Turnova, spadá pod řízení dispečinku Libereckého kraje (jak jste také správně učinil při kontaktování dispečinku).
  • Tento spoj nakonec odjel se zpožděním přibližně 7 minut.
  • Zároveň je nutné uvést, že uvedený přestup není zařazen mezi tzv. garantované přestupy, a proto požadavek na výrazné čekání (např. desítky minut) je posuzován individuálně s ohledem na celkový provozní režim a možnosti dopravce.

Z výše uvedeného je zřejmé, že ze strany Královéhradeckého kraje nedošlo k nečinnosti, ale událost byla správně posouzena jako mimo naši přímou kompetenci. Kraj v rámci své role respektuje nastavené mezikrajské dohody a spolupráci mezi dispečerskými centry, které mají za cíl zajistit co nejplynulejší provoz i při mimořádných událostech.

Ad 7.7.

Královéhradecký kraj rozhodně nepovažuje za žádoucí, aby jakýkoli cestující – a tím spíše osoba se zdravotním postižením – zůstával večer v cizím městě bez pomoci. Každá podobná situace nás lidsky mrzí a vnímáme ji jako důležitý podnět k přemýšlení o možnostech zlepšení systému.

Zároveň je však třeba dodat, že systém veřejné dopravy je organizován podle principu dostupnosti, provozní efektivity a reálné poptávky. Uspořádání jízdních řádů a přestupních vazeb je výsledkem kompromisu mezi těmito faktory a technickými či personálními možnostmi dopravců, přičemž není vždy možné přizpůsobit systém každé individuální situaci, jakkoli závažný může být její dopad.

Kraj jako objednatel dopravy:

  • systematicky zajišťuje základní dopravní obslužnost,
  • podporuje bezbariérovou přepravu osob se ZTP a ZTP/P,
  • a spolupracuje s dispečerskými centry a dopravci na řešení mimořádných situací, pokud jsou předem známy nebo včas hlášeny.

V případech, kdy dochází k narušení návaznosti spojů nebo jiným mimořádným okolnostem, doporučujeme cestujícím využít centrální dispečink IREDO (491 580 333), který může v určitých mezích zajistit přestup nebo poskytnout jinou formu podpory – právě proto, aby k situacím, jako je Vámi popsaná, docházelo co nejméně.

Vaši zkušenost bereme vážně a budeme ji zohledňovat při dalším vyhodnocování přestupních vazeb a plánování návazností, zejména u večerních spojů.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

 

Autor

Vladimír Kučera