Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 23.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025

12. 06. 2025

dopravní obslužnost

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 23.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-101/MSZ/2025

VYŘIZUJE:  Mgr. Alena Koukalová
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@khk.cz

DATUM:  06.06.2025

Počet listů: 4
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 23.05.2025  

Vážený pane,

dne 23.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), v níž žádáte následující informace.

1. Jakým způsobem je zajištěna dopravní obslužnost osob s průkazem ZTP mezi Prahou a obcí Újezd pod Troskami po 17. hodině večerní? Existuje v systému kraje zajištěné návazné spojení, které tuto potřebu pokrývá?

2. Jaké konkrétní důvody vedly k nastavení jízdního řádu spoje 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) tak, že poslední spoj odjíždí již v 19:30, a nebyla zohledněna potřeba návratu z hlavního města?

3. Existují v rámci IDOL či PID garantované přestupy, pokud jsou spojení uvedena v rámci vyhledávače IDOS? Pokud ne, proč jsou taková spojení vůbec nabízena jako reálná možnost přepravy?

4. Uvažuje Váš úřad o zavedení večerního spoje do obce Újezd pod Troskami, případně o propojení linek přes Turnov nebo Jičín?

5. Má osoba s průkazem ZTP v případě zmeškání posledního spojení nárok na přístup k obecní noclehárně či krizové pomoci? Pokud ano, jakým způsobem je tento nárok uplatnitelný?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-101/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

Na úvod je třeba uvést, že dle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Odpovědi na otázku č. 4 typu „Uvažuje Váš úřad o zavedení večerního spoje do obce Újezd pod Troskami, případně o propojení linek přes Turnov nebo Jičín“,  nelze považovat za požadavek informace ve smyslu InfZ, nejedná se o jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči. V souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ je třeba upozornit, že se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory a vytváření nových informací. I přestože krajský úřad jako povinný subjekt nemusí vytvářet nové informace, v rámci dobré správy se vždy snaží žadateli odpovědět.

Odbor dopravy a silničního hospodářství k dotazům uvedl následující.

1.Jakým způsobem je zajištěna dopravní obslužnost osob s průkazem ZTP mezi Prahou a obcí Újezd pod Troskami po 17. hodině večerní? Existuje v systému kraje zajištěné návazné spojení, které tuto potřebu pokrývá?

Královéhradecký kraj jako objednatel veřejné linkové dopravy nerozlišuje cestující podle vlastníků průkazů ZTP, ZTP/P ani jiných charakteristik. Cílem kraje je, aby nabízená spojení byla funkční, dostupná a použitelná pro všechny kategorie cestujících, včetně osob se zdravotním postižením.

Pro cestu z Prahy do obce Újezd pod Troskami po 17. hodině večerní existuje funkční spojení s přestupem v Jičíně, konkrétně:

  • Spoj 100412/1027 (Praha → Jičín) s příjezdem do Jičína okolo 18:55 hodin;
  • Spoj 670370/16 (Jičín → Újezd pod Troskami) s odjezdem v 19:05 hodin.

Tato návaznost je v systému nastavena jako garantovaná s minimální čekací dobou 10 minut, která je aktivně sledována centrálním dispečinkem. V případě zpoždění spoje z Prahy je řidiči následného spoje automaticky odeslána zpráva prostřednictvím odbavovacího zařízení, aby zajistil čekání na přestupující cestující.

Pokud by se jednalo o mimořádnou situaci nebo cestující měl pochybnosti, lze kontaktovat přímo centrální dispečink IREDO na čísle 491 580 333, kde je možné ověřit přestupní vazbu, domluvit prodloužení čekací doby a případně kontaktovat řidiče navazujícího spoje.

Z uvedeného vyplývá, že dostupnost dopravního spojení i po 17. hodině večerní je mezi Prahou a Újezdem pod Troskami zajištěna, včetně přestupu, který je systémově ošetřen a dispečersky hlídán.

2.Jaké konkrétní důvody vedly k nastavení jízdního řádu spoje 350 (Turnov – Újezd pod Troskami) tak, že poslední spoj odjíždí již v 19:30, a nebyla zohledněna potřeba návratu z hlavního města?

Jízdní řády veřejné linkové dopravy v Královéhradeckém kraji, včetně linky 350 (Turnov – Újezd pod Troskami), jsou sestavovány na základě kombinace několika klíčových faktorů, které zohledňují jak potřeby cestujících, tak provozní realitu systému. Konkrétní nastavení posledního spoje s odjezdem z Turnova v 19:30 hodin vychází zejména z těchto důvodů:

  1. Nízká přepravní poptávka v pozdějších večerních hodinách. Veřejně dostupná i provozní data ukazují, že počet cestujících po 20. hodině výrazně klesá, a zavedení pozdějších spojů by nebylo efektivní z hlediska využití ani nákladů.
  2. Omezené personální a technické kapacity dopravce. V České republice dlouhodobě přetrvává nedostatek řidičů autobusů, což se přímo promítá do provozních možností dopravců. Tato skutečnost omezuje možnost rozšiřování provozní doby, zejména u spojů s nízkou vytížeností.
  3. Zajištěná návaznost na dálkovou dopravu. Poslední spoje jsou navrženy tak, aby v Turnově i Jičíně umožňovaly přestupy z hlavních směrů, včetně spojů přijíždějících z Prahy. Tato návaznost byla při tvorbě jízdních řádů zohledněna.

Dále je třeba uvést, že žádný právní předpis nezakládá nárok na zajištění veřejné dopravy z hlavního města do každé obce v krajích České republiky ve večerních hodinách. Královéhradecký kraj však i přesto dbá na to, aby dostupnost byla zajištěna v souladu s reálnými potřebami a možnostmi veřejného rozpočtu.

V případě, že bude ze strany obce nebo větší skupiny cestujících vznesen konkrétní návrh na úpravu časové polohy posledního spoje, kraj je připraven jej v rámci pravidelného vyhodnocování jízdních řádů posoudit.

3.Existují v rámci IDOL či PID garantované přestupy, pokud jsou spojení uvedena v rámci vyhledávače IDOS? Pokud ne, proč jsou taková spojení vůbec nabízena jako reálná možnost přepravy?

Garantované přestupy jsou součástí standardu každého integrovaného dopravního systému (IDS) v České republice, a tedy i v systémech IREDO, IDOL a PID. V rámci jejich provozu dochází ke koordinaci přestupů, zejména v přestupních uzlech s návazností mezi linkami nebo mezi kraji.

Královéhradecký kraj v této oblasti spolupracuje jak s Libereckým, tak se Středočeským krajem. U společně obsluhovaných linek existuje systém rozdělení kompetencí za přestupní uzly, a v konkrétních případech jsou přestupy oficiálně garantovány dispečerským dohledem, například u vybraných vazeb v rámci systému IREDO.

Pokud jde o dotaz na vyhledávač spojení IDOS, je důležité si uvědomit, že:

  • IDOS je počítačový program (výpočetní nástroj), který na základě algoritmu kombinuje spojení podle časových údajů z jízdních řádů;
  • jedná se o uživatelsky velmi přívětivý a funkčně robustní systém, který si svou kvalitou získal uznání i mimo Českou republiku;
  • přesto však je třeba výstupy z IDOSu vždy interpretovat s rozvahou a zkušeností. Vyhledané spojení automaticky neznamená, že je přestup garantovaný — není-li to výslovně uvedeno v jízdním řádu;
  • provozovatel vyhledávače, stejně jako kraj či dopravce, nenese odpovědnost za uskutečnění vyhledaných přestupů, pokud tyto nejsou v jízdním řádu nebo systému IDS výslovně deklarovány jako garantované.

Cestujícím proto kraj doporučuje:

  • sledovat označení přestupů jako „garantovaných“ v jízdním řádu;
  • využít možnosti ověření konkrétní vazby např. prostřednictvím Call centra IREDO (tel. 491 580 333);
  • případně zvolit větší přestupní rezervu, zejména u posledních večerních spojů.

4. Uvažuje Váš úřad o zavedení večerního spoje do obce Újezd pod Troskami, případně o propojení linek přes Turnov nebo Jičín?

V současné době Královéhradecký kraj neuvažuje o zavedení nového večerního spoje do obce Újezd pod Troskami ani o přímém propojení linek přes Turnov nebo Jičín. Důvodem je skutečnost, že k této relaci dosud nebyl ze strany obcí ani cestujících vznesen konkrétní požadavek, který by byl podložen reálnou poptávkou nebo doloženým vytížením spojů. Veřejná doprava je organizována tak, aby odpovídala nejen základním zákonným požadavkům, ale také provozní a ekonomické udržitelnosti v rámci systému. Nicméně v případě, že by obce na trase projevily zájem a podložily jej konkrétními údaji, je kraj připraven se touto možností zabývat a možnosti večerního spojení nebo nového trasování linek odborně posoudit.

5. Má osoba s průkazem ZTP v případě zmeškání posledního spojení nárok na přístup k obecní noclehárně či krizové pomoci? Pokud ano, jakým způsobem je tento nárok uplatnitelný?

Osoba s průkazem ZTP nemá automatický právní nárok na přístup k obecní noclehárně nebo krizové pomoci z důvodu zmeškání posledního spoje veřejné dopravy. Přístup k těmto službám se řídí pravidly jednotlivých obcí a sociálních služeb, nikoli přímo přepravními nebo tarifními podmínkami dopravců.

Nicméně, obce mohou v rámci své samosprávné působnosti poskytnout pomoc osobám v krizové situaci, mezi které může spadat i osoba se zdravotním postižením, která se ocitne bez možnosti dopravy a ubytování. Průkaz ZTP zde může sehrát roli jako doklad o zvláštní zranitelnosti, což může přístup k pomoci usnadnit.

Jak uplatnit nárok či požádat o pomoc:

Kontaktovat místní úřad (např. Městskou policii nebo krizové centrum obce): Obecní nebo městská policie může být schopna zprostředkovat kontakt s krizovými nebo sociálními službami.

Oslovit poskytovatele sociálních služeb: Některé noclehárny nebo azylové domy provozují noční krizovou asistenci, a osoby se ZTP mohou být při posuzování přijaty přednostně.

Využít asistenčních linek: Například Linka důvěry nebo sociální pracovník může poskytnout informace o aktuálně dostupné pomoci v místě.

Železniční dopravce (např. České dráhy): V některých případech (např. zpoždění/zrušení spojů) může dopravce zprostředkovat náhradní dopravu nebo ubytování, a to i se zohledněním potřeb osob se zdravotním postižením – doporučuje se informovat personál co nejdříve po vzniku situace.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Alena Koukalová