informace o tom, jak kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-96/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 05.06.2025
Počet listů: 7
Počet příloh: 11 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025
Vážený pane,
dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací vztahujících se (citace včetně chyb):
„… k naplňování § 2 odst. 2 písm. d) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích:
„Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů.“
S ohledem na tuto zákonnou povinnost si dovoluji požádat o zodpovězení následujících otázek:
1. Jaké konkrétní strategie, opatření nebo programy realizoval Královéhradecký kraj v letech 2023–2025 ve vztahu k rozvoji a podpoře občanů žijících v obcích jako Železnice, Pařežská Lhota nebo Újezd pod Troskami?
2. Jakým způsobem kraj hodnotí, že v těchto obcích dochází k naplňování principu „všestranného rozvoje“? Je k tomu vypracován metodický rámec, evaluace nebo konkrétní cíle?
3. Jaké krajské služby (dopravní, vzdělávací, zdravotní, kulturní nebo sociální) jsou fakticky dostupné občanům těchto malých obcí? Existuje k tomu ucelený přehled nebo analýza?
4. Pokud kraj připouští, že v některých částech kraje není možné důstojně vykonávat běžné životní potřeby (např. vzdělání, zaměstnání, zdravotní péči), jaká nápravná opatření plánuje?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-96/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor regionálního rozvoje, grantů a dotací, odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor školství a sportu, odbor zdravotnictví, odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu a odbor sociálních věcí (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
Na základě stanovisek výše uvedených odborů krajského úřadu Vám sdělujeme následující.
Ad 1)
Odbor regionálního rozvoje, grantů a dotací krajského úřadu uvedl, že Královéhradecký kraj realizoval v uvedených letech Strategii rozvoje kraje (ta je dostupná na webových stránkách kraje, konkrétní odkaz je zde https://www.khk.cz/oblasti/regionalni-rozvoj/strategie-koncepce/strategie-rozvoje/strategie-rozvoje-kralovehradeckeho-kraje-2021-2027 a zároveň Vám ji zasíláme v příloze této odpovědi, bez příloh), ve které jsou pro všechny oblasti, které jsou v kompetenci kraje, nastavena jednotlivá opatření. Ta jsou rozvedena a konkretizována v návazném dokumentu – Akčním plánu strategie rozvoje kraje (ten je dostupný na webových stránkách kraje zde https://www.khk.cz/oblasti/regionalni-rozvoj/akcni-plan-strategie-rozvoje-khk-jeho-monitoring a zároveň Vám ho zasíláme v příloze této odpovědi, včetně příloh). Řada stanovených opatření v těchto dokumentech je zaměřena na podporu venkovských oblastí a obcí. Jedním z nedůležitějších nástrojů pro naplňování uvedené strategie je dotační Program obnovy venkova, určený pro obce do 3000 obyvatel, ve kterém Královéhradecký kraj podporuje činnost obcí směřující k zachování, obnově, nebo rozšíření infrastruktury, občanské vybavenosti a služeb. Obdobně směřuje do menších obcí obyvatel krajská dotační podpora v několika dalších programech, zaměřených např. na podporu přípravy investic, zachování provozu prodejen potravin, podporu lokální ekonomiky aj.
Královéhradecký kraj si dále také vymezil, na základě demografických, ekonomických a sociálních dat za jednotlivé obce území, do kterého směřuje krajská finanční podpora přednostně. Tato tzv. hospodářsko-sociálně ohrožená území představují tři „shluky“ obcí s výrazně podprůměrnými výsledky ve stanovených kritériích (v Královéhradeckém kraji prostor zhruba Kopidlno-Ostroměř-Nový Bydžov, Hostinné-Dvůr Králové nad Labem-Jaroměř a Žacléř-Úpice-Broumov). V žádosti o informace uvedené obce, Železnice-Holín (Pařezská Lhota) a Újezd pod Troskami však do této kategorie nespadají, neboť dosahují ve sledovaných kritériích lepších hodnot než jiné obce.
Odbor školství a sportu krajského úřadu sdělil, že v oblasti vzdělávání je v rámci Královéhradeckého kraje od roku 2024 v platnosti Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Královéhradeckého kraje 2024-2028, který byl vypracován na základě požadavků vyplývajících ze zákona číslo 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vychází zejména z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky (2023–2027), který byl schválen Vládou České republiky 20.12.2023. Dokument dále navazuje a reflektuje priority stanovené ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, Národní strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027, Akčním plánu realizace Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2023–2025, Koncepci školské primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Královéhradeckého kraje na období 2019–2024, Výročních zprávách o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Královéhradeckém kraji, dokumentech Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji a Regionální inovační strategii (RIS3 strategie).
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu uvedl, že Královéhradecký kraj rozvíjí oblast kultury a cestovního ruchu na základě schválených strategických dokumentů v daných oblastech. Konkrétně prostřednictvím akčních plánů. Významnou roli v naplňování potřeb obyvatel kraje plní zřizované příspěvkové organizace, jejich přehled za oblast kultury je zveřejněn na webových stránkách kraje zde https://www.khk.cz/oblasti/kultura-pamatkova-pece/oddeleni-kultury-pamatkove-pece-0/organizace-v-kulture-knihovny.
Kraj také vyhlašuje každoročně velké množství dotačních programů v oblasti kultury či cestovního ruchu. Způsobilými žadateli v těchto programech jsou zpravidla obce a různé právnické či fyzické osoby, které působí v těchto obcích. Královéhradecký kraj je v porovnání s jinými kraji specifický širokou nabídkou konkrétně zacílených dotačních programů zejména v oblasti kultury, právě tak, aby byly přístupné široké skupině žadatelů a naplňovaly širokou škálu potřeb. V tomto či v předchozích letech uvádíme např. následující dotační programy do kterých mohly zmíněné obce či subjekty v nich působící žádat:
- Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu v Královéhradeckém kraji
- Podpora rozvoje udržitelného cestovního ruchu v Královéhradeckém kraji
- Podpora rozvoje veřejné a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu Královéhradeckého kraj
- Podpora kulturních aktivit
- Rezidence v oblasti kultury
- Podpora mobility v kultuře
- Kreativní vouchery pro kulturní dědictví Královéhradeckého kraje
- Obnova památkového fondu
- Za kulturou v Královéhradeckém kraji (program specificky řeší dostupnost kulturních institucí pro žáky ZŠ)
- (další programy jsou specificky zaměřené např. na podporu knihoven či obnovu varhan).
Ad 2)
Odbor regionálního rozvoje, grantů a dotací krajského úřadu uvedl, že Královéhradecký kraj každoročně vyhodnocuje plnění Akčního plánu strategie rozvoje kraje a jeho jednotlivých opatření, zařazených pod konkrétní cíle. Vzhledem k tomu, že tato opatření představují určitý celek, který pokrývá všechny předpokládané oblasti, lze zprávu o jejich plnění považovat za hodnocení naplňování principu všestranného rozvoje. Tato evaluace však sleduje naplňování za celý Královéhradecký kraj, ne specificky za jednotlivé obce.
Ad 3)
Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu uvedl, že z pohledu zajištění veřejné dopravní obslužnosti je hlavním koncepčním a analytickým dokumentem, který definuje dostupnost krajských služeb včetně dopravy pro obyvatele malých obcí, Plán dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje. Tento dokument je schvalován Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje a pravidelně aktualizován, přičemž jeho hlavní funkcí je:
• Analyzovat současný stav dostupnosti veřejnou dopravou,
• Identifikovat oblasti s nedostatečným pokrytím spojů,
• Navrhovat opatření ke zlepšení spojení mezi malými obcemi a centry s krajskými službami (školství, zdravotnictví, sociální péče atd.).
Obyvatelé malých obcí, jako je např. Újezd pod Troskami, mají zajištěnu základní dopravní obslužnost, která umožňuje běžné denní dojížďky – typicky za vzděláním, prací či k základním zdravotním službám. V některých případech (např. pozdní návraty ze vzdělávacích zařízení nebo víkendové spoje) však může být obslužnost omezená v závislosti na reálné poptávce, ekonomice provozu a dostupných rozpočtových prostředcích.
Plán dopravní obslužnosti je veřejně dostupný na webových stránkách Královéhradeckého kraje (odkaz zde https://www.khk.cz/dilci-koncepce-analyzy-doprava/plan-dopravni-obsluznosti-kralovehradeckeho-kraje-2022-2026). Slouží nejen jako analytický podklad pro rozhodování kraje, ale i jako nástroj komunikace se samosprávami obcí, které mají možnost vznášet podněty k úpravám spojů.
Odbor školství a sportu krajského úřadu uvedl, že v návaznosti na priority a cíle definované v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Královéhradeckého kraje 2024-2028 (dále jen DZ KHK) je od března 2024 realizován projekt Implementace Dlouhodobého záměru vzdělávání Královéhradeckého kraje (dále jen IDZ KHK), jehož příjemcem je Královéhradecký kraj. Jeho hlavním cílem je implementovat aktivity a opatření naplánované v DZ KHK do června roku 2028. Ty jsou zaměřeny na podporu spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky v kraji, kariérové poradenství, prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, podporu rovných příležitostí ve vzdělávání, rozvoj základních kompetencí v nematuritních oborech středního odborného vzdělávání, zvýšení poradenských služeb pro žáky a vzdělávání pracovníků SŠ, VOŠ a školských zařízení a implementaci dalších aktivit (např. wellbeing, polytechnické vzdělávání a setkávání pro žáky a pedagogické pracovníky, podpora a vzdělávání pedagogických pracovníků a managementu škol atd.).
Z dostupných dat k 30.4.2025 bylo od září 2024 v rámci projektu IDZ KHK v okresu Jičín (tj. i pro oblast výše zmíněných obcí) zorganizováno celkem 29 aktivit/akcí určených odborné i široké veřejnosti, pedagogickým pracovníkům a dalším pracovníkům ve vzdělávání, ale i žákům středních škol a posledních ročníků základních škol. Veškeré projektové aktivity a kurzy byly pro účastníky zdarma. Projekt IDZ KHK nadále probíhá, další připravované akce a aktivity jsou publikovány a k dispozici na webových stránkách www.skolstvikhk.cz/idz.
V dané oblasti působí také spolek MAS Otevřené zahrady Jičínska z.s., s jehož zástupci v rámci projektu IDZ KHK probíhají pravidelná setkávání a konzultace a který v rámci své územní působnosti nabízí další vzdělávací aktivity pokrývající zmiňovanou oblast obcí. Před zahájením realizace projektu IDZ KHK Královéhradecký kraj realizoval obdobně cílené projekty Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji I, II (KAP I, II) a navazující implementační projekty Implementace krajského plánu rozvoje vzdělávání Královéhradeckého kraje I a II (IKAP I, II), jejichž aktivity průběžně probíhaly od roku 2016 a byly ukončeny ke dni 30.11.2023. Více informací je případně k dispozici na krajských webových stránkách www.khk.cz/oblasti/skolstvi/projekty.
Odbor školství a sportu krajského úřadu dále ohledně vzdělávacích služeb ve vymezeném regionu (obce Újezd pod Troskami, Železnice, Pařezská Lhota) uvedl, že region je v seznamu škol v příloze uvažován jako území ORP Jičín od Jičína včetně na sever. V přiloženém materiálu odbor poskytl přehled mateřských, základních a středních škol v daném regionu.
Odbor zdravotnictví krajského úřadu sdělil k bodu 3 i 4 žádosti, že o dostupnosti zdravotních služeb rozhodují především zdravotní pojišťovny, a to v souladu s ustanoveními části desáté zákona číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zejména ustanovení § 46 odst. 1 předmětného zákona uvádí, že „Zdravotní pojišťovna je povinna zajistit poskytování hrazených služeb svým pojištěncům, včetně jejich místní a časové dostupnosti. Tuto povinnost plní prostřednictvím poskytovatelů, se kterými uzavřela smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb. Tito poskytovatelé tvoří síť smluvních poskytovatelů zdravotní pojišťovny…“.
V souladu s ustanovením § 110 odst. 1 zákona číslo 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, kraj odpovídá za organizaci a zajištění
a) lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby a pohotovostní služby v oboru zubní lékařství a
b) prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na svém území; seznam poskytovatelů zajišťujících prohlídky těl zemřelých, s nimiž kraj uzavřel smlouvu podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. b) zmíněného zákona, a poskytovatelů zajišťujících v rámci lékařské pohotovostní služby prohlídky těl zemřelých, včetně časového rozpisu a vymezení územního obvodu poskytování této zdravotní služby, kraj zveřejní na svých internetových stránkách a předá jej centru tísňové komunikace pro jednotné evropské tísňové číslo 112.
Uvedené zdravotní služby Královéhradecký kraj zajišťuje a informace nejenom o těchto službách zveřejňuje na webových stránkách kraje v sekci zdravotnictví https://www.khk.cz/oblasti/zdravotnictvi.
Zdravotní péče občanům kraje je též poskytována v nemocnicích založených Zdravotnickým holdingem Královéhradeckého kraje, a.s., konkrétně ve vztahu k Vašemu dotazu je to např. Oblastní nemocnice Jičín a.s.
Zdravotní péčí a rozvojem zdravotních služeb na území Královéhradeckého kraje se zabývá i Koncepce zdravotnictví Královéhradeckého kraje pro období 2021–2025 dostupná na webových stránkách kraje zde https://www.khk.cz/oblasti/zdravotnictvi/strategie-koncepce-projekty/koncepce-zdravotnictvi-kralovehradeckeho-kraje-pro-obdobi-2021-2025, zasíláme Vám ji též v příloze této odpovědi.
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu uvedl, že existuje analýza z hlediska kulturního chování obyvatel (nazvaná Kultura v Královéhradeckém kraji), kde je mimo jiné hodnocena spokojenost či dostupnost kultury i ve vazbě na velikost obce. (Stem Mark 2025, analýzu poskytujeme v příloze). Výzkum mimo jiné uvádí:
10. Vliv místa bydliště – velikost a vzdálenost od okresního města
Kulturní zájem a účast nejsou výrazně ovlivněny lokalitou, ale bariéry účasti ano. Lidé vzdálenější od okresních měst čelí větší finanční zátěži, horší dopravní dostupností a informačním problémům. Zajímavostí je vyšší míra zkušenosti s organizací kulturních akcí v malých obcích. Lidem z větších měst (20 000 až 99 999 obyvatel) brání navštěvování kultury špatná dopravní dostupnost méně, mají častěji rádi literaturu a klasickou hudbu. Obyvatelé nejmenších obcí (do 999 obyvatel) mají spíše nižší návštěvnost některých kulturních akcí a organizací, jako baletu či muzeí, a některé motivace jako vidět naživo konkrétního umělce, ale vyšší oblibu lidové hudby. Města od 5 000 do 19 999 obyvatel se vyznačují vyšší kulturní aktivitou v oblasti populární hudby a moderních formátů (např. stand-up); častěji jim brání v návštěvě kulturních akcí špatná dopravní dostupnost.
Odbor sociálních věcí krajského úřadu uvedl, že dostupné sociální služby z pohledu občana malé obce lze získat na webových stránkách www.socialnisluzbykhk.cz. Při zadání konkrétní obce lze vidět dostupné služby, a také to, zda jsou tyto služby službami terénními (dojíždějí do konkrétní obce), případně vzdálenost od sídla u ambulantních a pobytových sociálních služeb.
Ad 4)
Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu uvedl, že Královéhradecký kraj nepřipouští, že by v některých částech území nebylo možné důstojně vykonávat běžné životní potřeby v rozsahu, který je obvyklý pro venkovské a řídce osídlené oblasti České republiky. Právě systém veřejné linkové dopravy, organizovaný krajem jako veřejná služba, je jedním z klíčových nástrojů k zajištění této dostupnosti.
Kraj prostřednictvím smluv s dopravci:
• zajišťuje základní dopravní obslužnost pro všechny obce, včetně menších a periferních,
• umožňuje dojíždění za vzděláním, prací, k lékaři a na úřady v běžných denních hodinách,
• zajišťuje návaznosti na páteřní dopravní systémy, zejména železniční dopravu a významné přestupní uzly,
a to včetně zavedení integrovaného dopravního systému IREDO, který zjednodušuje cestování a umožňuje přestupnost mezi dopravními prostředky.
V případech, kdy dochází k identifikovanému problému (např. nedostatečné spojení v konkrétním čase nebo směru), kraj tyto podněty vyhodnocuje a ve spolupráci s obcemi a dopravci hledá provozně a ekonomicky udržitelné řešení.
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu krajského úřadu uvedl, že reaguje na zjištění popsaná např. ve výzkumu zmíněném výše prostřednictvím formulace konkrétních aktivit a opatření v rámci nově připravovaného akčního plánu.
Odbor sociálních věcí krajského úřadu uvedl, že v oblasti sociálních služeb kraj pravidelně vyhodnocuje dostupné kapacity sociálních služeb i s ohledem na sociodemografické trendy. Pravidelně 2x ročně mohou poskytovatelé sociálních služeb podávat podněty na zvýšení dostupnosti služeb s ohledem na potřeby obyvatel. Kraj pak přijímá opatření buď nákupem služeb, rozšířením kapacit, či investiční výstavbou. V oblasti sociálních služeb pro seniory dochází k pravidelnému navyšování kapacit osobních asistencí a pečovatelských služeb. Kraj podpořil město Jičín při rekonstrukci a rozšíření denního stacionáře pro seniory, dále pak poskytl investiční podporu Charitě Sobotka na rozšíření kapacit domova pro seniory (bude dokončeno na přelomu let 2025/2026). V oblasti péče o zdravotně postižené kraj realizoval/realizuje výstavbu chráněných bydlení a domovů pro osoby se zdravotním postižením v Jičíně, Nové Pace, Lázních Bělohrad tak, aby se služby co nejvíce přiblížily obyvatelům kraje. Kraj podpořil výstavbu denního stacionáře v Nové Pace. Dochází k navyšování terénních služeb pro osoby s duševním onemocněním. Kraj podpořil rozvoj centra duševního zdraví, či rozšíření zázemí pro pečovatelskou službu Oblastní charity Jičín. Aktuálně se počítá s podporou rozvoje terénních služeb dle vývoje potřeb obyvatel regionu, případně přijetí kapacit domova pro seniory, které by měly vzniknout na základě soukromé investice v Jičíně.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí