Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 21.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

12. 06. 2025

dopravní obslužnost

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-97/MSZ/2025

VYŘIZUJE:  Mgr. Alena Koukalová
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@khk.cz

DATUM:  05.06.2025

Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025  
Vážený pane,

dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), v níž nejprve odkazujete na  zákonné povinnosti  Královéhradeckého kraje zajistit dopravní obslužnost území kraje dle § 19 odst. 1  a  2 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, v platném znění, dle nichž je kraj povinen zajistit dopravní obslužnost i za účelem zaměstnání.

Žádáte tedy o poskytnutí následujících informací:

1.Jakým způsobem Královéhradecký kraj zajišťoval v roce 2023 dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami za účelem zaměstnání, zejména v časech směnného provozu (tj. nástupy a odjezdy kolem 6:00, 14:00, 22:00)?

2.Existuje dokument, analýza nebo plán, který posuzuje dopravní dostupnost pracovních příležitostí pro obyvatele této obce, a pokud ano, žádám o jeho poskytnutí.

3.Byl v roce 2023 zaznamenán ze strany kraje podnět nebo stížnost (mojí nebo jiné osoby) týkající se absence večerní nebo víkendové dopravy pro účely zaměstnání?

4.Plánuje kraj pro rok 2025 doplnit spojení, která by umožňovala obyvatelům malých obcí přístup ke směnným zaměstnáním bez nutnosti vlastního vozidla?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-97/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

Odbor dopravy a silničního hospodářství k dotazům uvedl následující.

1.Jakým způsobem Královéhradecký kraj zajišťoval v roce 2023 dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami za účelem zaměstnání, zejména v časech směnného provozu (tj. nástupy a odjezdy kolem 6:00, 14:00, 22:00)?

Královéhradecký kraj zajišťuje dopravní obslužnost obcí včetně spojů za účelem zaměstnání na základě konkrétních požadavků obcí a zaměstnavatelů. Dopravní nabídka je vždy nastavována s ohledem na reálnou poptávku a efektivitu provozu.

Podle údajů ze Sčítání lidu, domů a bytů 2021 vyjíždí z obce Újezd pod Troskami přibližně 20 osob do zaměstnání v Jičíně a v Turnově. Ostatní směry vykazují pouze jednotlivé případy, nikoliv systematickou poptávku.

V roce 2023 bylo spojení za účelem nástupu do ranní směny zajištěno následujícím způsobem:

  • do Jičína: autobusové spojení s odjezdem v 5:06 a 13:06 hodin;
  • do Turnova: vlakové spojení s odjezdem ze stanice v katastru obce (Semínova Lhota) v 4:49 a 12:42 hodin.

Pro návrat ze směn:

  • z Turnova jede přímý spoj v 14:35 hodin;
  • z Jičína jede přímý spoj v 14:40 hodin.

Spojení po 22. hodině z těchto měst do obce historicky neexistovalo a ani v roce 2023 nebylo zavedeno, protože o něj nebyl zaznamenán zájem ani ze strany obce, ani ze strany zaměstnavatelů.

Královéhradecký kraj je však připraven v odůvodněných případech jednat s obcí a případnými zaměstnavateli o možnostech úpravy spojení, pokud budou k dispozici konkrétní požadavky a doložená potřeba ze strany obyvatel.

2.Existuje dokument, analýza nebo plán, který posuzuje dopravní dostupnost pracovních příležitostí pro obyvatele této obce, a pokud ano, žádám o jeho poskytnutí.

Takový plán dle našich informací neexistuje. Analýzy dopravní obslužnosti v obecné rovině pro vymezenou oblast jsou zpravidla zpracovávány například jako diplomové práce na vysokých školách.

3.Byl v roce 2023 zaznamenán ze strany kraje podnět nebo stížnost (mojí nebo jiné osoby) týkající se absence večerní nebo víkendové dopravy pro účely zaměstnání?

V roce 2023 nebyl z Vaší strany ani jiné osoby z obce Újezd pod Troskami zaznamenán žádný podnět či stížnost týkající se absence večerní nebo víkendové dopravy za účelem zaměstnání.

Z dostupné evidence připomínek vyplývá následující:

  • v roce 2022 byl zaznamenán jeden požadavek na večerní spojení z Potštejna;
  • v roce 2024 byl zaznamenán dotaz na večerní spojení mezi Trutnovem a Úpicí;
  • v roce 2022 byl dále řešen požadavek obce Újezd pod Troskami – konkrétně žádost pana starosty o zastavování dopoledních spojů linky 370 v místní části Čímyšl. Tento požadavek se však netýkal večerní nebo víkendové dopravy.

Královéhradecký kraj průběžně vyhodnocuje zaslané podněty a v případě oprávněnosti hledá možnosti úprav jízdních řádů v rámci technických a rozpočtových možností. U obce Újezd pod Troskami v tomto směru nejsou nevyřešené požadavky.

4.Plánuje kraj pro rok 2025 doplnit spojení, která by umožňovala obyvatelům malých obcí přístup ke směnným zaměstnáním bez nutnosti vlastního vozidla?“

Královéhradecký kraj v současnosti neplánuje plošné doplňování spojů veřejné linkové dopravy za účelem zajištění nástupů a výstupů ze směn ve všech menších obcích.

V mnoha případech zajišťují vybrané větší firmy (např. Teleflex, Continental, Škoda Auto) svoz a rozvoz svých zaměstnanců formou zvláštní linkové dopravy, která je časově i kapacitně přizpůsobena konkrétním provozním potřebám zaměstnavatele. V takových případech nemá smysl paralelně zavádět veřejné linky, které by kopírovaly již zajištěné spojení, přičemž by byly vzhledem k nižšímu využití ekonomicky neefektivní.

Kraj však i nadále vyhodnocuje konkrétní požadavky obcí či zaměstnavatelů na časové úpravy spojů. Pokud obce předloží návrhy na specifické spojení v konkrétních časech a směrech, jsou tyto požadavky individuálně posouzeny s ohledem na územní kontext, ekonomiku provozu a celkovou síťovou návaznost. V minulosti již k takovým úpravám v odůvodněných případech docházelo.

Zavedení plošného systému spojů pokrývajících veškeré směnné provozy ve všech malých obcích kraje by však bylo neefektivní a neudržitelné z hlediska nákladů i reálné poptávky. Kraj proto nadále uplatňuje individuální přístup založený na konkrétních datech a podnětech.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Alena Koukalová