dopravní obslužnost
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-95/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Alena Koukalová
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@khk.cz
DATUM: 04.06.2025
Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025
Vážený pane,
dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), v níž nejprve odkazujete na zákonné povinnosti Královéhradeckého kraje zajistit dopravní obslužnost území kraje dle § 19 odst. 1 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, v platném znění a žádáte následující informace.
„1. Jak je touto zákonnou povinností zajištěna dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami, a to zejména ve večerních hodinách (po 18:00), kdy již není možné se do obce dostat veřejnou dopravou?
2. Existuje analýza nebo strategie, která tuto situaci řeší, případně uznává jako problém? Pokud ano, žádám o její kopii nebo odkaz.
3. Jaké konkrétní kroky byly ze strany Královéhradeckého kraje podniknuty v období let 2020–2024 pro zajištění dopravní obslužnosti v rámci obcí bez večerního spojení?
4. Je kraj připraven přiznat, že absence večerní dopravní obsluhy v některých lokalitách (např. Újezd pod Troskami) může znamenat faktické omezení přístupu ke vzdělání, zaměstnání, kultuře a službám?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-95/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
Na úvod je třeba uvést, že dle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ se rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Odpovědi na otázku typu „Je kraj připraven přiznat, že absence večerní dopravní obsluhy………..“ nelze považovat za informaci ve smyslu InfZ, nejedná se o jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči.
V souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ je třeba upozornit, že se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory a vytváření nových informací. I přestože krajský úřad jako povinný subjekt nemusí vytvářet nové informace, v rámci dobré správy se vždy snaží žadateli odpovědět.
Odbor dopravy a silničního hospodářství k dotazům uvedl následující.
1.Jak je touto zákonnou povinností zajištěna dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami, a to zejména ve večerních hodinách (po 18:00), kdy již není možné se do obce dostat veřejnou dopravou?
Obec Újezd pod Troskami je touto povinností pokryta i ve večerních hodinách. Po 18. hodině existují zajištěná spojení veřejnou dopravou z větších měst, která umožňují návrat do obce:
- linka 670370/16 zajišťuje spojení z Hradce Králové s příjezdem do Újezdu pod Troskami těsně před 20:00;
- linka 670350/19 zajišťuje spojení z Liberce s obdobným časem příjezdu;
- kromě toho v katastru obce leží železniční zastávka Semínova Lhota, která je rovněž dopravně obsloužena i po 18:00 hodině večerní, což rozšiřuje možnosti návratu do této lokality.
Zajištění dopravní obslužnosti v této podobě naplňuje zákonnou povinnost kraje s ohledem na reálnou poptávku a efektivitu provozu.
2.Existuje analýza nebo strategie, která tuto situaci řeší, případně uznává jako problém? Pokud ano, žádám o její kopii nebo odkaz.
Neexistuje žádná právní norma, která by stanovovala povinnost řešit dopravní obslužnost do každé obce ve stanoveném časovém rozsahu a pak neexistuje ani strategie řešení.
3.Jaké konkrétní kroky byly ze strany Královéhradeckého kraje podniknuty v období let 2020–2024 pro zajištění dopravní obslužnosti v rámci obcí bez večerního spojení?
V období let 2020–2024 podnikl Královéhradecký kraj řadu kroků k zajištění dopravní obslužnosti i v rámci obcí s omezeným večerním spojením. Kraj odpovědně vynakládá svěřené finanční prostředky na zajištění všech zákonně povinných oblastí, včetně dopravní obslužnosti.
Strategie zajištění dopravní obslužnosti je detailně popsána v Plánu dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje, který byl schválen Zastupitelstvem kraje a je veřejně dostupný zde:
https://www.dopravakhk.cz/dokumenty-ke-stazeni.html.
Při rozhodování o rozsahu a struktuře dopravní obslužnosti kraj vychází:
- ze statistických dat o dojížďce obyvatel.
- dat o využití spojů v reálném provozu,
- požadavků obcí,
- připomínek jednotlivých obyvatel.
Dopravní obslužnost konkrétních obcí je průběžně vyhodnocována v tomto komplexním rámci. Pokud jde o obec Újezd pod Troskami, dostatečné spojení ve večerních hodinách zajištěno je, jak již bylo uvedeno v předchozí odpovědi. Zároveň kraj neeviduje žádné neřešené požadavky této obce na změnu nebo rozšíření spojení. Kraj zůstává otevřený podnětům a připomínkám, které mohou vést k úpravám jízdních řádů, pokud jsou podloženy reálnou poptávkou.
4.Je kraj připraven přiznat, že absence večerní dopravní obsluhy v některých lokalitách (např. Újezd pod Troskami) může znamenat faktické omezení přístupu ke vzdělání, zaměstnání, kultuře a službám?
Královéhradecký kraj průběžně vyhodnocuje reálné potřeby obyvatel v jednotlivých lokalitách, a to na základě využití spojů, dojížďkových dat, podnětů obcí a připomínek veřejnosti.
Současně je však nutné vyvažovat rozsah dopravní nabídky s efektivitou provozu a s finančními možnostmi kraje. Veřejná doprava je hrazena z veřejných prostředků, a proto je jejím cílem co nejefektivnější zajištění dopravní dostupnosti zejména tam, kde existuje skutečná poptávka.
Nelze proto automaticky očekávat večerní či noční spojení do všech obcí bez ohledu na jejich velikost nebo polohu. V některých lokalitách navíc kraj eviduje nízké využití spojů i během dne, což souvisí i s obecnějším trendem — stále většího využívání individuální automobilové dopravy na úkor veřejné dopravy, a to nejen v České republice.
Kraj spolupracuje s obcemi na hledání konkrétních řešení, pokud v daném území existují reálné požadavky na večerní spojení, které mohou být podloženy potřebami obyvatel např. z hlediska zaměstnání, vzdělávání či dalších aktivit.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí