Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 21.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

12. 06. 2025

dopravní obslužnost

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-94/MSZ/2025

VYŘIZUJE:  Mgr. Alena Koukalová
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@khk.cz

DATUM:  04.06.2025

Počet listů:  5
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025  
Vážený pane,

dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), v níž nejprve uvádíte, že se na krajský úřad obracíte jako občan trvale žijící v obci Újezd pod Troskami, který je více než dva roky v invalidním důchodu a usiluje o zvýšení své kvalifikace prostřednictvím studia na veřejné vysoké škole. Na rozdíl od základního a středoškolského vzdělávání, kde výuka končí obvykle ve 14:00–15:00, je výuka na veřejných vysokých školách organizována často i v odpoledních a večerních hodinách – semináře, laboratoře, jazyková cvičení a povinné bloky mohou probíhat až do 18:00–20:00 hodin.

Vzhledem k naprosté absenci funkční veřejné dopravy v těchto časech z Hradce Králové či Liberce zpět do místa Vašeho bydliště (Újezd pod Troskami) žádáte o poskytnutí následujících informací:

1. Jakým způsobem je v dopravní obslužnosti kraje zajištěna možnost návratu studenta veřejné vysoké školy do obce Újezd pod Troskami v případě, že výuka končí v 18:00 nebo později?

2. Pokud žádné takové spojení neexistuje, jaký je oficiální postoj kraje k tomu, že student v takové situaci nemá možnost vykonat svou studijní povinnost, přestože je zákonem a ústavou garantována dostupnost vzdělávání?

3. Existuje v dopravní politice kraje nástroj nebo program, který má řešit dostupnost večerní výuky nebo obecně pozdního návratu ze vzdělávacích a studijních aktivit?

4. Kolik studentů z obce Újezd pod Troskami je v evidenci dopravy nebo jiných databází jako osoby, které pravidelně dojíždějí do Hradce Králové nebo Liberce za vzděláním? Pokud taková statistika existuje, žádám o přehled za posledních 5 let.

5. Uvědomuje si kraj, že zhoršená dopravní dostupnost může mít **dlouhodobě negativní dopad na kvalifikační a vzdělanostní strukturu obyvatel narozených v těchto lokalitách**? Jaká opatření byla přijata, aby nevznikalo skryté nerovné zacházení na základě místa narození?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-94/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

Na úvod je třeba uvést, že dle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ se rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Odpovědi na otázku např. typu „ jaký je oficiální postoj kraje k tomu, že student v takové situaci nemá možnost vykonat svou studijní povinnost ………..“  nelze považovat za informaci ve smyslu InfZ, nejedná se o jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči.

V souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ je třeba upozornit, že se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory a vytváření nových informací. I přestože krajský úřad jako povinný subjekt nemusí vytvářet nové informace, v rámci dobré správy se vždy snaží žadateli odpovědět.

Odbor dopravy a silničního hospodářství k dotazům uvedl následující.

1.Jakým způsobem je v dopravní obslužnosti kraje zajištěna možnost návratu studenta veřejné vysoké školy do obce Újezd pod Troskami v případě, že výuka končí v 18:00 nebo později?

V současné době je dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami zajišťována především autobusovými linkami, které slouží k propojení s okolními obcemi a městy. Vzhledem k velikosti obce a charakteru poptávky však nelze ve večerních hodinách (po 18:00) garantovat pravidelný spoj, který by umožňoval každodenní návrat studentů z každé vysoké školy.

Dopravní spojení je nastaveno s ohledem na ekonomickou udržitelnost a skutečnou poptávku obyvatel dané lokality. Pro studenty veřejných vysokých škol je v takových případech běžným řešením využití kolejního ubytování, které školy standardně nabízejí. Vzhledem k tomu, že v dotazu není uvedeno konkrétní město ani škola, nelze poskytnout přesnou analýzu dopravního spojení v danou dobu.

Z pohledu správce veřejných prostředků je nutné hledat rovnováhu mezi individuálními potřebami a finanční udržitelností systému veřejné dopravy. Možnost večerního návratu studentů je v tuto chvíli limitována, avšak systém veřejné dopravy je průběžně vyhodnocován a přizpůsobován na základě změn v poptávce i podnětů veřejnosti.

2.Pokud žádné takové spojení neexistuje, jaký je oficiální postoj kraje k tomu, že student v takové situaci nemá možnost vykonat svou studijní povinnost, přestože je zákonem a ústavou garantována dostupnost vzdělávání?

Královéhradecký kraj v rámci své samosprávné působnosti zajišťuje dopravní obslužnost území s důrazem na základní dostupnost zaměstnání, školství a služeb, přičemž bere v úvahu reálnou poptávku cestujících, provozní náklady i dostupnost jiných forem dopravy. Dopravní obslužnost večer, zejména v menších obcích, má svá provozní a ekonomická omezení.

Oficiální postoj kraje vychází z následujících principů:

  1. Zajištění základní dopravní obslužnosti – kraj financuje dopravní spojení primárně pro základní denní dojížďku za vzděláním a zaměstnáním. Spoje po 18.00 hodině obvykle nejsou využívány dostatečným počtem cestujících, aby jejich pravidelné zavedení bylo ekonomicky udržitelné v rámci veřejného rozpočtu.
  2. Možnost využití kolejního ubytování – studenti vysokých škol mají možnost využít ubytování na kolejích nebo jiných formách studentského bydlení, což je běžnou součástí vysokoškolského života a zohledňuje i nároky na pozdní výuku.
  3. Dostupnost vzdělání není vázána výhradně na denní návrat – Ústava a školské zákony garantují rovný přístup ke vzdělání, avšak nezaručují, že každý občan bude mít dostupné denní dopravní spojení z libovolné obce v jakoukoliv hodinu. Možnost vzdělávat se zůstává zachována – ať už formou trvalého či částečného pobytu v místě studia nebo jinými dostupnými prostředky.
  4. Průběžné vyhodnocování potřeb – kraj pravidelně vyhodnocuje podněty občanů a obcí a v rámci možností dopravní obslužnost upravuje. V případech, kdy se opakovaně projeví konkrétní poptávka po novém spojení, je možné za určitých podmínek úpravy jízdních řádů nebo zavedení návazných spojů projednat s dopravcem.

Závěrem je třeba dodat, že Královéhradecký kraj usiluje o rovnováhu mezi dostupností veřejných služeb a odpovědným hospodařením s veřejnými financemi. V situacích, kdy nejsou večerní spoje provozně nebo ekonomicky obhajitelné, je třeba hledat alternativní řešení, nikoliv očekávat, že veřejná doprava nahradí veškeré individuální potřeby všech obyvatel bez ohledu na lokalitu nebo denní dobu.

3.Existuje v dopravní politice kraje nástroj nebo program, který má řešit dostupnost večerní výuky nebo obecně pozdního návratu ze vzdělávacích a studijních aktivit?

V rámci dopravní politiky Královéhradeckého kraje v současné době není specifický program, který by byl zaměřen výhradně na zajištění večerní dopravní obslužnosti pro účely návratu ze vzdělávacích či studijních aktivit. Nicméně kraj využívá několik nástrojů, které mohou do určité míry tyto potřeby řešit, pokud jsou doloženy konkrétními požadavky a opakovanou poptávkou:

1. Systém průběžného vyhodnocování dopravní poptávky

Královéhradecký kraj sleduje vytíženost spojů a podněty od obcí, škol, cestujících i starostů. Pokud je doložena opakovaná potřeba večerní dopravy (například kvůli rozvrhům škol, kulturním akcím či pracovním směnám), může být kraj schopen po projednání se smluvním dopravcem provést úpravu jízdního řádu, případně zavést nový spoj.

2. Možnost spolufinancování spojů ze strany obcí nebo institucí

V některých případech kraj umožňuje zavedení nových (účelových) spojů, pokud se na jejich financování podílí i další subjekt (např. škola, zaměstnavatel, obec). Tato varianta je využívána například při školních či sezónních spojích do méně obsluhovaných oblastí.

3. Koordinace s vysokými školami a regionálními partnery

Kraj v rámci širší spolupráce se školskými zařízeními vnímá i vzdělávací potřeby mládeže. Přestože pozdní návrat studentů není samostatně řešen dopravní politikou jako priorita, je možné jej individuálně zohlednit v rámci aktualizace dopravní obslužnosti, pokud je poptávka stabilní a doložená.

4.Kolik studentů z obce Újezd pod Troskami je v evidenci dopravy nebo jiných databází jako osoby, které pravidelně dojíždějí do Hradce Králové nebo Liberce za vzděláním? Pokud taková statistika existuje, žádám o přehled za posledních 5 let.

Královéhradecký kraj nevede vlastní evidencí, která by umožnila sledovat konkrétní počty studentů z jednotlivých obcí (např. Újezd pod Troskami) dojíždějících za vzděláním do konkrétních měst, jako je Hradec Králové nebo Liberec.

Nejbližším zdrojem informací jsou výsledky Sčítání lidu, domů a bytů 2021, zveřejněné Českým statistickým úřadem. Tyto údaje zachycují školní vyjížďku za vzděláním z obce Újezd pod Troskami do jiných sídel. Z těchto dat vyplývá následující:

Cílové město

Počet vyjíždějících studentů

 

Podíl [%]

Jičín

10

 

34,5 %

Turnov

5

 

17,2 %

Libuň

3

 

10,3 %

Nová Paka

3

 

10,3 %

Loukovec

1

 

3,4 %

Poděbrady

1

 

3,4 %

Praha

1

 

3,4 %

Pardubice

1

 

3,4 %

Hradec Králové

1

 

3,4 %

Semily

1

 

3,4 %

Lomnice n. Pop.

1

 

3,4 %

Rovensko p. Troskami

1

 

3,4 %

Celkem bylo zjištěno 29 studentů, kteří v době sčítání pravidelně vyjížděli za vzděláním mimo Újezd pod Troskami. Z nich 1 student dojížděl do Hradce Králové, do Liberce nikdo. Důležité je doplnit, že tyto údaje vycházejí z momentového snímku (rok 2021) a nezahrnují všechny formy studia ani studenty vysokých škol, kteří bydlí v místě školy (např. na kolejích). Dále nezachycují změny, které od té doby mohly nastat.

5.Uvědomuje si kraj, že zhoršená dopravní dostupnost může mít **dlouhodobě negativní dopad na kvalifikační a vzdělanostní strukturu obyvatel narozených v těchto lokalitách**? Jaká opatření byla přijata, aby nevznikalo skryté nerovné zacházení na základě místa narození?

Královéhradecký kraj si plně uvědomuje, že dopravní dostupnost je jedním z významných faktorů ovlivňujících přístup ke vzdělání, a v důsledku i kvalifikační a vzdělanostní strukturu obyvatel. Vnímá, že specificky v perifernějších oblastech může být nabídka veřejné dopravy limitována nejen poptávkou, ale i ekonomickou a provozní udržitelností spojů.

Cílem kraje je proto co nejefektivněji vyvažovat veřejnou dopravní obslužnost s ohledem na reálné potřeby obyvatel a zároveň na udržitelnost rozpočtu. Snaží se o následující opatření:

  • zajištění základní dopravní obslužnosti v rámci celého kraje, včetně méně osídlených oblastí, s cílem umožnit ranní dojezd a odpolední návrat žáků a studentů;
  • koordinace jízdních řádů veřejné dopravy (autobusové i železniční) zejména s provozem školských zařízení, včetně případných úprav na základě podnětů od škol, obcí nebo rodičů;
  • možnost žákovského a studentského jízdného v rámci integrovaného systému IREDO, který přispívá ke zvýšení dostupnosti dopravy i pro méně majetné rodiny.

Přesto kraj nemůže zcela odstranit všechny rozdíly vyplývající z geografické polohy obce. Dopravní obslužnost je nastavena jako veřejná služba dle možností veřejných rozpočtů a na základě poptávky. V oblastech s velmi nízkým počtem cestujících tak bohužel nemusí být možné zajistit spojení ve všech požadovaných časových relacích (např. pozdní večerní návraty).

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Alena Koukalová