Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 21.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

10. 06. 2025

Informace na úseku dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: -
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-99/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz

DATUM: 05.06.2025

Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

Vážený pane,

dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. Je z obce Újezd pod Troskami v současnosti (stav k roku 2025) možné veřejnou dopravou pravidelně dojíždět do města Hradec Králové nebo Liberec tak, aby cestující dorazil na místo přibližně v čase začátku ranní směny (tj. do 6:00)?

2. Pokud takové spojení není dostupné, žádám o vysvětlení, proč Královéhradecký kraj nenaplňuje svou zákonnou povinnost podle § 19 odst. 1 a 2 zákona č. 194/2010 Sb., která ukládá zajistit dopravní obslužnost i pro účely zaměstnání, a to i v případě, že se jedná o nekomerčně výhodné spoje.

3. Byla v rámci krajského plánování dopravní obslužnosti vůbec zvažována potřeba umožnit ranní nástup na směny pro obyvatele menších obcí, jako je Újezd pod Troskami? Pokud ano, žádám o poskytnutí relevantních analýz nebo dokumentace.

4. Kdy naposledy byla přezkoumávána dopravní dostupnost pracovních míst z Újezdu pod Troskami ze strany odboru dopravy KHK?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-99/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.

K bodu 1. žádosti o informace

Z obce Újezd pod Troskami v současnosti není možné veřejnou dopravou pravidelně dojíždět do Hradce Králové nebo Liberce tak, aby cestující dorazil na místo přibližně v čase začátku ranní směny (tj. do 6:00 hodin).

Tato skutečnost však není výsledkem opomenutí v plánování dopravní obslužnosti, ale vyplývá z několika objektivních skutečností:

  • Pravidelná poptávka po spojení v tak časném ranním čase z dané obce do uvedených měst nebyla kraji dosud vznesena, a nevyplývá ani ze stávajících přepravních průzkumů nebo ze spolupráce s místní samosprávou.
  • Vzdálenost mezi Újezdem pod Troskami a městy Hradec Králové či Liberec je natolik značná (cca 60–70 km), že by zajištění přímého nebo časně navazujícího spojení před 6. hodinou znamenalo z provozního hlediska zásah do nočních nebo hluboce ranních hodin, což je při absenci pravidelné poptávky neefektivní a obtížně udržitelné.
  • Pokud jde o dostupnost Liberce, jedná se o město mimo území Královéhradeckého kraje, a zajištění ranní obslužnosti v tomto směru spadá primárně do kompetence Libereckého kraje, případné mezikrajské řešení by muselo být koordinováno a podloženo konkrétními požadavky.

Královéhradecký kraj nadále sleduje podněty a potřeby obcí i jednotlivců, avšak doprava na úrovni pravidelných nočních spojů pro dlouhé dojezdové vzdálenosti musí být vždy posuzována z hlediska reálné poptávky a udržitelnosti v rámci veřejného rozpočtu.

K bodu 2. žádosti o informace

Královéhradecký kraj si je plně vědom své zákonné povinnosti podle § 19 odst. 1 a 2 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Tento zákon skutečně ukládá krajům zajistit dopravní obslužnost mimo jiné i pro účely zaměstnání, vzdělávání a zdravotní péče, a to včetně spojů, které nejsou komerčně výhodné.

Tato povinnost je však v praxi naplňována v rámci možností provozně, technicky a rozpočtově proveditelných řešení a v návaznosti na reálně existující poptávku ze strany obyvatel. Ustanovení zákona krajům neukládá povinnost zajistit spojení do každého cílového místa v libovolném čase, ale stanovuje odpovědnost za základní dopravní dostupnost v rámci veřejné služby.

V případě požadavku na dopravu z obce Újezd pod Troskami do Hradce Králové nebo Liberce na začátek ranní směny (tj. před 6:00) je třeba zdůraznit, že:

  • Takto časné spojení není dlouhodobě poptáváno místními obyvateli, a kraj nezaznamenal opakované nebo podložené podněty od obce či zaměstnavatelů, které by na takovou potřebu upozorňovaly.
  • Vzdálenost přes 60 km, zejména směrem do Hradce Králové, představuje výrazně nadstandardní spádovou oblast pro pravidelné dojíždění do zaměstnání, a tudíž není reálné očekávat, že by takový spoj využíval více než jednotky cestujících denně.
  • Spojení do Liberce navíc překračuje hranice kraje a jeho zajištění by muselo být koordinováno s Libereckým krajem, který má v této relaci hlavní plánovací odpovědnost.

Královéhradecký kraj i přesto pravidelně vyhodnocuje potřeby dopravy ve spolupráci s obcemi a veřejností a případné změny v jízdních řádech provádí tam, kde je to na základě skutečné poptávky a dostupných dat účelné a efektivní.

K bodu 3. žádosti o informace

Královéhradecký kraj při plánování veřejné linkové dopravy systematicky zohledňuje potřeby dopravy za zaměstnáním a vzděláním, zejména do center s významnou poptávkou.

Z dostupné statistiky školní a pracovní vyjížďky (ČSÚ) vyplývá, že nejčastějšími cíli obyvatel Újezdu pod Troskami jsou města Jičín, Turnov a Libuň:

Cílové místo

Počet vyjíždějících

Podíl [%]

Jičín

22

22,92 %

Turnov

19

19,79 %

Libuň

12

12,5 %

K těmto nejfrekventovanějším destinacím existují ranní spoje umožňující příjezd před 6:00 hodinou. Tím je zajištěna možnost dojíždění za ranní směnou do center, kde je reálně poptávka a kde je přepravní proud dostatečný k udržení takového spoje.

V případě cílových měst mimo region (např. Liberec), kde by bylo nutné překonat vzdálenost cca 70 km s více přestupy, by bez doložené poptávky a koordinace s Libereckým krajem nebylo zavedení takového spoje reálné ani efektivní.

Kraj v této relaci neeviduje požadavek na dopravu za směnným provozem z Újezdu pod Troskami, a tedy nebyla zpracována konkrétní analýza ani návrh. Nicméně v souladu se zákonnými povinnostmi kraj zajišťuje základní dopravní obslužnost a tam, kde je doložena potřeba, je připraven jízdní řády odpovídajícím způsobem přizpůsobit.

K bodu 4. žádosti o informace

Dopravní dostupnost jednotlivých obcí, včetně obce Újezd pod Troskami, není posuzována izolovaně, ale v rámci komplexní optimalizace veřejné linkové dopravy na území celého Královéhradeckého kraje. Tato optimalizace probíhá opakovaně a systematicky, naposledy ve větším rozsahu při tvorbě jízdních řádů pro období po roce 2021 v rámci uzavření nových smluv s autobusovými dopravci.

Při těchto úpravách a vyhodnoceních se vychází především z reálně vykazované poptávky cestujících, podnětů od obcí a škol, technických možností a návazností spojů. Konkrétně u obce Újezd pod Troskami nebyl v posledních letech zaznamenán požadavek na rozšíření či úpravu spojů v souvislosti s dojížděním za zaměstnáním.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí