Informace na úseku dopravní obslužnosti
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: -
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-99/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz
DATUM: 05.06.2025
Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025
Vážený pane,
dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„1. Je z obce Újezd pod Troskami v současnosti (stav k roku 2025) možné veřejnou dopravou pravidelně dojíždět do města Hradec Králové nebo Liberec tak, aby cestující dorazil na místo přibližně v čase začátku ranní směny (tj. do 6:00)?
2. Pokud takové spojení není dostupné, žádám o vysvětlení, proč Královéhradecký kraj nenaplňuje svou zákonnou povinnost podle § 19 odst. 1 a 2 zákona č. 194/2010 Sb., která ukládá zajistit dopravní obslužnost i pro účely zaměstnání, a to i v případě, že se jedná o nekomerčně výhodné spoje.
3. Byla v rámci krajského plánování dopravní obslužnosti vůbec zvažována potřeba umožnit ranní nástup na směny pro obyvatele menších obcí, jako je Újezd pod Troskami? Pokud ano, žádám o poskytnutí relevantních analýz nebo dokumentace.
4. Kdy naposledy byla přezkoumávána dopravní dostupnost pracovních míst z Újezdu pod Troskami ze strany odboru dopravy KHK?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-99/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.
K bodu 1. žádosti o informace
Z obce Újezd pod Troskami v současnosti není možné veřejnou dopravou pravidelně dojíždět do Hradce Králové nebo Liberce tak, aby cestující dorazil na místo přibližně v čase začátku ranní směny (tj. do 6:00 hodin).
Tato skutečnost však není výsledkem opomenutí v plánování dopravní obslužnosti, ale vyplývá z několika objektivních skutečností:
- Pravidelná poptávka po spojení v tak časném ranním čase z dané obce do uvedených měst nebyla kraji dosud vznesena, a nevyplývá ani ze stávajících přepravních průzkumů nebo ze spolupráce s místní samosprávou.
- Vzdálenost mezi Újezdem pod Troskami a městy Hradec Králové či Liberec je natolik značná (cca 60–70 km), že by zajištění přímého nebo časně navazujícího spojení před 6. hodinou znamenalo z provozního hlediska zásah do nočních nebo hluboce ranních hodin, což je při absenci pravidelné poptávky neefektivní a obtížně udržitelné.
- Pokud jde o dostupnost Liberce, jedná se o město mimo území Královéhradeckého kraje, a zajištění ranní obslužnosti v tomto směru spadá primárně do kompetence Libereckého kraje, případné mezikrajské řešení by muselo být koordinováno a podloženo konkrétními požadavky.
Královéhradecký kraj nadále sleduje podněty a potřeby obcí i jednotlivců, avšak doprava na úrovni pravidelných nočních spojů pro dlouhé dojezdové vzdálenosti musí být vždy posuzována z hlediska reálné poptávky a udržitelnosti v rámci veřejného rozpočtu.
K bodu 2. žádosti o informace
Královéhradecký kraj si je plně vědom své zákonné povinnosti podle § 19 odst. 1 a 2 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících. Tento zákon skutečně ukládá krajům zajistit dopravní obslužnost mimo jiné i pro účely zaměstnání, vzdělávání a zdravotní péče, a to včetně spojů, které nejsou komerčně výhodné.
Tato povinnost je však v praxi naplňována v rámci možností provozně, technicky a rozpočtově proveditelných řešení a v návaznosti na reálně existující poptávku ze strany obyvatel. Ustanovení zákona krajům neukládá povinnost zajistit spojení do každého cílového místa v libovolném čase, ale stanovuje odpovědnost za základní dopravní dostupnost v rámci veřejné služby.
V případě požadavku na dopravu z obce Újezd pod Troskami do Hradce Králové nebo Liberce na začátek ranní směny (tj. před 6:00) je třeba zdůraznit, že:
- Takto časné spojení není dlouhodobě poptáváno místními obyvateli, a kraj nezaznamenal opakované nebo podložené podněty od obce či zaměstnavatelů, které by na takovou potřebu upozorňovaly.
- Vzdálenost přes 60 km, zejména směrem do Hradce Králové, představuje výrazně nadstandardní spádovou oblast pro pravidelné dojíždění do zaměstnání, a tudíž není reálné očekávat, že by takový spoj využíval více než jednotky cestujících denně.
- Spojení do Liberce navíc překračuje hranice kraje a jeho zajištění by muselo být koordinováno s Libereckým krajem, který má v této relaci hlavní plánovací odpovědnost.
Královéhradecký kraj i přesto pravidelně vyhodnocuje potřeby dopravy ve spolupráci s obcemi a veřejností a případné změny v jízdních řádech provádí tam, kde je to na základě skutečné poptávky a dostupných dat účelné a efektivní.
K bodu 3. žádosti o informace
Královéhradecký kraj při plánování veřejné linkové dopravy systematicky zohledňuje potřeby dopravy za zaměstnáním a vzděláním, zejména do center s významnou poptávkou.
Z dostupné statistiky školní a pracovní vyjížďky (ČSÚ) vyplývá, že nejčastějšími cíli obyvatel Újezdu pod Troskami jsou města Jičín, Turnov a Libuň:
Cílové místo | Počet vyjíždějících | Podíl [%] |
|---|---|---|
| Jičín | 22 | 22,92 % |
| Turnov | 19 | 19,79 % |
| Libuň | 12 | 12,5 % |
K těmto nejfrekventovanějším destinacím existují ranní spoje umožňující příjezd před 6:00 hodinou. Tím je zajištěna možnost dojíždění za ranní směnou do center, kde je reálně poptávka a kde je přepravní proud dostatečný k udržení takového spoje.
V případě cílových měst mimo region (např. Liberec), kde by bylo nutné překonat vzdálenost cca 70 km s více přestupy, by bez doložené poptávky a koordinace s Libereckým krajem nebylo zavedení takového spoje reálné ani efektivní.
Kraj v této relaci neeviduje požadavek na dopravu za směnným provozem z Újezdu pod Troskami, a tedy nebyla zpracována konkrétní analýza ani návrh. Nicméně v souladu se zákonnými povinnostmi kraj zajišťuje základní dopravní obslužnost a tam, kde je doložena potřeba, je připraven jízdní řády odpovídajícím způsobem přizpůsobit.
K bodu 4. žádosti o informace
Dopravní dostupnost jednotlivých obcí, včetně obce Újezd pod Troskami, není posuzována izolovaně, ale v rámci komplexní optimalizace veřejné linkové dopravy na území celého Královéhradeckého kraje. Tato optimalizace probíhá opakovaně a systematicky, naposledy ve větším rozsahu při tvorbě jízdních řádů pro období po roce 2021 v rámci uzavření nových smluv s autobusovými dopravci.
Při těchto úpravách a vyhodnoceních se vychází především z reálně vykazované poptávky cestujících, podnětů od obcí a škol, technických možností a návazností spojů. Konkrétně u obce Újezd pod Troskami nebyl v posledních letech zaznamenán požadavek na rozšíření či úpravu spojů v souvislosti s dojížděním za zaměstnáním.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí