Informace na úseku dopravní obslužnosti
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-98/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz
DATUM: 05.06.2025
Počet listů: 4
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025
Vážený pane,
dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„1. 1. Proč je v relaci Hradec Králové – Jičín dlouhodobě nasazována technicky a komfortně podprůměrná vozba (např. jednotky Regionova, případně motorové vozy řady 810), zatímco v sousedním Pardubickém kraji jsou na obdobné výkony nasazovány moderní nízkopodlažní jednotky RegioFox (Pesa 847), přestože cena jízdného v obou případech odpovídá tarifu IDS (IREDO) a je pro cestující srovnatelná?
2. 2. Z jakého důvodu není trať Hradec Králové – Jičín (resp. celý jičínský region) zařazena mezi priority Královéhradeckého kraje pro nasazení modernizovaných vozidel, případně revitalizaci infrastruktury?
3. 3. V jakých vozech (typy, řady) a v jakém věkovém rozmezí jezdí dnes vlaky na relaci Hradec Králové – Jičín a jaká je průměrná úroveň vybavení těchto vozidel (např. klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, Wi-Fi, informační systém)?
4. 4. Kdy došlo naposledy k nasazení nových nebo modernizovaných jednotek na trase Hradec – Jičín? Existuje plán na jejich obměnu či modernizaci v horizontu 2025–2030?
5. 5. Z jakého důvodu nejsou mezi 18:00 a 22:00 zajištěny večerní návratové spoje z krajského města do Jičína, a to ani v pracovní dny? Jak se má občan (např. s ZTP) po kulturní akci v Hradci Králové vrátit domů?
6. 6. Kolik finančních prostředků bylo v letech 2019–2024 investováno do vozidel regionální železniční dopravy na tratích:
a) Hradec Králové – Jičín
b) Trutnov – Hradec Králové
c) Týniště – Rychnov nad Kněžnou
d) Choceň – Vysoké Mýto (pro srovnání)
Prosím o rozčlenění investic na:
- - nákup nebo spolufinancování vozidel
- - modernizaci tratě
- - zajištění bezbariérovosti a přístupnosti
Odůvodnění:
Jako pravidelný uživatel veřejné dopravy vnímám zásadní rozdíly v kvalitě cestování mezi jednotlivými regiony. Přestože jízdné je v rámci IREDO shodné, úroveň dopravy ve směru do Jičína často neodpovídá důstojnému standardu ani v roce 2025. Ve srovnání s moderními jednotkami RegioFox v Pardubickém kraji se jedná o zcela jinou úroveň komfortu. Tato situace má za následek sníženou atraktivitu dopravy, rezignaci cestujících a zvyšování dopravní závislosti na autech.“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-98/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.
K bodu 1. žádosti o informace
Královéhradecký kraj provádí obnovu vozového parku železniční dopravy v návaznosti na uzavřené smlouvy o zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících. Provoz na trati Hradec Králové – Jičín je v současnosti zajišťován třídílnými motorovými jednotkami řady 814.2 RegioNova, které sice nepatří k nejmodernějším, ale jsou částečně nízkopodlažní, vybavené bezbariérovým WC, bezdrátovým přístupem k internetu (Wi-Fi) a akustickým i vizuálním informačním systémem.
Tato vozidla nebyla doposud nahrazena novými jednotkami zejména z důvodu omezených finančních prostředků kraje a smluvních podmínek stávajícího provozního modelu. K obnově vozového parku na této relaci dojde v roce 2031, kdy skončí současná smlouva a bude uzavřena nová smlouva o zajištění veřejné služby, která již s moderními vozidly počítá.
Vnímáme rozdíly mezi jednotlivými kraji – například nasazení jednotek RegioFox v Pardubickém kraji – nicméně rozsah obnovy vozidel je do značné míry dán časovým harmonogramem smluv a rozpočtovými možnostmi jednotlivých objednatelů. Cena jízdného v tarifu IREDO zůstává srovnatelná bez ohledu na typ nasazeného vozidla, což je dáno principem integrovaného dopravního systému.
Královéhradecký kraj i nadále usiluje o zlepšování kvality veřejné dopravy a zajištění vyššího komfortu pro cestující v mezích svých reálných možností.
K bodu 2. žádosti o informace
Obnova vozového parku na železničních tratích v Královéhradeckém kraji probíhá postupně a systémově v návaznosti na ekonomické možnosti kraje i platné smluvní vztahy se železničními dopravci. Při stanovení priorit byly upřednostněny tratě s vyšší traťovou rychlostí, vyšším počtem přepravovaných cestujících a větší konkurenceschopností vůči individuální automobilové dopravě.
Trať Hradec Králové – Jičín těmto parametrům v celokrajském srovnání neodpovídá v takové míře, aby byla zařazena mezi bezprostřední priority obnovy vozidel. Přesto však obnova vozového parku na této relaci nastane v roce 2031, kdy bude uzavřena nová smlouva o zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících.
Co se týče revitalizace infrastruktury, Královéhradecký kraj není vlastníkem ani správcem železniční infrastruktury, a proto její modernizace závisí na plánech Správy železnic. Kraj nicméně dlouhodobě komunikuje se Správou železnic o možnostech zlepšení infrastruktury v regionu, včetně jičínské oblasti, a při tvorbě jízdních řádů spolupracuje na co nejefektivnějším využití dostupných kapacit.
K bodu 3. žádosti o informace
Na relaci Hradec Králové – Jičín jsou v současnosti nasazovány třídílné motorové jednotky RegioNova řady 814.2, které vznikly v letech 2007–2010 modernizací starších motorových vozů řady 810 a jejich přípojných vozů. Věkové rozmezí základních vozidel (před modernizací) sahá do 80. let 20. století, samotná modernizace proběhla před 13–16 lety.
Tyto jednotky nabízejí částečnou nízkopodlažnost, bezbariérově přístupné WC, bezdrátové připojení k internetu (Wi-Fi) a akustický i vizuální informační systém. Zásuvky pro nabíjení mobilních zařízení jsou k dispozici v části těchto jednotek. Klimatizace v těchto vozidlech instalována není, avšak cestující mohou využít stahovací okna k přirozenému větrání.
Vzhledem k současné smlouvě o zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících a k ekonomickým možnostem kraje zatím nedošlo k nasazení novějších vozidel, obnova vozového parku na této relaci je plánována v roce 2031 v rámci nové smlouvy.
K bodu 4. žádosti o informace
Poslední změna ve vozovém parku na trati Hradec Králové – Jičín proběhla v prosinci 2022, kdy došlo k nahrazení dvoudílných motorových jednotek RegioNova řady 814.0 novějšími třídílnými jednotkami RegioNova řady 814.2. Touto změnou byla zvýšena kapacita vlakových souprav, čímž se reagovalo na přepravní poptávku v dané relaci.
Další obměna vozového parku v tomto úseku není v horizontu let 2025–2030 plánována. Obnova je připravována na rok 2031 v souvislosti s uzavřením nové smlouvy o zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících.
K bodu 5. žádosti o informace
Není pravdou, že by mezi 18:00 a 22:00 nebyly zajištěny spoje veřejné dopravy z Hradce Králové do Jičína, a to ani v pracovní dny. V uvedeném časovém rozmezí jsou k dispozici jak vlakové, tak autobusové spoje, které umožňují večerní návrat z krajského města, a to i osobám se specifickými potřebami, jako jsou držitelé průkazu ZTP.
Níže uvádíme přehled spojů veřejné dopravy z Hradce Králové do Jičína v čase mezi 18:00 a 22:00:
Druh | Linka/spoj | Ze zastávky | Odjezd | Do zastávky | Příjezd | Omezení |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Vlak | V50/5534 | Hradec Králové hl. n. | 18:04 | Jičín | 19:21 | pracovní dny |
| Auto-bus | 670370/16 | Hradec Králové,,Terminál HD | 18:30 | Jičín,,aut. st. | 19:25 | pracovní dny |
| Vlak | V50/5522 | Hradec Králové hl. n. | 19:04 | Jičín | 20:20 | denně |
| Auto- bus | 631504/26 | Hradec Králové,,Terminál HD | 19:25 | Jičín,,aut. st. | 20:25 | pracovní dny |
| Auto-bus | 631504/106 | Hradec Králové,,Terminál HD | 19:28 | Jičín,,aut. st. | 20:25 | víkendy a svátky |
| Auto-bus | 631504/28 | Hradec Králové,,Terminál HD | 20:25 | Jičín,,aut. st. | 21:25 | pracovní dny |
| Auto-bus | 631504/108 | Hradec Králové,,Terminál HD | 20:28 | Jičín,,aut. st. | 21:25 | neděle |
Večerní spojení tedy v pracovní dny funguje pravidelně a v několika časových polohách, včetně možností využití bezbariérové dopravy u vybraných spojů.
K bodu 6. žádosti o informace
Královéhradecký kraj v letech 2019–2024 nepořizoval železniční vozidla do svého vlastnictví, a tudíž nerealizoval žádné přímé investice do vozidel regionální železniční dopravy na tratích:
a) Hradec Králové – Jičín
b) Trutnov – Hradec Králové
c) Týniště nad Orlicí – Rychnov nad Kněžnou
Nákup nebo spolufinancování železničních vozidel je záležitostí dopravců, nikoli Královéhradeckého kraje. Kraj nemá k dispozici informaci o pořizovacích cenách vozidel, která jsou na jednotlivých tratích nasazována.
Za modernizaci železniční infrastruktury, včetně tratí, zabezpečovacího zařízení, bezbariérového přístupu a přístupnosti stanic, je zodpovědná Správa železnic, státní organizace. Královéhradecký kraj nemá k dispozici informace o výši investic, které Správa železnic na uvedených tratích v daném období realizovala.
V případě tratě Choceň – Vysoké Mýto se jedná o trať mimo území Královéhradeckého kraje. Informace o investicích na této relaci je možné získat dotazem na Pardubický kraj nebo na Správu železnic.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí