hygienické zázemí na autobusových zastávkách
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-100/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Bc. Jana Macháčková
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 736 521 842
E-MAIL: jmachackova@khk.cz
DATUM: 03.06.2025
Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025
Dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ze dne 21.05.2025, kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„1. Kolik pravidelných linek v systému veřejné linkové dopravy Královéhradeckého kraje končí nebo přestupuje na zastávkách, které **nejsou vybaveny veřejně přístupným WC**?
2. Je v rámci smluv s dopravci (veřejné služby dle zákona č. 194/2010 Sb.) **vyžadována dostupnost základního hygienického zázemí** (např. WC, přístřešek, informace) na cílových nebo přestupních zastávkách? Pokud ano, žádám o znění příslušného ustanovení.
3. Je kraj obeznámen s tím, že **některé terminály nebo nástupní místa (např. autobusové nádraží Jičín) nejsou vybaveny trvale dostupnými WC**, přestože slouží jako přestupní uzly pro desítky linek?
4. Jak kraj naplňuje svou zákonnou povinnost dle § 19 zákona č. 194/2010 Sb., která požaduje zajištění **důstojných a bezpečných podmínek** pro výkon veřejné dopravní služby, pokud terminál postrádá základní zázemí?
5. Plánuje kraj v roce 2025 přijmout opatření, která by vázala dostupnost hygienického zázemí (např. dostupného WC) na provoz přestupních a koncových zastávek krajských linek?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-100/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-strukturakrajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/
Odbor dopravy a silničního hospodářství sdělil k výše uvedené žádosti následující.
Ad 1. Královéhradecký kraj neshromažďuje souhrnné údaje o vybavenosti autobusových zastávek veřejně přístupným WC, a tedy ani o tom, kolik pravidelných linek systému veřejné linkové dopravy končí nebo přestupuje na zastávkách bez tohoto vybavení.
Je třeba zdůraznit, že Královéhradecký kraj je objednatelem služby veřejné linkové dopravy, tedy zajišťuje samotný provoz spojů dle jízdních řádů. Naproti tomu správa a vybavení zastávek (včetně dostupnosti veřejných toalet) není v kompetenci kraje, ale spadá do působnosti příslušných měst a obcí, na jejichž území se zastávky nacházejí.
V souladu s výše uvedeným Vám bylo již 23. dubna 2025 odpovězeno kolegy z odboru dopravy, citujeme:
„Dobrý den, vážený pane,
děkujeme Vám za Váš email ze dne 16.04.2025, kde popisujete situaci v prostoru autobusového nádraží v Jičíně.
Bohužel ve Vámi konkrétních závadách v bodech 1-3, není Krajský úřad Královéhradeckého kraje Hradec Králové (dále jen KÚ KHK) věcně ani místně příslušný. Konkrétně v bodě 1 a 2 by měl být věcně i místně příslušný Městský úřad Jičín, a v případě bodu 3 zřejmě Městská policie Jičín, respektive Policie České republiky, v tomto případě PČR, KŘP Královéhradeckého kraje, Územní odbor Jičín. Nadto KÚ KHK uvádí, že příslušnost našeho úřadu z uvedených právních norem nevyplývá.
Vzhledem k tomu, že Váš email nesplňuje podmínky podání dle § 37 zák. č. 500/2004 Sb., správního řádu, KÚ KHK Vám rovněž poskytuje odpověď prostřednictvím emailu.
Považujte, prosím, touto odpovědí, Váš email ze strany KÚ KHK za vyřízený. Děkuji.“
Ad 2. V rámci smluv o veřejných službách v přepravě cestujících uzavíraných Královéhradeckým krajem není vyžadována povinnost zajištění základního hygienického zázemí, jako jsou veřejně přístupné toalety na cílových nebo přestupních zastávkách.
Objednatel, tj. Královéhradecký kraj, zajišťuje službu ve formě provozu spojů veřejné linkové dopravy. Vlastnictví a správa zastávek, včetně jejich vybavení, spadá do kompetence jednotlivých měst a obcí, nikoli kraje.
Ve smlouvách je však důraz kladen na zajištění informovanosti cestujících. Podle „Technických a provozních standardů veřejné dopravy Královéhradeckého kraje“ (TPS VD KHK), které tvoří přílohu smluv, je stanoven soubor povinně zveřejňovaných informací na každé zastávce:
„Správce zastávky je povinen zveřejnit na Informačním panelu:
- platný Jízdní řád všech obsluhujících linek,
- Zjednodušený (souhrnný) Jízdní řád (pokud je schválen dopravním úřadem),
- Platnou mapu tarifních zón IREDO,
- Informační leták o mimořádnostech v dopravě.“
Doporučené vybavení zastávky je uvedeno v kapitole 1 dokumentu a zahrnuje:
- přístřešek pro cestující,
- označník s aktuálními jízdními řády a informacemi o tarifu,
- odpadkový koš,
- sedací prvek (např. lavičku),
- případně osvětlení.“
Je důležité zdůraznit, že toto vybavení není ve smlouvě striktně závazné, ale slouží jako standard a doporučení pro města a obce, které zastávky vlastní a spravují.
Ad 3. Královéhradecký kraj není obeznámen o dostupnosti veřejných toalet na všech terminálech nebo nástupních místech v kraji, protože tyto prostory nejsou v majetku ani správě kraje.
Po sdělení této skutečnosti z Vaší strany nás však situace upřímně mrzí, zejména pokud se jedná o důležitý přestupní uzel, jakým je autobusové nádraží v Jičíně, kde dochází k nástupům a přestupům cestujících na desítky linek a spojů.
Bohužel kraj není kompetentní situaci samostatně řešit, protože zajištění provozu veřejně přístupného hygienického zázemí je plně v odpovědnosti vlastníka nebo správce daného zařízení – v tomto případě provozovatele autobusového nádraží.
Ad 4. Královéhradecký kraj si je vědom své zákonné povinnosti vyplývající z § 19 zákona
č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, tedy zajistit důstojné a bezpečné podmínky pro poskytování veřejných služeb v dopravě.
Je však důležité uvést, že tato povinnost se vztahuje primárně na samotné poskytování služby veřejné dopravy, tedy na:
- zajištění bezpečného a spolehlivého provozu spojů,
- dodržování standardů dopravního prostředku (např. přístupnost, technický stav, informace),
- a odpovídající informační servis pro cestující.
Kraj jako objednatel dopravy nevlastní ani nespravuje autobusová nádraží, a tedy nemůže samostatně ovlivnit úroveň jejich vybavení. To náleží obcím, městům, nebo soukromým subjektům, v jejichž vlastnictví zpravidla infrastruktura je.
Přesto se kraj dlouhodobě snaží podporovat kultivaci přestupních míst například prostřednictvím spolupráce při modernizacích dopravních terminálů v rámci projektů IROP.
Ad 5. Královéhradecký kraj v roce 2025 neplánuje přijímat opatření, která by vázala dostupnost hygienického zázemí (např. WC) na provoz přestupních nebo koncových zastávek veřejné linkové dopravy objednávané krajem.
Důvodem je skutečnost, že správa a vybavení zastávek veřejné dopravy náleží vlastníkům
a správcům těchto zařízení, kterými jsou zpravidla města, obce nebo soukromí provozovatelé nádraží, a kteří zodpovídají za údržbu a vybavenost těchto prostor, včetně hygienického zázemí.
Královéhradecký kraj neplánuje měnit nastavené kompetence v této oblasti. V rámci svých možností však i nadále podporuje kultivaci veřejných přestupních míst – ať už prostřednictvím projektů modernizace dopravní infrastruktury nebo spolupráce s obcemi a partnery integrovaného dopravního systému.
V případě konkrétních podnětů týkajících se chybějícího zázemí doporučujeme obrátit se přímo na příslušného vlastníka nebo provozovatele dané zastávky či terminálu.
Požadované informace zasíláme do Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí