Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 21.05.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

6. 06. 2025

sociální služby, způsobilost k řízení motorového vozidla

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: 21.05.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-92/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Bc. Jana Macháčková
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 736 521 842
E-MAIL: jmachackova@khk.cz                                                              

DATUM: 03.06.2025

Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.05.2025

Dne 21.05.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ze dne 21.05.2025, kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. Kolik registrovaných poskytovatelů terénních sociálních služeb (např. osobní asistence, pečovatelská služba, doprava seniorů) působí na území obce Újezd pod Troskami a okolních venkovských lokalit (např. Pařežská Lhota, Železnice)?

2. Kolik klientů s omezenou mobilitou nebo ve věku 70+ v těchto obcích čerpalo krajsky garantované terénní nebo ambulantní sociální služby v roce 2024 a 2025?

3. Jakým způsobem kraj vyhodnocuje dopad nedostupnosti těchto služeb na mobilitu osob, které i přes zdravotní omezení nadále řídí motorové vozidlo?

4. Spolupracuje krajský úřad nebo krajské zdravotnické zařízení s lékaři na systémovém oznamování zhoršené způsobilosti k řízení podle § 45 odst. 4 zákona č. 372/2011 Sb.? Pokud ano, v kolika případech byla tato povinnost uplatněna v letech 2023–2025?

5. Uvědomuje si kraj, že dlouhodobě nedostupná infrastruktura sociálních služeb v kombinaci s neexistující veřejnou dopravou může vést k reálnému bezpečnostnímu riziku, kdy osoby se zjevně zhoršenou pohyblivostí musí za každou cenu usedat za volant?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-92/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor sociálních věcí a odbor zdravotnictví (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-strukturakrajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/

Odbor sociálních věcí sdělil k výše uvedené žádosti následující.

Ad 1. Na zmiňovaném území působí 3 poskytovatelé terénních sociálních služeb. 
U jednotlivých poskytovatelů uvádíme odkaz na webové stránky, kde je možné najít bližší informace, vč. kontaktních údajů.

a) Spokojený domov, o.p.s. – poskytuje službu osobní asistence, https://spokojeny-domov.cz/

b) Oblastní Charita Jičín – poskytuje pečovatelskou službu, https://jicin.charita.cz/

c) Charita Sobotka – poskytuje pečovatelskou službu, https://sobotka.charita.cz/ .

Všechny tyto služby poskytují nad rámec svých základních činností tzv. fakultativní službu „dopravu uživatelů“, tj. pokud má občan zhoršenou mobilitu natolik, že není schopen využívat vlastní individuální nebo veřejnou hromadnou dopravu, může poskytovatel sociální služby občanovi (klientovi) poskytnout doprovod a zároveň zajistit dopravu služebním autem (např. 
k lékaři, na úřady apod.).

Doprava seniorů není Královéhradeckým krajem koordinována. Dopravu seniorů bez návaznosti na sociální služby zajišťují jednotlivé obce. Doporučujeme se obrátit na obecní úřad v místě bydliště s dotazem, zda obec takovou službu podporuje.

Kapacity služeb pravidelně vyhodnocujeme a průběžně navyšujeme. V případě potřeby (např. řešení nedostatečných kapacit) je možné se obrátit na koordinátora plánování sociálních služeb, pracovníka odboru sociálních věcí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, pana Mgr. Lukáše Khýna (tel: 495 817 675, email: lkhyn@khk.cz).

Ad 2. Královéhradecký kraj sleduje využití sociálních služeb dle poskytovatelů. Za jednotlivé obce máme údaje pouze o objemu poskytnuté péče (počet poskytnutých hodin péče pracovníky přímé péče v rámci terénních služeb).

Požadované údaje Vám můžeme poskytnout za rok 2024. Za letošní rok (2025) nemáme data zatím k dispozici.

Celkové počty klientů za rok 2024:

a) Spokojený domov, o.p.s. – osobní asistence – 88 klientů,

b) Oblastní Charita Jičín – pečovatelská služba – 135 klientů,

c) Charita Sobotka – pečovatelská služba – 70 klientů,

d) Sociální služby města Jičína – denní stacionář (ambulantní služba) – 38 klientů.

Poskytovatel Spokojený domov, o.p.s. (v rámci služby osobní asistence) poskytnul za rok 2024 v Újezdu pod Troskami 18,08 hodin, v obci Libuň 626,58 hodin, v obci Železnice 631,16 hodin a v obci Mladějov 1150 hodin péče.

Poskytovatel Oblastní charita Jičín poskytla (v rámci pečovatelské služby) za rok 2024 v obci Železnice 1179 hodin péče.

Poskytovatel Charita Sobotka (v rámci pečovatelské služby) za rok 2024 poskytla v obci Újezd pod Troskami 12 hodin, v obci Libuň 13 hodin a v obci Mladějov 374 hodin péče.

V obcích Holín a Jinolice nebyly tyto služby v roce 2024 využívány.

Ad 3. Královéhradecký kraj zajišťuje sběr potřeb osob prostřednictvím vyhodnocování využití stávajících sociálních služeb. Ty mohou dávat podnět k rozšíření dostupnosti těchto služeb. Dále kraj podporuje město Jičín při realizaci sběru potřeb obyvatel (v rámci činnosti sociálních pracovníků, komunikace s obcemi v regionu, komunikace s poskytovateli sociálních služeb, případně terénními průzkumy). Potřebnost vyhodnocujeme obecně, nikoli ve vazbě na schopnost řídit motorové vozidlo.

Občané se mohou obracet s podněty na nedostupnost služeb v uvedeném regionu buď na vedoucího oddělení sociálních služeb a zdravotnictví Městského úřadu Jičín - Bc. Pavla Bernata (tel. 493 545 246, e-mail: bernat@mujicin.cz), nebo přímo na pracovníka odboru sociálních věcí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Mgr. Lukáše Khýna (kontakt viz výše).

Ad 5. Královéhradecký kraj usiluje o zajištění kapacitní, místní i informační dostupnosti příslušných terénních služeb tak, aby mohli občané se sníženou schopností péče o vlastní osobu, včetně omezené kompetence vyřizování svých osobních záležitostí, využívat podpůrné sociální služby. Pravidelně vyhodnocuje potřeby obyvatel na svém území.

Odbor zdravotnictví sdělil k výše uvedené žádosti následující.

Ad 4. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, v platném znění, v uvedeném ustanovení § 45 odst. 4 upravuje povinnosti poskytovatele zdravotních služeb při svévolném opuštění zdravotnického zařízení lůžkové péče:

„Poskytovatel je povinen informovat

a) osobu určenou pacientem podle § 33 odst. 1, není-li takové osoby, nebo není-li dosažitelná, manžela nebo registrovaného partnera, není-li takové osoby nebo není-li dosažitelná, rodiče, není-li takové osoby nebo není-li dosažitelná, tak jinou svéprávnou osobou blízkou, je-li mu známa, že pacient svévolně opustil zdravotnické zařízení lůžkové péče, a

b) Policii České republiky,

a to v případech, kdy přerušením poskytování zdravotních služeb je vážně ohroženo zdraví

nebo život pacienta nebo třetích osob.“

Z uvedené citace paragrafového znění vyplývá, že zákon o zdravotních službách v této části neobsahuje informace, jichž se žadatel domáhá.

Případné posuzování způsobilosti k řízení motorových vozidel, na které se zřejmě žadatel dotazuje, upravuje vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou 
a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), v platném znění.

V ust. § 2 odst. 1 vyhláška uvádí:

„Posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel (dále jen "posudek") vydává posuzující lékař po zhodnocení zdravotního stavu žadatele o řidičské oprávnění (dále jen "žadatel") nebo držitele řidičského oprávnění (dále jen "řidič") zjištěného lékařskou prohlídkou a na základě vyhodnocení prohlášení žadatele nebo řidiče (dále jen "posuzovaná osoba") ke zdravotní způsobilosti, předchozích záznamů ve zdravotnické dokumentaci vedené 
o posuzované osobě, informací o zdravotním stavu posuzované osoby sdělených jejím registrujícím poskytovatelem zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru praktické lékařství pro děti a dorost (dále jen „registrující poskytovatel“) a dále výsledků dalších odborných vyšetření, která si vyžádal.“

Krajský úřad nespolupracuje s lékaři na systémovém oznamování zhoršené způsobilosti 
k řízení, neboť posuzování zdravotní způsobilosti náleží lékaři s odbornou způsobilostí a není předmětem činností odboru zdravotnictví.

Požadované informace zasíláme do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Jana Macháčková