Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 18.09.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 18.09.2025

15. 10. 2025

informace ohledně likvidace léčivých přípravků, které byly odevzdány lékárnami k likvidaci dle zákona o léčivech a zákona o odpadech

VAŠE ZNAČKA: -
ZE DNE: 18.9.2025
ČÍSLO JEDNACÍ: KUKHK-MSZ-IZ-2025-173-5
DATUM: 3.10.2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR:  majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ:  stížností a dozoru obcí
TELEFON: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
POČET PŘÍLOH:  0        
SPISOVÝ ZNAK: 84.1

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 18.09.2025

Vážená paní,

dne 18.09.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„...týkajících se likvidace léčivých přípravků, jež byly odevzdány lékárnami k likvidaci dle zákona č. 378/2007 Sb. o léčivech a zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech.

Konkrétně bych Vás chtěla požádat o následující odpovědi:

1. Jaké množství odpadu léčiv z domácností předaly lékárny do zařízení pro nakládání s odpady v Královéhradeckém kraji v posledních 5 letech? Prosím, pokud je to možné, o rozepsání daných objemů alespoň po jednotlivých letech, případně čtvrtletích, jak je uvedeno v § 91 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech.

2. Kolik peněz bylo Královéhradeckému kraji proplaceno státem za likvidaci léčivých přípravků v období od roku 2020-2024 a v roce 2025 za již uplynulá čtvrtletí? (Prosím, pokud je to možné, o rozepsání daných částek alespoň po jednotlivých letech.).“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-MSZ-IZ-2025-173, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor životního prostředí a zemědělství a odbor zdravotnictví (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-strukturakrajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/.

Odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu k Vaší žádosti uvedl, že množství odpadů léčiv z domácností, které provozovatelé lékáren v Královéhradeckém kraji v období 2021-2025 předali do zařízení pro nakládání s odpady v souladu s ustanovením § 91 odst. 2 číslo 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o odpadech), je uvedeno v tabulkách níže.

Údaje jsou vedeny odděleně pro odpady s kódem 20 01 31 – Nepoužitelná cytostatika a 20 01 32 – Jiná nepoužitelná léčiva neuvedená pod číslem 20 01 31, a to po jednotlivých čtvrtletích i v souhrnu za rok. Hodnoty jsou uvedeny v tunách.

Rok

Čtvrtletí

Kód odpadu

20 01 3120 01 32

 

 

2021

Q10,0919,309
Q20,1229,742
Q30,37310,555
Q40,09413,455

Celkem (t)

 0,68043,061

Rok

Čtvrtletí

Kód odpadu

20 01 3120 01 32

 

 

2022

Q10,1127,289
Q20,0510,631
Q30,0839,155
Q40,1836,497

Celkem (t)

 0,42833,572

Rok

Čtvrtletí

Kód odpadu

20 01 3120 01 32

2023

Q10,05710,525
Q20,0328,834
Q30,114,824
Q40,04610,927

Celkem (t)

 0,24535,111

Rok

Čtvrtletí

Kód odpadu

20 01 3120 01 32

 

 

2024

Q10,0038,489
Q20,06711,052
Q302,76
Q40,10510,753

Celkem (t)

 0,17533,054

Rok

Čtvrtletí

Kód odpadu

20 01 3120 01 32

2025

Q1010,757
Q208,533
Q3  
Q4  

Celkem (t)

 019,290

Podle ustanovení § 75 odst. 4 vyhlášky číslo 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, krajský úřad zasílá ministerstvu souhrnné údaje o množství odpadu léčiv z domácností předaných provozovateli lékáren do zařízení určených pro nakládání s odpady podle jednotlivých druhů odpadu prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství nebo s využitím dálkového přístupu do Informačního systému odpadového hospodářství.

Odbor zdravotnictví krajského úřadu k druhému bodu Vaší žádosti uvedl, že likvidace léčiv – úhrada nákladů vzniklých v souvislosti s odevzdáním nepoužitelných léčiv a s jejich odstraněním, je upravena v zákoně č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o léčivech), přičemž

• stát (Ministerstvo financí) proplácí náklady za likvidaci nepoužitelných léčiv podle ustanovení § 89 odst. 2 zákona o léčivech,

• lékárny bezplatně přijímají nepoužitelná léčiva od fyzických osob a osoby uvedené v ustanovení § 88 odst. 3 zákona o léčivech (tj. likvidátoři) přebírají nepoužitelná léčiva od lékáren bezúplatně,

• osoby oprávněné likvidovat (tj. likvidátoři) s těmito léčivy nakládají, a následně uplatňují krajskému úřadu náklady spojené s odevzdáním a odstraněním léčiv – vizte Seznam osob oprávněných odstraňovat nepoužitelná léčiva – Ministerstvo zdravotnictví https://mzd.gov.cz/seznam-osob-opravnenych-odstranovat-nepouzitelna-leciva/.

Kraj v tomto procesu funguje jen jako prostředník, od Ministerstva financí získá peníze a ty pak pošle dál likvidátorům, kteří léčiva skutečně likvidují.

Pro Královéhradecký kraj provádí aktuálně likvidaci nepoužitelných léčiv:

- SPL Jablonec nad Nisou, s.r.o.,

- AVE Kralupy s.r.o.,

- Fakultní nemocnice Hradec Králové,

- MEGAWASTE-EKOTERM s.r.o.

- RUMPOLD s.r.o.

Kraj čtvrtletně zpracovává „soupis nákladů“ podle metodického postupu a předkládá žádost o náhradu nákladů na Ministerstvo financí s formulářem příslušné přílohy.

rok

kvartál

celkem uhrazené náklady za osoby oprávněné likvidovat v Kč

2020

1

380 674,5

 

2

447 991,0

 

3

499 671,5

 

4

692 030,33

2021

1

499 990,1

 

2

574 387,74

 

3

541 286,46

 

4

329 175,89

2022

1

664 992,98

 

2

515 880,57

 

3

641 750,07

 

4

636 285,13

2023

1

799 752,11

 

2

712 921,03

 

3

765 174,92

 

4

745 908,42

2024

1

828698,35

 

2

896412,2

 

3

695279,71

 

4

845090,34

2025

1

779 045,29

 

2

757 682,57

 

3

x

 

4

x

Odpověď na žádost o informace Vám zasíláme na e-mailovou adresu, ze které jste podávala žádost.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera