informace ohledně likvidace léčivých přípravků, které byly odevzdány lékárnami k likvidaci dle zákona o léčivech a zákona o odpadech
VAŠE ZNAČKA: -
ZE DNE: 18.9.2025
ČÍSLO JEDNACÍ: KUKHK-MSZ-IZ-2025-173-5
DATUM: 3.10.2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR:
ODDĚLENÍ:
TELEFON: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
POČET PŘÍLOH:
SPISOVÝ ZNAK: 84.1
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 18.09.2025
Vážená paní,
dne 18.09.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„...týkajících se likvidace léčivých přípravků, jež byly odevzdány lékárnami k likvidaci dle zákona č. 378/2007 Sb. o léčivech a zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech.
Konkrétně bych Vás chtěla požádat o následující odpovědi:
1. Jaké množství odpadu léčiv z domácností předaly lékárny do zařízení pro nakládání s odpady v Královéhradeckém kraji v posledních 5 letech? Prosím, pokud je to možné, o rozepsání daných objemů alespoň po jednotlivých letech, případně čtvrtletích, jak je uvedeno v § 91 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech.
2. Kolik peněz bylo Královéhradeckému kraji proplaceno státem za likvidaci léčivých přípravků v období od roku 2020-2024 a v roce 2025 za již uplynulá čtvrtletí? (Prosím, pokud je to možné, o rozepsání daných částek alespoň po jednotlivých letech.).“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-MSZ-IZ-2025-173, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor životního prostředí a zemědělství a odbor zdravotnictví (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-strukturakrajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/.
Odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu k Vaší žádosti uvedl, že množství odpadů léčiv z domácností, které provozovatelé lékáren v Královéhradeckém kraji v období 2021-2025 předali do zařízení pro nakládání s odpady v souladu s ustanovením § 91 odst. 2 číslo 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o odpadech), je uvedeno v tabulkách níže.
Údaje jsou vedeny odděleně pro odpady s kódem 20 01 31 – Nepoužitelná cytostatika a 20 01 32 – Jiná nepoužitelná léčiva neuvedená pod číslem 20 01 31, a to po jednotlivých čtvrtletích i v souhrnu za rok. Hodnoty jsou uvedeny v tunách.
Rok | Čtvrtletí | Kód odpadu | |
| 20 01 31 | 20 01 32 | ||
2021 | Q1 | 0,091 | 9,309 |
| Q2 | 0,122 | 9,742 | |
| Q3 | 0,373 | 10,555 | |
| Q4 | 0,094 | 13,455 | |
Celkem (t) | 0,680 | 43,061 | |
Rok | Čtvrtletí | Kód odpadu | |
| 20 01 31 | 20 01 32 | ||
2022 | Q1 | 0,112 | 7,289 |
| Q2 | 0,05 | 10,631 | |
| Q3 | 0,083 | 9,155 | |
| Q4 | 0,183 | 6,497 | |
Celkem (t) | 0,428 | 33,572 | |
Rok | Čtvrtletí | Kód odpadu | |
| 20 01 31 | 20 01 32 | ||
2023 | Q1 | 0,057 | 10,525 |
| Q2 | 0,032 | 8,834 | |
| Q3 | 0,11 | 4,824 | |
| Q4 | 0,046 | 10,927 | |
Celkem (t) | 0,245 | 35,111 | |
Rok | Čtvrtletí | Kód odpadu | |
| 20 01 31 | 20 01 32 | ||
2024 | Q1 | 0,003 | 8,489 |
| Q2 | 0,067 | 11,052 | |
| Q3 | 0 | 2,76 | |
| Q4 | 0,105 | 10,753 | |
Celkem (t) | 0,175 | 33,054 | |
Rok | Čtvrtletí | Kód odpadu | |
| 20 01 31 | 20 01 32 | ||
2025 | Q1 | 0 | 10,757 |
| Q2 | 0 | 8,533 | |
| Q3 | |||
| Q4 | |||
Celkem (t) | 0 | 19,290 | |
Podle ustanovení § 75 odst. 4 vyhlášky číslo 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, krajský úřad zasílá ministerstvu souhrnné údaje o množství odpadu léčiv z domácností předaných provozovateli lékáren do zařízení určených pro nakládání s odpady podle jednotlivých druhů odpadu prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství nebo s využitím dálkového přístupu do Informačního systému odpadového hospodářství.
Odbor zdravotnictví krajského úřadu k druhému bodu Vaší žádosti uvedl, že likvidace léčiv – úhrada nákladů vzniklých v souvislosti s odevzdáním nepoužitelných léčiv a s jejich odstraněním, je upravena v zákoně č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o léčivech), přičemž
• stát (Ministerstvo financí) proplácí náklady za likvidaci nepoužitelných léčiv podle ustanovení § 89 odst. 2 zákona o léčivech,
• lékárny bezplatně přijímají nepoužitelná léčiva od fyzických osob a osoby uvedené v ustanovení § 88 odst. 3 zákona o léčivech (tj. likvidátoři) přebírají nepoužitelná léčiva od lékáren bezúplatně,
• osoby oprávněné likvidovat (tj. likvidátoři) s těmito léčivy nakládají, a následně uplatňují krajskému úřadu náklady spojené s odevzdáním a odstraněním léčiv – vizte Seznam osob oprávněných odstraňovat nepoužitelná léčiva – Ministerstvo zdravotnictví https://mzd.gov.cz/seznam-osob-opravnenych-odstranovat-nepouzitelna-leciva/.
Kraj v tomto procesu funguje jen jako prostředník, od Ministerstva financí získá peníze a ty pak pošle dál likvidátorům, kteří léčiva skutečně likvidují.
Pro Královéhradecký kraj provádí aktuálně likvidaci nepoužitelných léčiv:
- SPL Jablonec nad Nisou, s.r.o.,
- AVE Kralupy s.r.o.,
- Fakultní nemocnice Hradec Králové,
- MEGAWASTE-EKOTERM s.r.o.
- RUMPOLD s.r.o.
Kraj čtvrtletně zpracovává „soupis nákladů“ podle metodického postupu a předkládá žádost o náhradu nákladů na Ministerstvo financí s formulářem příslušné přílohy.
rok | kvartál | celkem uhrazené náklady za osoby oprávněné likvidovat v Kč |
2020 | 1 | 380 674,5 |
2 | 447 991,0 | |
3 | 499 671,5 | |
4 | 692 030,33 | |
2021 | 1 | 499 990,1 |
2 | 574 387,74 | |
3 | 541 286,46 | |
4 | 329 175,89 | |
2022 | 1 | 664 992,98 |
2 | 515 880,57 | |
3 | 641 750,07 | |
4 | 636 285,13 | |
2023 | 1 | 799 752,11 |
2 | 712 921,03 | |
3 | 765 174,92 | |
4 | 745 908,42 | |
2024 | 1 | 828698,35 |
2 | 896412,2 | |
3 | 695279,71 | |
4 | 845090,34 | |
2025 | 1 | 779 045,29 |
2 | 757 682,57 | |
3 | x | |
| 4 | x |
Odpověď na žádost o informace Vám zasíláme na e-mailovou adresu, ze které jste podávala žádost.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí