informace o kontrolách v restauračních zařízeních, ve kterých dochází k využívání mobilních plynových topidel
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 12.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-121/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 18.06.2025
Počet listů: 2
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 12.06.2025
Vážený pane,
dne 12.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„Dle Souhrnné informace o realizované celorepublikové kontrole živnostenských úřadů nařídilo dne 15. ledna 2025 Ministerstvo průmyslu a obchodu v postavení Živnostenského úřadu České republiky podle § 5 odst. 1 písm. b) zákona o živnostenských úřadech živnostenským úřadům provedení živnostenské kontroly v restauračních zařízeních, v nichž zpravidla dochází k využívání mobilních plynových topidel. Pracovníci živnostenských úřadů zahájili celkem 948 kontrol (výlučně se zaměřením na restaurace s plynovými topidly). Celkově bylo zjištěno 527 podezření na spáchání přestupku.
Po ukončení této koordinované celorepublikové akce mohou dle Ministerstva průmyslu a obchodu obecní živnostenské úřady provádět samostatné kontroly, a to buď z vlastní iniciativy, nebo na základě podnětů či dalších zjištění.
Tyto následné kontroly však již nejsou součástí celorepublikově řízené akce a nespadají pod koordinaci Ministerstva průmyslu a obchodu.
Kontrolní akce může být dle Ministerstva průmyslu a obchodu rovněž iniciována na úrovni krajů.
Pro data o případných zjištěních v dalších měsících, tj. po realizaci celorepublikové kontrolní akce, doporučuje Ministerstvo průmyslu a obchodu obrátit se přímo na příslušné krajské úřady, které v této oblasti plní koordinační roli vůči obecním živnostenským úřadům.
V této souvislosti proto žádám krajský úřad o poskytnutí následujících informací:
Kolik kontrol mobilních plynových topidel v restauračních zařízeních evidujete od 12.1. 2025 dosud?
Kolik bylo celkově zjištěno podezření na spáchání přestupku od 12.1. 2025 dosud?
Kolik bylo v této věci od 12.1. 2025 dosud uloženo pokut a v jaké celkové výši?“.
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-121/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
Oddělení krajský živnostenský úřad odboru majetkosprávního a krajský živnostenský úřad uvedlo, že orgánem dozoru nejsou krajské živnostenské úřady, ale obecní živnostenské úřady.
Oddělení krajský živnostenský úřad informovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu po provedené kontrolní akci, uskutečněné v jeho územní působnosti v období od 16.01.2025 do 14.03.2025 v restauračních zařízeních, v nichž zpravidla dochází k využívání mobilních plynových topidel, a sdělilo tyto výsledky získané od obecních živnostenských úřadů (dále také OŽÚ):
- počet skutečně zahájených kontrol v restauračních zařízeních, v nichž jsou umístěna mobilní plynová topidla: 35
- počet ukončených kontrol: 25
- počet zjištěných podezření ze spáchání přestupku spolu se specifikací jaká právní norma měla být v konkrétním případě porušena: ve 2 případech – oba případy předal příslušný OŽÚ místně příslušnému stavebnímu úřadu, který dle jejich sdělení bude situaci konzultovat s Hasičským záchranným sborem.
Krajský živnostenský úřad zatím neeviduje, že by byly uloženy nějaké pokuty ani v jaké výši.
Požadované informace Vám zasíláme prostřednictvím datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí