Informace na úseku dopravní obslužnosti
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: -
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-118/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz
DATUM: 19.06.2025
Počet listů: 5
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 10.06.2025
Vážený pane,
dne 10.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„na základě Vašich opakovaných tvrzení, že neexistence večerní dopravní obslužnosti v oblasti Českého ráje je způsobena tzv. nízkou poptávkou, a současně s ohledem na skutečnost, že v regionu jsou zaváděny specializované turistické spoje s přepravou jízdních kol, si Vás dovoluji požádat podle § 3 odst. 1 a § 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o poskytnutí následujících informací a dokumentů:
1. Ověřování a definice dopravní poptávky
a) Jakým způsobem Krajský úřad Královéhradeckého kraje stanovuje tzv. nízkou dopravní poptávku?
Bylo provedeno sčítání cestujících, analýzy přepravního chování, statistické modely nebo využití mobilních dat?
b) Pokud byly zpracovány jakékoli datové analýzy, žádám o jejich poskytnutí podle § 3 odst. 1 InfZ.
c) Existuje konkrétní právní předpis, metodický pokyn nebo jiný dokument, který stanoví, že nízká poptávka je relevantním důvodem pro zrušení nebo neexistenci dopravního spojení? Pokud ano, žádám o jeho přesné označení a kopii.
2. Rozhodování o konkrétních linkách
a) Na základě jakých údajů byla zavedena nebo zachována linka mezi zastávkou Sklopísek Střeleč a městem Jičín? Existuje vyhodnocení přepravního toku v této trase, resp. důvod, proč je považována za významnější než večerní spoje do menších obcí?
b) Jaké indikátory či datové podklady vedly ke zřízení turistických autobusů s přepravou kol, např. směrem na Hrubou Skálu, v místech, kde chybí infrastruktura pro cyklisty (např. cyklostezky), případně kde lze dojet pohodlně po běžné silnici?
c) Jaký je celkový roční náklad na provoz cyklobusů v Královéhradeckém kraji? Žádám o přesné finanční údaje.
3. Komparativní a mezinárodní analýza
a) Provedl Krajský úřad jakoukoli komparativní analýzu dopravní dostupnosti mezi regionem Český ráj a obdobnými regiony v zahraničí, kde je zajištěna večerní či noční doprava (např. Berlín, ostrov Sylt, město Husum)?
b) Pokud ano, žádám o poskytnutí těchto analýz. Pokud nikoli, žádám o uvedení důvodu, proč nebyly zpracovány.
4. Koncepční přístup kraje
a) Zvažuje kraj zavedení pilotních linek (např. sezónních večerních spojů nebo spojů na vyžádání) v turisticky exponovaných oblastech, kde dopravní obslužnost zcela chybí? Pokud ano, uveďte konkrétní lokality a harmonogram.
b) Pokud nikoli, žádám o uvedení důvodů a o koncepční dokument nebo jiný podklad, ze kterého plyne zamítnutí takového přístupu.
5. Mezinárodní poznatek – příklad ze Syltského ostrova
Na ostrově Sylt jsem se osobně dotazoval místních úředníků, proč má tato oblast zajištěné večerní a noční spojení. Odpověď zněla, že to není plýtvání veřejnými prostředky, ale projev důstojného přístupu ke službám pro veřejnost. V Německu se obecně uplatňuje zásada, že přes den a v týdnu může člověk využít automobil, ale večer a o víkendu má mít možnost návratu veřejnou dopravou. Vzhledem k tomu, že v Německu existuje i určitá tolerance alkoholu za volantem, není osoba, která si dá jedno pivo, automaticky vyřazena z možnosti návratu domů. Tato kulturní norma podporuje nejen mobilitu, ale i společenskou soudržnost. Žádám o sdělení, zda Královéhradecký kraj zvažoval takovýto civilizační rámec jako inspiraci pro vlastní dopravní politiku.
Tato žádost je podána jménem veřejnosti a motivována zájmem o rovný přístup k základní infrastruktuře. Prosím o zodpovězení všech otázek v zákonné lhůtě dle § 14 odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb.“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-118/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.
K bodu 1. žádosti o informace
- Jakým způsobem Krajský úřad Královéhradeckého kraje stanovuje tzv. nízkou dopravní poptávku? Bylo provedeno sčítání cestujících, analýzy přepravního chování, statistické modely nebo využití mobilních dat?
Krajský úřad Královéhradeckého kraje stanovuje úroveň dopravní poptávky na základě kombinace několika metod: pravidelného vyhodnocování dat z odbavovacích zařízení dopravců, zpětné vazby od obcí a cestujících, terénních poznatků a dostupných statistických ukazatelů. Jedním ze statistických ukazatelů je i sčítání domů a bytů na základě kterého lze zjistit možný potenciál u nově zaváděného spojení.
Pro potřeby plánování dopravní obslužnosti v současné době nevyužíváme data z mobilních operátorů ani pokročilé statistické modely přepravního chování.
- Pokud byly zpracovány jakékoli datové analýzy, žádám o jejich poskytnutí podle § 3 odst. 1 InfZ.
Vyhodnocení dopravní poptávky probíhá zejména prostřednictvím výstupů z odbavovacích systémů, které provozují jednotliví dopravci a které kraj zpracovává do agregovaných přehledů. Tyto analýzy nejsou automaticky veřejně dostupné ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Jejich poskytnutí je možné pouze po přesné specifikaci požadovaných linek, období a účelu využití. Bez těchto údajů není možné připravit konkrétní data. V takovém případě může být zpracování zpoplatněno dle platného sazebníku úhrad nákladů.
- Existuje konkrétní právní předpis, metodický pokyn nebo jiný dokument, který stanoví, že nízká poptávka je relevantním důvodem pro zrušení nebo neexistenci dopravního spojení? Pokud ano, žádám o jeho přesné označení a kopii.
Neexistuje konkrétní právní předpis, který by definoval „nízkou poptávku“ jako explicitní důvod pro zrušení spojení. Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, v § 19 odst. 1 ukládá krajům povinnost zajistit veřejnou dopravu v „přiměřeném rozsahu“. Tento pojem není dále v zákoně konkretizován, a proto se při plánování sítě spojů uplatňuje princip hospodárnosti a efektivity – tedy zda náklady na zajištění spoje odpovídají počtu cestujících a veřejnému zájmu. V tomto smyslu nízká nebo nulová poptávka představuje relevantní faktor pro rozhodnutí o neobjednání konkrétního spoje, i když není právně stanoven v podobě přesné číselné hodnoty. Vždy je zásadní celkový ekonomický dopad do rozpočtu kraje, tj. nejen výnosy, ale i nákladová stránka. Nákladová stránka je potom závislá nejen na kategorii vozidel, ale i na délce spoje, četnosti spoje apod.
K bodu 2. žádosti o informace
- Na základě jakých údajů byla zavedena nebo zachována linka mezi zastávkou Sklopísek Střeleč a městem Jičín? Existuje vyhodnocení přepravního toku v této trase, resp. důvod, proč je považována za významnější než večerní spoje do menších obcí?
V evidenci linek objednávaných Královéhradeckým krajem není vedena zastávka s názvem „Sklopísek Střeleč“. Pokud máte na mysli jinou zastávku v dané oblasti, doporučujeme specifikaci konkrétní linky nebo spojení.
Obecně lze konstatovat, že všechny spoje jsou posuzovány na základě vyhodnocení poptávky, geografických vazeb, potřeb zaměstnavatelů, škol nebo turistických cílů a také na základě spolupráce s dotčenými obcemi. Večerní spoje do menších obcí mají odlišný charakter a podmínky, zejména pokud jde o počet cestujících, náklady na kilometr apod.
- Jaké indikátory či datové podklady vedly ke zřízení turistických autobusů s přepravou kol, např. směrem na Hrubou Skálu, v místech, kde chybí infrastruktura pro cyklisty (např. cyklostezky), případně kde lze dojet pohodlně po běžné silnici?
Turistické autobusy s přepravou kol (tzv. cyklobusy) jsou zřizovány na základě dlouhodobého monitoringu turistické poptávky, podnětů z regionů a obcí a spolupráce s organizacemi cestovního ruchu. Cílem těchto linek je zajištění dopravní obslužnosti pro rekreační aktivity v místech, která jsou bez přímého železničního spojení, s omezenou možností parkování a kde je zájem o přepravu kol. Vzhledem ke kopcovitému terénu a delším vzdálenostem mezi výchozími body a turistickými cíli se přeprava kol autobusem ukazuje jako efektivní doplněk služeb. Existence formálně značené cyklostezky není nezbytnou podmínkou – převládá důraz na skutečné využití ze strany cykloturistů.
Cyklobusy jsou také hojně využívány běžnými turisty bez kola, což výrazně zlepšuje ekonomiku provozu jednotlivých spojů během turistické sezóny.
- Jaký je celkový roční náklad na provoz cyklobusů v Královéhradeckém kraji? Žádám o přesné finanční údaje.
Královéhradecký kraj eviduje počty přepravených osob i kol na všech turistických linkách včetně cyklobusů. Kromě sledování poptávky je vyhodnocována i efektivita jednotlivých spojů, přičemž výsledky za rok 2024 byly zveřejněny na webu veřejné dopravy Královéhradeckého kraje: https://www.dopravakhk.cz/clanky-vyhodnoceni-vyuziti-turistickych-linek-v-roce-2024.html.
Pokud má žadatel zájem o konkrétní finanční údaje za jednotlivé linky nebo o celkovou ekonomickou analýzu provozu cyklobusů, doporučujeme specifikaci požadavku – např. za které období, které linky, případně jaká konkrétní data jsou požadována. V případě požadavku na zpracování podrobnější ekonomické analýzy může být dle zákona č. 106/1999 Sb. požadována úhrada nákladů spojených s jejím pořízením.
K bodu 3. žádosti o informace
- Provedl Krajský úřad jakoukoli komparativní analýzu dopravní dostupnosti mezi regionem Český ráj a obdobnými regiony v zahraničí, kde je zajištěna večerní či noční doprava (např. Berlín, ostrov Sylt, město Husum)?
Královéhradecký kraj neprovedl komparativní analýzu dopravní dostupnosti mezi regionem Český ráj a regiony v zahraničí, jako je například Berlín, ostrov Sylt nebo město Husum. Dopravní obslužnost je plánována v souladu s národní legislativou, ekonomickými možnostmi kraje a reálnou poptávkou v jednotlivých oblastech.
- Pokud ano, žádám o poskytnutí těchto analýz. Pokud nikoli, žádám o uvedení důvodu, proč nebyly zpracovány.
Vzhledem k tomu, že taková analýza nebyla zpracována, nelze ji poskytnout. Důvodem je skutečnost, že mezinárodní srovnání neodpovídá specifickým podmínkám českého právního a rozpočtového rámce. Zahraniční příklady sledujeme spíše v rovině inspirace v rámci odborných konferencí a pracovních setkání, nikoliv jako přímé modely aplikovatelné bez ohledu na odlišnosti systému.
K bodu 4. žádosti o informace
- Zvažuje kraj zavedení pilotních linek (např. sezónních večerních spojů nebo spojů na vyžádání) v turisticky exponovaných oblastech, kde dopravní obslužnost zcela chybí? Pokud ano, uveďte konkrétní lokality a harmonogram.
Královéhradecký kraj nezvažuje v současné době zavádění zcela nových večerních nebo poptávkových spojů v turistických oblastech, ale zabývá se optimalizací stávajících linek a spojů. Důraz je kladen zejména na turistickou dopravu o víkendech a svátcích, která je každoročně vyhodnocována. Pokud se v budoucnu objeví konkrétní podněty od obcí či významný nárůst poptávky, nelze vyloučit zřízení pilotního řešení, avšak v současnosti žádný takový projekt připravován není.
- Pokud nikoli, žádám o uvedení důvodů a o koncepční dokument nebo jiný podklad, ze kterého plyne zamítnutí takového přístupu.
Veškeré aktuální i plánované kroky kraje v oblasti dopravní obslužnosti, včetně turistických linek, jsou uvedeny ve veřejně dostupném Plánu dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje, který je pravidelně aktualizován. Tento dokument je dostupný na webových stránkách Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje.
K bodu 5. žádosti o informace
Královéhradecký kraj nezvažoval zařazení tzv. civilizačního rámce jako je uplatňován např. v Německu, do své dopravní politiky. Dopravní obslužnost je v České republice primárně koncipována jako nástroj zajištění základní mobility občanů – zejména do zaměstnání, škol a k veřejným službám – a je silně limitována dostupnými veřejnými rozpočty a zákonným rámcem.
Vnímáme inspiraci z jiných evropských regionů jako přínosnou, nicméně jejich aplikace v českých podmínkách vyžaduje systémové změny na úrovni státu, včetně reformy financování veřejné dopravy, nastavení standardů obslužnosti a politické shody. Za současného stavu není možné udržet večerní či noční dopravu v oblastech s nízkou poptávkou bez nepřiměřeného zatížení krajského rozpočtu.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí