Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 10.06.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 10.06.2025

1. 07. 2025

Informace na úseku dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: - 
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-117/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz

DATUM: 19.06.2025

Počet listů: 4
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 10.06.2025

Vážený pane,

dne 10.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„v návaznosti na Vaši odpověď sp. zn. KUKHK-IZ-101/MSZ/2025, v níž jako jeden z důvodů omezené dopravní obslužnosti uvádíte nedostatek řidičů, si Vás dovoluji požádat o poskytnutí následujících informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím:

1. Automatizace a technologie

Kolik autonomních (samořiditelných) autobusů nebo jiných autonomních prostředků veřejné dopravy bylo k 1. 6. 2025:

  • - a) reálně provozováno,
  • - b) testováno (např. ve zkušebních pilotech),

na území Královéhradeckého kraje nebo v rámci projektů, do nichž je kraj zapojen?

2. Zaměstnávání pracovníků ze zahraničí

Kolik osob ze třetích zemí (mimo EU), zejména občanů Filipín, Indie, Srí Lanky či Ukrajiny, bylo v roce 2024 a 2025 zaměstnáno jako řidiči u dopravců, kterým Královéhradecký kraj zadává veřejnou zakázku na zajištění dopravní obslužnosti?

3. HR management a audity

  • a) Provádí Královéhradecký kraj (nebo jím zřízené organizace) HR audity u dopravců zajišťujících veřejnou dopravu?
    - Pokud ano, kdy a kde proběhly v posledních 3 letech?
  • b) Pokud HR audity dosud neprobíhají, zvažuje kraj jejich zařazení jako nástroje prevence personálního kolapsu?
  • c) Obsahují smlouvy o zajištění veřejné dopravy konkrétní personální požadavky nebo krizové plány (např. nároky na počet aktivních řidičů, náborové strategie, minimální provozní kapacity)?
    - Pokud ne, proč tyto aspekty nejsou smluvně vyžadovány v době známého nedostatku personálu?

4. Pracovní podmínky řidičů a vybavenost zázemí

  • a) Disponují všechna autobusová nádraží v Královéhradeckém kraji přístupným sociálním zázemím pro řidiče (zejména WC a uzavřené zázemí)?
    -  Pokud ne, uveďte prosím seznam nádraží, kde tyto podmínky nejsou zajištěny.
  • b) Jaký je postoj kraje k tomu, že řidiči autobusů jsou opakovaně nuceni trávit přestávky postáváním nebo kouřením mezi vozidly na veřejném prostranství, např. na autobusovém nádraží v Jičíně, kde navíc dlouhodobě chybí veřejné WC?

Tato žádost je podána jménem veřejnosti se zájmem o transparentnost a kvalitu dopravní politiky. Odpovědi na výše uvedené otázky pomohou pochopit, zda je „nedostatek řidičů“ důsledkem objektivních okolností, nebo spíše strukturálního podcenění pracovních podmínek, technologií a řízení lidských zdrojů.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-117/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.

K bodu 1. žádosti o informace

K 1. 6. 2025 nemá Královéhradecký kraj ve své působnosti žádný reálně provozovaný ani testovaný autonomní (samořiditelný) prostředek veřejné dopravy.

Zároveň kraj není zapojen do žádného projektu, který by se takovým provozem nebo testováním autonomních dopravních prostředků na území kraje zabýval. Tato oblast není v současnosti předmětem činností kraje v oblasti dopravní obslužnosti a vývoj či testování autonomních systémů dopravců není kraji systematicky hlášeno ani spravováno.

K bodu 2. žádosti o informace

Královéhradecký kraj neeviduje údaje o státní příslušnosti nebo národnosti řidičů, kteří jsou zaměstnáni u dopravců zajišťujících veřejnou dopravu na základě smluv s krajem. Taková evidence není součástí smluvní dokumentace ani předmětem kontrolních mechanismů kraje.

Kraj se v rámci své působnosti zaměřuje především na dodržování kvalifikačních požadavků, jazykové vybavenosti a profesní způsobilosti řidičů, které jsou definovány ve smlouvách s dopravci a souvisejících standardech systému IREDO. Tyto podmínky podléhají pravidelné kontrole a sankčnímu režimu v případě jejich porušení.

Otázky spojené se zaměstnaneckou strukturou jednotlivých dopravců, včetně státní příslušnosti zaměstnanců, spadají do jejich personální agendy a kraj do ní nijak nevstupuje.

K bodu 3. žádosti o informace

  1. Provádí Královéhradecký kraj (nebo jím zřízené organizace) HR audity u dopravců zajišťujících veřejnou dopravu?

– Pokud ano, kdy a kde proběhly v posledních 3 letech?

Královéhradecký kraj ani jím zřízené organizace neprovádějí tzv. HR audity u dopravců, kteří zajišťují veřejnou dopravu na základě smluv uzavřených v rámci zadávacího řízení. Kraj uzavírá smlouvy s dopravci na základě výsledků veřejné soutěže, ve které každý uchazeč samostatně navrhuje způsob organizačního, technického a personálního zajištění služby. Riziko zajištění dostatečného personálu proto nese výhradně dodavatel služby.

  1. Pokud HR audity dosud neprobíhají, zvažuje kraj jejich zařazení jako nástroje prevence personálního kolapsu?

Zařazení personálních auditů do kompetencí objednatele veřejné dopravy kraj v tuto chvíli nezvažuje, neboť by znamenalo zásah do provozního know-how jednotlivých dopravců. Kraj se soustředí na výsledek – tedy dodržení objemu objednaných dopravních výkonů a kvality poskytovaných služeb. Pokud dopravce není schopen smlouvu plnit, vzniká mu smluvní odpovědnost, včetně uplatnění sankcí. Má také možnost smlouvu vypovědět, potom by kraj v rámci výpovědní doby vypsal nové výběrové řízení.

  1. Obsahují smlouvy o zajištění veřejné dopravy konkrétní personální požadavky nebo krizové plány (např. nároky na počet aktivních řidičů, náborové strategie, minimální provozní kapacity)?

– Pokud ne, proč tyto aspekty nejsou smluvně vyžadovány v době známého nedostatku personálu?

Smlouvy o veřejné dopravě neobsahují konkrétní požadavky na počet řidičů ani náborové strategie. Kraj nestanovuje ani způsob zajištění provozu – to je plně v kompetenci dopravce. V rámci smluv je však definována povinnost zajistit provoz dle objednávky kraje, včetně sankčního režimu při nedodržení rozsahu výkonů. To zajišťuje motivaci dopravců dostatečně plánovat své personální kapacity.

Důvodem této smluvní struktury je nejen snaha o efektivní a férový soutěžní proces, ale i respektování odpovědnosti podnikatelského subjektu za vlastní provozní model. Veřejná doprava je službou poskytovanou na základě soutěžené ceny, přičemž kraj hradí pouze výkony, nikoli provozní zázemí či personální rezervy.

K bodu 4. žádosti o informace

  1. Disponují všechna autobusová nádraží v Královéhradeckém kraji přístupným sociálním zázemím pro řidiče (zejména WC a uzavřené zázemí)?

– Pokud ne, uveďte prosím seznam nádraží, kde tyto podmínky nejsou zajištěny.

Královéhradecký kraj neeviduje centrálně dostupnost a kvalitu sociálního zázemí pro řidiče na jednotlivých autobusových nádražích. Tato infrastruktura není ve vlastnictví kraje a kraj není smluvní stranou v právních vztazích mezi dopravci a provozovateli autobusových nádraží. Zajištění odpovídajícího zázemí (např. WC, uzavřené místnosti, hygienická zařízení) je součástí vzájemné dohody mezi dopravcem a provozovatelem konkrétního stanoviště. Seznam nádraží bez těchto podmínek tedy nemáme k dispozici.

  1. Jaký je postoj kraje k tomu, že řidiči autobusů jsou opakovaně nuceni trávit přestávky postáváním nebo kouřením mezi vozidly na veřejném prostranství, např. na autobusovém nádraží v Jičíně, kde navíc dlouhodobě chybí veřejné WC?

Královéhradecký kraj považuje důstojné pracovní podmínky pro řidiče veřejné dopravy za důležitý aspekt zajištění kvalitní služby. V případech, kdy je zázemí nedostačující, doporučujeme dopravcům, aby situaci řešili přímo s provozovatelem nádraží. Pokud jde o chování jednotlivých řidičů během přestávek – například kouření mezi vozidly nebo v blízkosti cestujících – jde o chování, které může být v rozporu s veřejným pořádkem a pravidly bezpečnosti. V případě podezření na přestupek, jako je kouření na zastávkách, doporučujeme obrátit se přímo na Policii České republiky nebo obecní/městskou policii.

Kraj jako objednatel veřejné dopravy nemá přímý dohled nad každodenním chováním jednotlivých zaměstnanců dopravců, avšak dlouhodobě podporuje kultivaci veřejného prostoru a důstojné podmínky nejen pro cestující, ale i pro zaměstnance dopravních firem.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Tomáš Hrnčíř