Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 08.06.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 08.06.2025

26. 06. 2025

informace o požárním poplachovém plánu

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

Orlický ombudsman, z.s.
Pelclovo nábřeží 1827
516 01 Rychnov nad Kněžnou
IDDS: fik4esh  

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 08.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-114/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz 
DATUM: 20.06.2025

Počet listů: 4
Počet příloh: 12 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 08.06.2025

Vážení,

dne 08.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. Kdo a kdy orgánům kraje předložil požární poplachový plán kraje projednaný Radou Královéhradeckého kraje na jejím 11. zasedání dne 28.4.2025? Žádáme elektronickou podobu průvodního dopisu a všech jeho příloh, kterým byl požární poplachový plán kraji předložen.

2. Z jakého důvodu a proč ve schváleném požárním poplachovém plánu kraje chybí 84 obcí, a to i velká města (např. Chlumec nad Cidlinou, Nová Paka, Nový Bydžov)?

3. Došlo ke změně používání šestimístného evidenčního čísla JPO na sedmimístný? Z jakého důvodu a proč?

4. Z jakého důvodu a proč je u některých obcí uváděno EVČ JPO opakovaně, proč u některých EVČ JPO není napsáno, o jakou jednotku se jedná?

5. Dle čl. 4 odst. 6 písm. a) přílohy č. 1 nařízení č. 7/2025, kterým se vydává požární poplachový plán Královéhradeckého kraje se v prvním stupni poplachu předpokládá nasazení nejvýše čtyř jednotek. Z jakého důvodu a proč je v některých případech uvedeno v prvním stupni poplachu pět a někde i šest EVČ JPO (např. Albrechtice nad Orlicí, Doubravice, Nová Ves)

6. Dle § 4 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb., má požární poplachový plán obsahovat výčet jednotek požární ochrany v kraji. Z jakého důvodu a proč ho neobsahuje.

7. Dle § 4 odst. 2 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb., má být v příloze požárního poplachového plánu kraje stanoveno rozdělení jednotek požární ochrany do jednotlivých stupňů požárního poplachu a jejich předurčenost pro obce a objekty. Z jakého důvodu a proč schválený požární poplachový plán kraje toto neobsahuje.

8. Byla již předložena k projednání roční zpráva o stavu požární ochrany v Královéhradeckém kraji?

9. Pokud ano, žádáme o její zaslání.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-114/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor kancelář hejtmana (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

Odbor kancelář hejtmana krajského úřadu požádal o spolupráci při vyřizování žádosti Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje (dále jen „HZS HKK“).

HZS HKK k věci sdělil následující:

Dle ustanovení § 27 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, krajské úřady projednávají koncepci požárních ochrany v kraji a vytvářejí podmínky pro dislokaci a vybavení jednotek hasičského záchranného sboru. A dále dle ustanovení § 27 odst. 2 písm. a) a b) téhož zákona Rada Královéhradeckého kraje tak vydává, resp. stanovuje nařízením kraje požární poplachový plán kraje, jakož i podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany.

Samotné vydání nového nařízení Královéhradeckého kraje, kterým se vydává požární poplachový plán kraje, bylo nezbytně nutné, a to s ohledem jednak na jeho zastaralost, kdy dosavadní nařízení Královéhradeckého kraje č. 2/2004, kterým se vydával požární poplachový plán kraje (dále jen ,,Dosavadní nařízení“), bylo platné od 26. března 2004, přičemž nebylo žádným způsobem aktualizováno, jakož i s ohledem na samotné změny v plošném pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany (dále jen ,,JPO“), zřizování společných jednotek požární ochrany (§ 69a zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně), zániku operačních a informačních středisek (poslední okresní OPIS byl zrušen k 1. listopadu 2014) apod. První komplexní úprava Dosavadního nařízení tak byla provedena až v letošním roce.

Při zpracování nařízení, kterým se vydává požární poplachový plán kraje a nařízení, kterým se stanovují podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany, postupoval HZS HKK v souladu s pokynem generálního ředitele Hasičského záchranného sboru České republiky č. 41/2003, kterým se stanoví postup pro zpracování a použití požárního poplachového plánu kraje (dále jen „SIAŘ GŘ“).

K tomuto je tak nutné se seznámit jednak s vydaným nařízením č. 7/2025, kterým se vydává požární poplachový plán Královéhradeckého kraje, a jednak s nařízením č. 8/2025, kterým se stanovují podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany (dále spolu též jako „Nové nařízení“). Obě výše uvedená nařízení spolu velmi úzce souvisí a jejich provázanost je zřetelná i v nařízení vlády č. 172/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů, k provedení zákona o požární ochraně.

Podklady pro vydání nového nařízení (spolu s veškerými přílohami) byly předloženy krajskému úřadu prostřednictvím datové schránky HZS HKK pod čj. HSHK - 1041/2025.

V rámci krajského úřadu materiály předkládal Radě Královéhradeckého kraje odbor kancelář hejtmana, předmětný bod pro jednání rady byl založen dne 15.04.2025 a příslušné materiály byly vloženy do aplikace 17. a 22.04.2025. Materiály Vám zasíláme v příloze (jedná se o celkem 9 souborů).

Krajské operační a informační středisko HZS HKK (dále jen „KOPIS“) má k dispozici veškeré kompletní poplachové plány k příslušným katastrálním územím (aktuální i původní), a to jak v tištěné, tak v elektronické verzi. Tyto poplachové plány jsou samozřejmě úplné, tedy obsahují i Vámi zmíněných 84 obcí. O existenci poplachových plánů pro jednotlivá příslušná katastrální území svědčí doložitelná statistika výjezdů jednotek požární ochrany právě do těchto území. Operativní dokumentace KOPIS obsahuje kompletní poplachový plán vybraných katastrálních území Vámi zmiňovaných, včetně zvláštního stupně poplachu. Vaše otázka tak nejspíš směřovala na vydanou verzi poplachového plánu kraje, kdy vlivem exportu a převodu finálních sestav z integrovaného krajského informačního systému do tabulkové podoby v programu MS Word došlo k vygenerování neúplné sestavy poplachových plánů a transformaci šestimístných čísel na sedmimístné, jakož i k opakovanému uvádění EVČ JPO. HZS HKK si je této situace vědom, v nejbližší možné době bude krajskému úřadu předložena oprava tiskové chyby v příloze č. 2 nařízení č. 7/2025, kterým se vydává požární poplachový plán Královéhradeckého kraje.

Ke změně používání šestimístného evidenčního čísla jednotek požární ochrany nedošlo.

Evidenční čísla JPO uvedená v nařízení č. 8/2025, kterým se stanovují podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany odpovídají číslům přiděleným Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR.

Z důvodu zachování legislativou daných časů dojezdu jednotek požární ochrany na místo mimořádné události je stanoven jistý předpoklad maximálního počtu nasazených JPO v jednotlivých stupních poplachu. V této části je v souladu se SIAŘ GŘ použito termínu „předpokládá se“. Uvedený pojem nezakládá nutnou podmínku, ale pouze očekávaní určitého stavu. SIAŘ GŘ tak v konečném důsledku neuvádí taxativně finální stav počtu zasahujících JPO v jednotlivých stupních poplachu, nýbrž dává možnost tvůrcům poplachového plánu upravit poplachový plán dle místních podmínek kraje. V Novém nařízení je této volnosti využito (pouze) v místech s dlouhým dojezdovým časem JPO i HZS HKK. Nutno pro úplnost podotknout, že celkový maximální součet JPO v prvním a druhém stupni je dodržen (deset JPO). Oproti Dosavadnímu nařízení tak došlo k navýšení počtu JPO v jednotlivých stupních poplachu, kdy v prvním stupni poplachu byly stanoveny pouze tři JPO. Bylo tím dosaženo vyššího zabezpečení území jednotkami požární ochrany než v Dosavadním nařízení a došlo tak k faktickému zvýšení bezpečnosti a zvýšení efektivity v nasazování sil a prostředků ke zvládání mimořádných událostí při záchraně lidského života, zdraví a škod na majetku.

Jak je uvedeno v Části první, čl. 2 odst. 1 Požárního poplachového plánu Královéhradeckého kraje (jenž je Přílohou č. 1 Nařízení Královéhradeckého kraje č. 7/2025, kterým se vydává požární poplachový plán Královéhradeckého kraje) „Výčet jednotek v Královéhradeckém kraji, včetně jejich zařazení do kategorií, je stanoven nařízením Královéhradeckého kraje“. Výčet jednotek požární ochrany v Královéhradeckém kraji, včetně jejich zařazení do kategorií tak naleznete v Příloze č. 3 Nařízení Královéhradeckého kraje č. 8/2025, kterým se stanovují podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Královéhradeckého kraje jednotkami požární ochrany. Pro úplnost jej zasíláme v příloze tohoto poskytnutí informací (soubor Přílohač.1Výčetjednotekpožárníochrany.pdf).

Při přípravě Nového nařízení kraje bylo vycházeno z požadavků SIAŘ GŘ, který stanoví v příloze rozdělení JPO pro první stupeň poplachu (viz příloha č. 2 Nového nařízení), který pro dané území obsahuje místní jednotku a zároveň respektuje hasební obvody jednotek požární ochrany. V čl. 2 SIAŘ GŘ je dále uvedeno doslovně: „Rozdělení jednotek pro druhý a vyšší stupeň poplachu se stanoví na úrovni operačních a informačních středisek HZS kraje v operativní dokumentaci, nebo podle potřeby v případě operačního řízení s respektováním požadavku na počet jednotek v jednotlivých stupních poplachu (čl. 4). Ve třetím a zvláštním stupni poplachu a v kterémkoliv stupni poplachu při potřebě speciální požární techniky, lze pro účely zásahu využít jednotky bez respektování jejich hasebních obvodů a místní příslušnosti“. Rozdělení JPO pro druhý a vyšší stupeň poplachu je tak dle SIAŘ GŘ součástí operativní dokumentace KOPIS. Dosavadní nařízení zmíněnou přílohu neobsahovalo vůbec.

Roční zpráva o stavu požární ochrany kraje dle ustanovení § 3 nařízení vlády č. 172/2001 Sb. k provedení zákona o požární ochraně (dále jen „roční zpráva“) byla předložena krajské bezpečnostní radě prostřednictvím odboru kancelář hejtmana, oddělení krizového řízení krajského úřadu dne 3. března 2025. Bezpečnostní rada kraje vzala tuto zprávu na vědomí. Zprávu o stavu požární ochrany kraje zasíláme i v příloze tohoto poskytnutí informací (soubor Přílohač.2_Zprava_o_cinnosti_HZSHKK_2024.pdf).

Roční zpráva za rok 2024, je veřejně přístupná na internetových stránkách HZS HKK https://hzscr.gov.cz/ v záložce „Informační servis“ podzáložka „Statistika -> Statistické ročenky“ https://hzscr.gov.cz/clanek/statisticke-rocenky-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx . Zmíněnou ročenku Vám též zasíláme v příloze.

Požadované informace zasíláme prostřednictvím Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera