Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 05.06.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.06.2025

1. 07. 2025

Informace na úseku dopravní obslužnosti

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: -
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-112/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 702 231 396
E-MAIL: thrncir@khk.cz 

DATUM: 19.06.2025

Počet listů: 5
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.06.2025

Vážený pane,

dne 05.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost, podanou dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. Garance dopravy a návratu domů v rámci EU práva

Podle směrnic a zásad mobility v rámci Evropské unie (včetně tzv. Passenger Rights Regulation, nařízení č. 181/2011/EU), se ve vyspělých státech jako je Německo či Rakousko běžně garantuje cestujícím dostupnost večerních spojů a návazných spojení tak, aby se mohli vrátit domů, i v méně obydlených regionech.

  • - Uveďte, jakým způsobem Královéhradecký kraj implementoval do své dopravní politiky a veřejných zakázek povinnost zajištění návratové dopravy pro obyvatele venkova (např. do obcí jako Újezd pod Troskami).
  • - Pokud nebyla implementována žádná forma garance, uveďte důvod a označte odpovědnou osobu nebo odbor, který měl implementaci posoudit.
  • - Zaznamenal KHK v posledních 10 letech jakýkoliv dokument, odborné stanovisko, či konzultaci o nutnosti řešit tzv. “garantované spojení domů” v souladu se zahraniční praxí?

2. Srovnání se zahraniční praxí (Německo, Rakousko)

V Německu i Rakousku jsou ve venkovských oblastech běžně využívány následující nástroje:

  • - Doprava na zavolání (Anrufbus, Mikrobus).
  • - Pokročilé aplikace s propojením na dispečink, zpoždění, možnosti online nákupu a garantovaných návazností (viz aplikace Rheinbahn, Deutsche Bahn Navigator, ÖBB Scotty apod.).
  • - Veřejně garantovaná práva na návrat domů z kulturních, pracovních nebo zdravotních důvodů.

Otázky:

- V jakém roce se KHK poprvé dozvěděl o systému “Anrufbus”, “Bürgerbus”, případně o garanci spojení ve venkovských oblastech Německa?

- Byl tento systém kdy analyzován jako možný pro implementaci v KHK? Pokud ano, doložte výstupy analýzy.

- Uveďte, zda existuje jakýkoli plán na implementaci návratové garance v rámci krajské dopravy.

3. Odpovědnost za diskriminaci

Dle čl. 5 Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením je státní správa povinna zajistit rovné podmínky pro přístup ke službám. Neexistence večerních spojů, nemožnost garantovaného návratu a odmítání odpovědnosti mezi KHK a jinými kraji vede k:

  • - znevýhodnění obyvatel venkova (zejména těch s postižením),
  • - porušování zásad rovného přístupu (zatímco obyvatelé jiných států nebo krajů mají garantované služby, v KHK nikoliv).

Otázky:

  • - Kdo nese osobní odpovědnost za to, že KHK neumožňuje návrat domů večer ani v režimu “na požádání”?
  • - Byla někdy provedena kontrola naplnění zásad rovného přístupu dle výše uvedených předpisů?
  • - Pokud ne, považuje to KHK za své selhání? Jaká nápravná opatření budou učiněna a do kdy?

4. Žádost o poskytnutí dokumentace

Žádám tímto o:

  • - Veškeré analýzy, dokumenty, zápisy či zápisy z jednání, které se týkají zajištění garantované dopravy, návratového spojení nebo mobility ve venkovských oblastech.
  • - Přehled odpovědných osob a útvarů, které za implementaci těchto principů odpovídají.
  • - Záznamy o jakékoli komunikaci s Ministerstvem dopravy nebo jinými kraji ohledně sdílení dobré praxe (např. z Německa, Rakouska, Polska).

Závěrečné upozornění

Tvrzení úřadů, že večerní doprava “není jejich povinností”, je v přímém rozporu s principy dobré správy, právem EU a závazky vůči ZTP. Očekávám plnou odpovědnost a konkrétní řešení.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-112/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory), který k Vaší žádosti poskytl následující informace.

K bodu 1. žádosti o informace

Královéhradecký kraj si je vědom požadavků evropského práva, zejména nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 181/2011 o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě. Toto nařízení se vztahuje i na příměstskou a regionální dopravu, avšak pouze v omezeném rozsahu:

  • platí základní pravidla jako zákaz diskriminace, práva osob se zdravotním postižením, povinnost informovat cestující o zpoždění či zrušení spoje a možnost podání stížnosti,
  • nevztahují se na něj však ustanovení o povinném zajištění náhradního spojení, odškodnění nebo ubytování jako u dálkových linek nad 250 km.

Tedy ani evropské právo v současnosti neukládá členským státům povinnost zajistit garantované večerní spojení do všech venkovských obcí. To zůstává primárně v kompetenci národní a regionální dopravní politiky.

Na území Královéhradeckého kraje je zajištěna návaznost spojů v uzlových bodech, řízená centrálním dispečinkem. U vybraných spojů je nastavena čekací doba a je zajištěno operativní řízení návazností při zpoždění.

Zajištění veřejné dopravy do venkovských oblastí je popsáno v Plánu dopravní obslužnosti 2022–2026. Zavádění spojů v pozdějších večerních hodinách je možné pouze na základě konkrétní poptávky, technologické proveditelnosti a dostupnosti financí.

Královéhradecký kraj implementuje v rámci možností principy zajištění dostupnosti dopravy, včetně návratových spojení, avšak není v rozporu s evropským právem, pokud není zajištěno garantované večerní spojení do každé obce. Evropská regulace tento požadavek neukládá, a její aplikace je v oblasti příměstské dopravy omezena na základní práva, nikoli rozsah provozu.

K bodu 2. žádosti o informace

Otázky:

- V jakém roce se KHK poprvé dozvěděl o systému “Anrufbus”, “Bürgerbus”, případně o garanci spojení ve venkovských oblastech Německa?

Královéhradecký kraj sledují vývoj v oblasti veřejné dopravy v evropském kontextu dlouhodobě. S pojmy jako „Anrufbus“, „Bürgerbus“, resp. systémy poptávkové dopravy ve venkovských regionech Německa a Rakouska, je odborná veřejnost v ČR seznámena, není zřejmé, od jakého roku. U nás je tento typ dopravy teprve v plenkách a teprve přichází legislativní rámec provozování Poptávkové dopravy.

- Byl tento systém kdy analyzován jako možný pro implementaci v KHK? Pokud ano, doložte výstupy analýzy.

Ano, možnost zavedení systému poptávkové dopravy (doprava na zavolání – Radiobusy, mikrobusy) byla v uplynulých letech vyzkoušena, ale výsledky byly ekonomicky dlouhodobě neudržitelné a proto nepřijatelné.

Nicméně:

  • v českém legislativním a provozním rámci není systém poptávkové dopravy dosud systematicky upraven,
  • chybí standardizované smluvní, technologické a tarifní prostředí,
  • a zkušenosti z jiných krajů (např. Pardubický kraj) zatím ukazují spíše zkušební nebo pilotní provoz, nikoliv udržitelnou rutinní praxi.

K dnešnímu dni neexistuje samostatný finální výstup analýzy nebo projektového záměru pro KHK, který by schvaloval zavedení systému typu „Anrufbus“.

- Uveďte, zda existuje jakýkoli plán na implementaci návratové garance v rámci krajské dopravy.

Garance návratu domů v podobě známé z Německa či Rakouska (např. povinné garantování večerních spojů do každé obce) v Královéhradeckém kraji implementována není.
Tento systém je v daných zemích úzce spojen s:

  • vysokou mírou dotací,
  • zásadně odlišnou infrastrukturou (včetně centralizovaných regionálních dopravních podniků),
  • a zejména s existencí důkladně propracovaných systémů poptávkové dopravy, což v ČR stále není běžným standardem.

K bodu 3. žádosti o informace

Otázky:

- Kdo nese osobní odpovědnost za to, že KHK neumožňuje návrat domů večer ani v režimu “na požádání”?

Na nastavení systému dopravní obslužnosti se nepodílí jednotlivci, ale kolektivní orgány v rámci zákonných kompetencí:

  • Odbor dopravy Krajského úřadu KHK – připravuje koncepci a návrhy rozsahu dopravy,
  • Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje – jako samosprávný orgán schvaluje Plán dopravní obslužnosti a finanční rámec služeb.

Dopravní obslužnost je veřejná služba zajišťovaná v mezích rozpočtu a technických možností, nikoli garantované univerzální právo na přepravu v libovolném čase a režimu. „Doprava na požádání“ v ČR navíc není legislativně upravena ani systémově zavedena.

- Byla někdy provedena kontrola naplnění zásad rovného přístupu dle výše uvedených předpisů?

Krajský úřad není subjektem, který by měl zákonnou povinnost nebo oprávnění provádět audit souladu se zahraničními úmluvami. Zásady rovného přístupu se však zohledňují při plánování dopravní sítě, zejména:

  • bezbariérové přístupy,
  • požadavky osob se zdravotním postižením,
  • základní spojení do škol, zaměstnání a zdravotnických zařízení.

Systém není založen na diskriminaci, ale na proporčním přístupu k dostupnosti služeb v závislosti na poptávce a infrastruktuře.

- Pokud ne, považuje to KHK za své selhání? Jaká nápravná opatření budou učiněna a do kdy?

Neexistence večerních spojů v některých málo osídlených lokalitách není selháním, ale odrazem reálných možností veřejných financí a provozní efektivity. Kraj i nadále:

  • zpracovává analytické podklady,
  • naslouchá podnětům obcí a veřejnosti,
  • a je otevřen návrhům na zavedení večerní dopravy tam, kde je prokazatelná poptávka (v některých případech s požadavkem na spoluúčast obce).

Systém dopravy je živý a pravidelně vyhodnocován – změny jsou možné, ale musí být racionálně podložené.

K bodu 4. žádosti o informace

Žádám tímto o:

  • Veškeré analýzy, dokumenty, zápisy či zápisy z jednání, které se týkají zajištění garantované dopravy, návratového spojení nebo mobility ve venkovských oblastech.

Královéhradecký kraj nedisponuje žádným samostatným dokumentem či analýzou, který by definoval nebo plánoval tzv. garantované spojení ve smyslu zahraniční praxe (např. ve formě garantovaného návratu domů v pozdních večerních hodinách).

Problematika večerních a málo vytížených spojů je součástí standardního plánování dopravní obslužnosti, především prostřednictvím dokumentu „Plán dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje 2022–2026“.

  • Přehled odpovědných osob a útvarů, které za implementaci těchto principů odpovídají.

Za oblast dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji odpovídají v rámci Krajského úřadu Královéhradeckého kraje – Odbor dopravy, oddělení dopravní obslužnosti. Toto oddělení připravuje návrhy změn, analyzují provozní data a komunikují s dopravci, obcemi i sousedními kraji.

  • Záznamy o jakékoli komunikaci s Ministerstvem dopravy nebo jinými kraji ohledně sdílení dobré praxe (např. z Německa, Rakouska, Polska).

Královéhradecký kraj nevede samostatně archivovanou komunikaci s Ministerstvem dopravy ČR nebo zahraničními partnery výhradně k tématu garantovaného spojení či návratové dopravy.

V rámci běžné komunikace mezi kraji a ministerstvem jsou sdíleny zkušenosti a výhledy v oblasti veřejné dopravy obecně, např. v rámci jednání asociace krajů, kterých se zástupci ministerstva dopravy účastní.

Žádný formální dokument, analýza nebo záznam o přímém převzetí dobré praxe z Německa, Rakouska či Polska v oblasti „garance návratu domů“ není evidován.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Tomáš Hrnčíř