informace o dopravní obslužnosti
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 05.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-113/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 19.06.2025
Počet listů: 6
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.06.2025
Vážený pane,
dne 05.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„Dne 5. 6. 2025 byly zadokumentovány všechny spoje z Turnova do obce Újezd pod Troskami. Přiložená tabulka dokládá, že naprostá většina spojů je provozována subjekty z Libereckého kraje nebo státem, zatímco podíl Královéhradeckého kraje je minimální. V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. žádám o zodpovězení následujících dotazů a doplnění tabulky:
(tabulka včetně doplnění je uvedena níže – poznámka povinného subjektu)
Žádám, aby Královéhradecký kraj do posledního sloupce výše uvedené tabulky doplnil, které spoje zajišťuje z vlastních prostředků (tj. smluvně objednaná veřejná služba) a které plní povinnost kraje zajišťovat dopravní obslužnost dle zákona č. 194/2010 Sb.
- Jaká je celková míra finanční účasti KHK na dopravní obslužnosti obce Újezd pod Troskami?
- Jaká je smluvní a finanční spolupráce s Libereckým krajem na zajištění těchto mezikrajských spojů?
- Kdo je zodpovědný za plánování dopravní obslužnosti pro obec Újezd pod Troskami na úrovni KHK?
- Jakou minimální úroveň obslužnosti považuje kraj za dostačující pro obce mimo krajská centra?
- Proč musí občané KHK využívat přestupní uzel v Turnově, aniž by zde kraj garantoval návratové spoje?
- Jaké systémové opatření má KHK připraveno pro případ zmeškaného nebo výpadkového přestupu v Turnově?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-113/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.
Přehled spojů – Turnov → Újezd pod Troskami (5. 6. 2025)
| Čas odjezdu z Turnova | Spoj | Dopravce | Kraj | Plnění povinnosti KHK (doplní kraj) | |
| 4:43 | 670350/1 | Bus 350 | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 5:22 | V50 (Os 5501) | České dráhy | Královéhradecký | Způsob 1 | |
| 5:23 | 670370/1 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 6:18 | 670370/3 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 6:40 | 670350/3 | Bus 350 | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 6:45 | V50 (Os 5503) | České dráhy | Královéhradecký | Způsob 1 | |
| 7:53 | 671370/5 | Bus 370 R | BusLine KHK | Královéhradecký | Způsob 2 |
| 8:45 | V50 (Os 5505) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 9:29 | V50 (Os 5551) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 9:53 | 670370/7 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 10:45 | V50 (Os 5507) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 11:53 | 671370/9 | Bus 370 R | BusLine KHK | Královéhradecký | Způsob 2 |
| 12:37 | 670350/5 | Bus 350 | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 12:45 | V50 (Os 5511) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 13:28 | V50 (Os 5513+5512) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 13:53 | 670370/11 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 14:35 | 670350/9 | Bus 350 | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 14:45 | V50 (Os 5515) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 15:34 | V50 (Os 5517) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 15:53 | 670370/13 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
| 16:45 | V50 (Os 5519) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 17:28 | V50 (Os 5521) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 17:53 | 671370/15 | Bus 370 R | BusLine LK | Liberecký | Způsob 2 |
| 18:45 | V50 (Os 5523) | České dráhy | Stát / SŽ | Způsob 1 | |
| 19:30 | 670350/19 | Bus 350 | BusLine LK | Liberecký | Způsob 3 |
V první řadě upozorňujeme, že tvrzení, že „naprostá většina spojů z Turnova do obce Újezd pod Troskami je provozována subjekty z Libereckého kraje nebo státem, zatímco podíl Královéhradeckého kraje je minimální“, není pravdivé a je účelově zavádějící.
Veškeré spoje, které projíždějí územím Královéhradeckého kraje a slouží dopravě obyvatel do a z obce Újezd pod Troskami, jsou plně hrazeny Královéhradeckým krajem, a to bez ohledu na to, který kraj formálně vystupuje jako objednatel linky.
U spojů vedených dopravcem na základě objednávky Libereckého kraje je v rámci mezikrajské smlouvy jasně stanoveno, že náklady za úsek vedený na území Královéhradeckého kraje nese výhradně Královéhradecký kraj. Tato spolupráce je běžnou praxí v integrovaných dopravních systémech a zajišťuje kontinuitu dopravního spojení bez ohledu na administrativní hranice.
Stát se na financování těchto konkrétních autobusových spojů nijak nepodílí. Jedinou výjimku tvoří některé železniční spoje dálkového charakteru, které však s uvedenou relací (Turnov – Újezd pod Troskami) nesouvisí.
Dále je nutné zmínit, že tabulka neobsahovala všechny spoje. Dva chybějící vlakové spoje Os 5501 a Os 5503 byly ze strany kraje do tabulky doplněny.
K samotnému doplnění lze uvést, že všechny výše uvedené spoje, bez ohledu na režim objednávky, naplňují zákonnou povinnost Královéhradeckého kraje dle ustanovení § 19 zákona číslo 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dál jen zákon o veřejných službách v přepravě), protože:
- jsou součástí systému pravidelné veřejné dopravy,
- vykazují dlouhodobou a stabilní přepravní poptávku,
- slouží k dopravě do škol, zaměstnání nebo služeb.
Všechny spoje jsou pravidelně vyhodnocovány z hlediska využití. V případě dlouhodobě nízkého vytížení může kraj přistoupit k omezení, zrušení nebo požadavku na finanční spoluúčast obcí, na jejichž území spoj vede.
Způsob 1 = Spoj je objednáván Královéhradeckým krajem od smluvního drážního dopravce České dráhy, a.s., a je plně hrazen z rozpočtu kraje.
Způsob 2 = Spoj je objednáván Královéhradeckým krajem od smluvního autobusového dopravce BusLine KHK s.r.o., a je plně hrazen z rozpočtu kraje.
Způsob 3 = Spoj je objednáván na základě mezikrajské smlouvy – objednávku provádí Liberecký kraj, avšak náklady za úsek po území Královéhradeckého kraje jsou plně hrazeny z rozpočtu Královéhradeckého kraje.
Ad 1.1.
Královéhradecký kraj zajišťuje dopravní obslužnost obce Újezd pod Troskami ve 100% rozsahu z vlastních prostředků. To znamená, že:
- všechny spoje veřejné dopravy, které na území Královéhradeckého kraje zajišťují spojení do nebo z obce Újezd pod Troskami,
- bez ohledu na to, zda je formálním objednatelem linky Liberecký kraj, nebo jde o mezikrajský přesah,
- jsou v části, která se týká území Královéhradeckého kraje, plně financovány z rozpočtu Královéhradeckého kraje.
To se týká jak železniční dopravy (objednávané přímo Královéhradeckým krajem), tak autobusových linek vedených na základě mezikrajské smlouvy, kde Královéhradecký kraj hradí náklady za každý kilometr na svém území.
Tvrzení o nízké finanční účasti kraje neodpovídá realitě. Naopak – míra účasti Královéhradeckého kraje na zajištění dopravní obslužnosti obce Újezd pod Troskami je z pohledu veřejných rozpočtů zcela zásadní a jednoznačná.
Ad 2.2.
Královéhradecký kraj a Liberecký kraj spolupracují při zajištění mezikrajských autobusových spojů na základě dvoustranné smlouvy o spolupráci, která přesně upravuje:
- rozsah spojů vedených přes hranici krajů,
- rozdělení objednatelských pravomocí a povinností,
- a především způsob úhrady nákladů za úseky vedené v jednotlivých krajích.
Královéhradecký kraj v plném rozsahu hradí náklady za všechny kilometry spojů, které jsou vedeny po jeho území, a to i v případě, že formálním objednatelem a dispečersky zodpovědným subjektem je Liberecký kraj. Jedná se např. o spoje linky 350 a 370 v úseku Turnov – Újezd pod Troskami – Jičín.
Smlouva o spolupráci mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem je zveřejněna v registru smluv a je veřejně dostupná na: https://smlouvy.gov.cz.
Ad 3.3.
Zodpovědný za plánování dopravní obslužnosti je Královéhradecký kraj jako celek, na základě své zákonné povinnosti dle ustanovení § 3 a § 19 zákona o veřejných službách v přepravě.
Odborně pak zajišťuje přípravu a návrhy dopravního řešení odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu, konkrétně oddělení dopravní obslužnosti.
Konečné rozhodnutí o rozsahu dopravní obslužnosti je záležitostí Zastupitelstva Královéhradeckého kraje, které schvaluje Plán dopravní obslužnosti, minimální a maximální rozsah na příslušný kalendářní rok a související finanční rámec.
Prakticky tedy nejde o rozhodnutí jediné osoby, ale o výstup spolupráce dopravních specialistů, analytických dat, požadavků obcí a rozpočtových možností kraje.
Ad 4.4.
Minimální úroveň dopravní obslužnosti není zákonem ani vnitřním předpisem Královéhradeckého kraje striktně definována. Královéhradecký kraj se při zajišťování veřejné dopravy řídí:
- § 19 zákona o veřejných službách v přepravě, který ukládá povinnost zajistit dopravní obslužnost pro účely dojížďky do škol, zaměstnání a k veřejným službám,
- a Plánem dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje, který stanovuje rámcové principy dostupnosti.
V praxi je za minimální úroveň považována taková dopravní nabídka, která:
- umožňuje obyvatelům obce ranní příjezd do spádového města či školního centra,
- poskytuje možnost odpoledního návratu domů,
- a je v souladu s prokazatelnou přepravní poptávkou, využitím spojů a připomínkami obcí či cestujících.
Veřejná doprava v menších obcích nemůže suplovat individuální mobilitu ve všech denních dobách. Dopravní nabídka je vždy výsledkem vyvažování veřejné poptávky, dostupnosti infrastruktury a rozpočtových možností kraje.
Ad 5.5.
Turnov je přirozeným mezikrajským přestupním uzlem, kde se setkávají autobusové i železniční spoje ze směrů Libereckého, Královéhradeckého i Středočeského kraje. Pro řadu spojení směrem na Jičínsko, Semilsko a Liberecko je Turnov nejvhodnějším bodem pro zajištění návazností.
Nastavení návazností v Turnově odpovídá principu tzv. „čekacích dob“, který je v Plánu dopravní obslužnosti Královéhradeckého i Libereckého kraje definován jako nástroj zajištění přestupní spolehlivosti. V praxi to znamená, že v Turnově jsou mezi vybranými spoji nastaveny takové časy přestupu, aby nedošlo k ujetí návazného spoje při běžném zpoždění (např. do 5–7 minut).
Ad 6.6.
Královéhradecký kraj v rámci mezikrajské spolupráce s Libereckým krajem koordinuje provoz mezikrajských autobusových i železničních spojů tak, aby návaznosti v přestupním uzlu Turnov fungovaly co nejspolehlivěji.
Systémové opatření spočívá v několika úrovních:
- Nastavení čekacích dob – mezi vybranými spoji jsou plánované časy na přestup prodlouženy tak, aby bylo běžné zpoždění (např. do 5 minut) absorbováno bez ujetí návazného spoje.
- Dispečerská koordinace dopravců – v případě mimořádnosti (zpoždění, výpadku spoje) mají dispečeři smluvních dopravců možnost operativně rozhodnout o vyčkání návazného spoje, pokud je to provozně možné a neohrozí to ostatní návaznosti.
- Informovaný dohled obou krajů – v případě opakovaných problémů jsou přestupní vazby revidovány a upravovány při pravidelných změnách jízdních řádů nebo formou operativních opatření.
Formální garance přestupů v právním smyslu (např. refundace apod.) v ČR u příměstské dopravy běžná není, avšak praktická úroveň zajištění návaznosti je v tomto uzlu nadstandardní.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí