Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 05.06.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.06.2025

informace o dopravní obslužnosti

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 05.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-110/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad 
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 19.06.2025

Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.06.2025

Vážený pane,

dne 05.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. 1. Jaký konkrétní dokument nebo předpis opravňuje Královéhradecký kraj neprovozovat žádné večerní spoje ve vybraných obcích a oblastech, přestože tím dochází k zjevné diskriminaci občanů?

2. 2. Byla někdy vyhodnocena možnost zavedení dopravy na zavolání, mikrobusů, nebo jiného flexibilního řešení? Pokud ano, kdy? Pokud ne, proč ne? Kdy jste se poprvé dozvěděli o konceptu dopravy na zavolání, jaký je stav zavádění a kdo je za to odpovědný?

3. 3. Má kraj analýzu rentability jednotlivých víkendových spojů (např. spojů, které jezdí dva v jedné hodině), včetně jejich naplněnosti? Žádám o poskytnutí těchto dat ve strojově čitelném formátu (např. CSV nebo SQL).

4. 4. Proč kraj stále neumožňuje online nákup jízdenek prostřednictvím aplikace, jak je běžné v jiných krajích a členských státech EU? Kdy jste se o těchto systémech poprvé dozvěděli a proč doposud nebyly implementovány?

5. 5. Sleduje kraj vývoj digitálních nástrojů v zahraničí, zejména v Německu, kde jsou v provozu desítky dopravních aplikací (např. Rheinbahn, BVG, DB Navigator)? Pokud ano, jaké konkrétní poznatky z těchto systémů byly analyzovány a aplikovány?

6. 6. Byl proveden rozbor, proč německý model Deutschlandticket umožňuje výrazně levnější, dostupnější a ekologičtější mobilitu napříč spolkovými zeměmi, zatímco v KHK tento model ignorujete?

7. 7. Jakým způsobem plní Královéhradecký kraj závazky vyplývající z Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením? Kdo je za plnění těchto závazků odpovědný, jaké mechanismy kontroly jsou zavedeny, a proč nebyla přijata opatření k zajištění dostupnosti dopravy i pro občany žijící mimo velká města?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-110/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.

Ad 1.1.

Královéhradecký kraj není žádným předpisem zavázán k zajištění spojů v konkrétní denní době. Rozsah dopravní obslužnosti je stanoven na základě Plánu dopravní obslužnosti, který je pravidelně aktualizován a schvalován Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje. Tento plán vychází z legislativních rámců a finančních možností kraje. Tvrzení o diskriminaci není na místě, neboť dopravní obslužnost je zajišťována rovnoměrně v rámci technických, provozních a ekonomických limitů.

Ad 2.2.

Doposud nebyl v Královéhradeckém kraji realizován pilotní projekt Poptávkové dopravy. V minulosti byly realizovány projekty týkající se spojů na zavolání, ale pouze takových, které měly jasně stanovenou trasu a cestující pouze rozhodl o tom, zda spoj bude vypraven nebo nebude (bude objednán nebo nebude objednán). Ekonomicky se však jedná o velmi náročný druh dopravy, protože fixní náklady zůstávají a při nejetí spoje se šetří pouze pohonné hmoty.

Poptávková doprava je však sledována v rámci odborné komunity a kraj se bude touto formou služeb zabývat v dalších letech, a to zejména po vyhodnocení projektů v jiných regionech. V případě vhodné oblasti, kde by byl zájem obcí, nevylučujeme přípravu pilotního řešení.

Ad 3.3.

Královéhradecký kraj má k dispozici dílčí analýzy využitelnosti spojů, a to zejména na základě výstupů z odbavovacích zařízení smluvních dopravců. Tato data slouží především pro interní potřeby objednatele při plánování jízdních řádů a optimalizaci dopravní obslužnosti.

Na položený dotaz však nelze v této chvíli konkrétně odpovědět, protože požadavek není dostatečně specifikován. Neobsahuje například informaci, kterých konkrétních linek, časových období či oblastí se má požadavek týkat.

Pro zpracování takto rozsáhlých dat v požadovaném formátu (CSV nebo SQL) je nezbytné, aby byl požadavek přesněji vymezen. Do doby, než bude požadavek konkretizován, nelze údaje relevantně připravit. Upozorňujeme také, že vyhledání a sestavení výstupu v požadované podobě může být dle InfZ zpoplatněno dle platného sazebníku úhrad zveřejněného zde https://www.khk.cz/urad/povinne-zverejnovane-informace/povinne-zverejnovane-informace-dle-vyhlasky/121-sazebnik-uhrad-za-poskytovani-informaci.

Ad 4.4.

Mobilní aplikace s možností online nákupu jízdenek je již technicky vyvinuta a aktuálně probíhá její neveřejné testování. Po dokončení všech nezbytných kroků, jako je úprava Smluvních přepravních podmínek a Tarifu IREDO, se předpokládá její nasazení v průběhu letošního roku.

Znalost obdobných systémů z jiných krajů a států existuje již řadu let, avšak k implementaci bylo třeba politického rozhodnutí, výběrového řízení na dodavatele, technické úpravy odbavovacích zařízení a zajištění návaznosti na celkový tarifní a dopravní systém. Prioritou kraje vždy zůstávalo zachování nabídky spojů, které přímo ovlivňují mobilitu obyvatel.

Ad 5.5.

Vývoj digitálních nástrojů je pravidelně sledován, zejména prostřednictvím odborných konferencí a pracovních skupin. Poznatky jsou průběžně vyhodnocovány, nicméně inspirace není přímým přebíráním funkcí. Každý tarifní a dopravní systém má své specifické podmínky a infrastrukturu, která neumožňuje přímou aplikaci zahraničních řešení. Nelze proto přesně říci jaké poznatky byly analyzovány a aplikovány.

Ad 6.6.

Systém Deutschlandticket je založen na zcela odlišném financování, které vychází z masivní dotace spolkových a zemských vlád. V České republice takový model zatím není politicky ani ekonomicky podporován, a Královéhradecký kraj nemá kompetence ani prostředky na jeho zavedení. Model Deutschlandticket je průběžně sledován, avšak jeho přímá aplikace je za současných podmínek nereálná.

Ad 7.7.

Královéhradecký kraj dlouhodobě podporuje bezbariérovost a dostupnost veřejné dopravy prostřednictvím požadavků na nízkopodlažní vozidla, přizpůsobení zastávek a dalších standardů kvality. Tato opatření jsou zakotvena ve smlouvách s dopravci i v Technických a provozních standardech veřejné dopravy Královéhradeckého kraje.

Odpovědnost je sdílena mezi jednotlivé odbory krajského úřadu, zejména odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor sociálních věcí. Systémová kontrola probíhá prostřednictvím zpětné vazby od občanů, kontrol objednávaných služeb a pravidelné aktualizace standardů. Kraj nerozlišuje dostupnost dopravy podle velikosti obce, ale podle reálné poptávky, možností obsluhy a dostupného rozpočtu.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera