informace o technickém stavu vozidel
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 04.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-108/MSZ/2025
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 18.06.2025
Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 04.06.2025
Vážený pane,
dne 04.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„…ve věci technického stavu vozidel provozovaných na území Královéhradeckého kraje.
1. Eviduje Krajský úřad Královéhradeckého kraje, případně jím zřízené nebo pověřené organizace, výskyt svítící výstražné kontrolky závady motoru ("Check Engine") u vozidel ve vlastnictví nebo správě kraje (např. technické služby, údržba silnic, vozidla příspěvkových organizací apod.)?
2. Eviduje kraj nebo jeho organizace výskyt této závady také u autobusů zajišťujících veřejnou linkovou dopravu v rámci krajských objednávek (např. IDS IREDO)?
3. Jakým způsobem probíhá kontrola technického stavu autobusů provozovaných smluvními dopravci na území kraje? Provádí kraj nebo jím zřízený subjekt i vizuální kontrolu výstražných kontrolek na přístrojových deskách?
4. Jaký je výklad krajského úřadu nebo spolupracujících STK pracovišť ohledně provozování autobusu se svítící kontrolkou závady motoru? Považuje se tento stav za závadu typu A, B nebo C ve smyslu přílohy č. 2 vyhlášky č. 211/2018 Sb.?
5. Může vozidlo (zejména autobus) s trvale svítící výstražnou kontrolkou projít STK a být nadále provozováno ve veřejné dopravě? Pokud ano, za jakých podmínek?
6. Který konkrétní subjekt nebo útvar je odpovědný za technický dohled nad autobusy provozovanými v rámci veřejné dopravy objednávané Královéhradeckým krajem?
7. Na koho konkrétně se může občan obrátit v případě, že si opakovaně všímá svítící kontrolky motoru u konkrétního autobusu v rámci veřejné dopravy? Kam tyto poznatky hlásit, aby mohly být řešeny?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-108/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor kancelář hejtmana (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).
K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu a odbor kancelář hejtmana k bodu 1. následující.
Ad 1.
Královéhradecký kraj neeviduje centrálně výskyt svítící výstražné kontrolky závady motoru („Check Engine“) u jednotlivých vozidel ve vlastnictví nebo správě kraje.
Ad 2.
Královéhradecký kraj neeviduje centrálně výskyt svítící výstražné kontrolky závady motoru („Check Engine“) u autobusů provozovaných smluvními dopravci v rámci veřejné linkové dopravy.
Ad 3.
Kontrola technického stavu autobusů je plně v odpovědnosti jednotlivých dopravců. Ti jsou povinni:
- udržovat vozidla ve všech ohledech technicky způsobilém stavu dle platných právních předpisů,
- vést a na vyžádání předložit Záznam o technické závadě (dle článku 2.1.1 Technických a provozních standardů),
- zajišťovat pravidelné technické prohlídky na Stanicích technické kontroly (dále jen STK).
Královéhradecký kraj neprovádí vizuální kontrolu výstražných kontrolek na přístrojových deskách – ani mu taková pravomoc nenáleží.
Ad 4.
Výklad technické závady, jako je trvale svítící kontrolka závady motoru („Check Engine“), se řídí vyhláškou Ministerstva dopravy číslo 211/2018 Sb.,o technických prohlídkách vozidel, ve znění pozdějších předpisů, přílohou č. 2.
Obecně platí:
- pokud kontrolka signalizuje závadu bez přímého vlivu na bezpečnost provozu, může být posuzována jako závada typu B (střední),
- pokud však závada ovlivňuje emise, výkon nebo bezpečnost, může být zařazena do kategorie A (vážná závada znemožňující provoz).
Konečný výklad v konkrétním případě přísluší STK pracovišti, nikoliv kraji.
Ad 5.
Vozidlo se svítící kontrolkou závady motoru může být dočasně provozováno, pokud STK nerozhodne jinak.
- Pokud se jedná o závadu typu B, je vozidlo většinou provozuschopné s lhůtou na opravu (30 dnů).
- U závady typu A by vozidlo nesmělo být dále provozováno, dokud nebude závada odstraněna.
Odpovědnost za provozuschopnost nese výhradně dopravce.
Ad 6.
Královéhradecký kraj není subjektem odpovědným za technický dohled nad autobusy provozovanými v rámci veřejné linkové dopravy. Kraj je objednatelem veřejné dopravní služby a smluvně stanovuje technické a provozní požadavky, které musí dopravce dodržovat (včetně technického stavu vozidel, stáří vozového parku a vybavení). Plnění těchto podmínek však není kraj oprávněn ani technicky schopen samostatně kontrolovat.
Za technický stav každého vozidla odpovídá přímo smluvní dopravce, který:
- zajišťuje pravidelné technické prohlídky na STK,
- vede záznamy o případných závadách a jejich odstranění,
- a musí být schopen kdykoliv doložit, že vozidlo splňuje podmínky provozuschopnosti podle platné legislativy.
Pokud vozidlo projde technickou kontrolou, nemá Královéhradecký kraj oprávnění výsledek STK zpochybňovat nebo přezkoumávat. V případě podezření na porušení zákonných podmínek provozu je oprávněným kontrolním orgánem Policie ČR nebo pracovníci STK, nikoli kraj.
Ad 7.
Pokud si cestující opakovaně všimne závady na konkrétním vozidle (např. svítící kontrolka závady motoru, netěsnící dveře, poškozené sedadlo apod.), doporučujeme primárně obrátit se přímo na příslušného dopravce, který:
- vozidlo provozuje,
- vede záznamy o jeho technickém stavu,
- a má odpovědnost za zajištění bezpečného a kvalitního provozu.
Kontakty na dopravce jsou často uvedeny přímo v autobuse nebo dostupné na webových stránkách www.dopravakhk.cz.
V případě, že by se jednalo o zjevně ohrožující závadu (např. prasklé čelní sklo, porucha dveří, kouřící motor), je možné kontaktovat Policii ČR, která má pravomoc provést kontrolu na místě.
Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí