Domů Úřad Povinné Informace Poskytování Informací Odpověď Na Žádost o Informace Doručenou Dne 03.06.2025

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.06.2025

26. 06. 2025

informace o dopravní obslužnosti

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 03.06.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-107/MSZ/2025

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 17.06.2025

Počet listů: 5
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.06.2025

Vážený pane,

dne 03.06.2025 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. 1. Proč Královéhradecký kraj porušuje § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb. a § 2 zákona č. 194/2010 Sb., když nezajišťuje pro Újezd pod Troskami dopravní obslužnost v časech odpovídajících reálným potřebám obyvatel? Kdo konkrétně odpovídá za tento stav?

2. 2. Na základě čeho kraj žádá od obce finanční příspěvek na službu, kterou reálně neposkytuje? Jaké spoje, časy a služby byly z těchto prostředků skutečně zajištěny v letech 2020–2024?

3. 3. Kdo a kdy schválil stávající dopravní koncepci, která způsobuje, že cesta ze Železnice do Újezdu pod Troskami je v některých případech pomalejší než jízda na invalidním vozíku? Prosím o zaslání příslušných zápisů, rozhodnutí či posudků.

4. 4. Jaký je plán kraje na odstranění diskriminace obyvatel venkovských lokalit (§ 2 antidiskriminačního zákona, čl. 28 Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením)? Uveďte konkrétní odpovědnou osobu.

5. 5. Jaké kontroly byly provedeny v oblasti Újezd pod Troskami, Sobotka, Jičín za posledních 5 let v oblasti dostupnosti dopravy a základních služeb? Jaká opatření byla přijata ke zjednání nápravy, když Jičín opakovaně ignoruje povinnosti (chybějící WC, bezbariérovost, služby ZTP apod.)?

6. Vysvětlete, proč se Královéhradecký kraj – namísto řádného zajištění dopravní obslužnosti dle § 35 odst. 2 písm. g) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích – rozhodl financovat tyto základní služby formou požadavků na příspěvky od obcí, které mají podle § 85 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, hospodařit výhradně ve prospěch svých občanů.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-107/MSZ/2025, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/urad/organizacni-struktura/odbory).

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu následující.

Ad 1.1.

Musíme konstatovat, že Královéhradecký kraj svou zákonnou povinnost neporušuje, a to z následujících důvodů:

•    § 35 odst. 2 písm. f) zákona číslo 129/2000 Sb., o krajích, (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o krajích), ukládá kraji „stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje“ v souladu se zákonem číslo 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o veřejných službách v přepravě).

•    § 2 zákona o veřejných službách v přepravě definuje veřejnou službu v přepravě cestujících jako základní rámec dopravní obslužnosti za účelem zaměstnání, vzdělávání apod.

Obě ustanovení nezaručují právo na spoj v libovolné hodině, ale na základní, ekonomicky a provozně udržitelné spoje v rámci veřejné služby. Jak jsme již v předchozích odpovědích na Vaše dotazy vysvětlili, kraj zajišťuje denní obsluhu, ale v případě zavádění nadstandardních časů spojů postupuje podle reálné poptávky, technologických možností a rozpočtových limitů, případně ve spoluúčasti s dotčenou obcí.

Zákonnou odpovědnost za zajištění základní dopravní obslužnosti má Královéhradecký kraj (vizte ustanovení § 3 zákona o veřejných službách v přepravě). Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu připravuje podklady, analyzuje poptávku, navrhuje jízdní řády a podklady k zásadám spolufinancování či úpravám spojů, které potom schvalují výkonné orgány kraje.

Všechna rozhodnutí o večerních spojích vycházejí z principů, které kraj transparentně uplatňuje:

  • základní obsluha je zajištěna,
  • nová nebo málo využívaná spojení jsou podmíněna spoluúčastí obcí,
  • veškeré změny jsou vždy konzultovány s obcemi a schvalovány orgány kraje.

Královéhradecký kraj plní svou zákonnou povinnost zajistit základní dopravní obslužnost, a neexistuje právní norma, která by vyžadovala libovolné nebo večerní spoje bez ohledu na poptávku či provozní možnosti. Za proces plánování a schvalování spojů nese odpovědnost odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu, který postupuje v souladu se zákonem i schváleným Plánem dopravní obslužnosti.

Ad 2.2.

Královéhradecký kraj nežádá od obcí finanční příspěvek na službu, kterou by reálně neposkytoval. Naopak – případný příspěvek obce je vždy podmíněn konkrétním návrhem spoje, který má být na základě tohoto příspěvku zaveden, obnoven nebo zachován.

Jak již bylo uvedeno v předchozích odpovědích, příspěvek obce je požadován pouze v případech, kdy:

  • se jedná o nové spojení mimo rámec základní dopravní obslužnosti (např. večerní nebo víkendové spoje),
  • nebo o spoj s nízkým vytížením, jehož provoz by bez spoluúčasti nebyl ekonomicky udržitelný.

V takových případech je obci vždy:

  • nabídnuta možnost spoluúčasti na konkrétním spojení (např. večerní spoj po 20. hodině),
  • předložen návrh časové polohy, trasy a rozsahu provozu, který je po dohodě možné zavést,
  • následně je spoj sledován, vyhodnocován a po dohodě může být převzat krajem, pokud si najde dostatečný počet pravidelných cestujících.

Bez aktivní spolupráce a odsouhlasení ze strany obce žádný příspěvek není jednostranně vyžadován, a tedy ani vybírán za službu, která by nebyla poskytnuta.

V případě obce Újezd pod Troskami žádný příspěvek ze strany obce v letech 2020–2024 kraji poskytnut nebyl, a současně nebyl ze strany kraje zaveden žádný nový večerní spoj, protože nebyla uzavřena dohoda o spoluúčasti, základní dopravní obslužnost však v obci byla po celou dobu zajištěna, včetně spojení z Jičína a Turnova do cca 19:30, resp. 20:00, a včetně železniční zastávky Semínova Lhota v katastru obce.

Královéhradecký kraj postupuje transparentně – příspěvek obcí je vždy spojen s konkrétním dopravním výkonem, nikoliv s abstraktní „účastí v systému“. Pokud k dohodě nedojde, žádný příspěvek není realizován a žádné dodatečné spojení není zavedeno.

Ad 3.3.

Přirovnání, že cesta veřejnou dopravou ze Železnice do Újezdu pod Troskami je „pomalejší než jízda na invalidním vozíku“, považujeme za nevhodné a zavádějící. Takové tvrzení neodpovídá realitě provozu a znevažuje jak systém veřejné dopravy, tak osoby se zdravotním postižením.

Stávající systém dopravní obslužnosti vychází z Plánu dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje, který je zpracováván v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě. Tento plán schvaluje Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje, naposledy v aktuální podobě pro období 2022–2026.

Plán je veřejně dostupný na webových stránkách: http://www.dopravakhk.cz/dokumenty-ke-stazeni.html.

Tento dokument stanovuje základní strategii zajištění dopravní obslužnosti a zároveň slouží jako výchozí rámec pro přípravu jízdních řádů, rozsahu spojů i způsobu spolupráce s obcemi.

K samotné relaci Železnice – Újezd pod Troskami lze uvést, že relace mezi městy Železnice a Újezd pod Troskami je dílčí vazbou v síti veřejné dopravy, která není určena pro přímé spojení. Využívá se přestup přes Jičín. Při současném provozu je spojení zajištěno v základním rozsahu, případné delší čekací doby mezi spoji odpovídají provoznímu režimu mimo špičku a běžnému systému přestupů v méně vytížených relacích.

Krajem schválený Plán dopravní obslužnosti je jediným závazným koncepčním dokumentem. Na základě Vaší žádosti zasíláme odkaz na usnesení zastupitelstva (https://www.khk.cz/sites/default/files/volene_organy/usneseni_zastupitelstva/14-2022/55.html) o schválení Plánu dopravní obslužnosti.

Ad 4.4.

Královéhradecký kraj odmítá jakékoli nařčení z diskriminace obyvatel venkovských lokalit. Systém veřejné dopravy je v kraji nastaven tak, aby byl v souladu se zákonem o veřejných službách v přepravě, a zároveň respektoval zásady rovného přístupu.

K naplnění rovného přístupu lze uvést, že kraj zajišťuje základní dopravní obslužnost na celém svém území, včetně venkovských oblastí, na základě objektivních provozních a ekonomických parametrů, bez ohledu na velikost nebo sociální strukturu obce.

Osoby se zdravotním postižením nejsou nijak znevýhodňovány – právě naopak, kraj v souladu s evropskými i národními normami:

  • zajišťuje nasazení vozidel s bezbariérovým přístupem,
  • podporuje přístupnost zastávek i informačních systémů,
  • a sleduje standardy dostupnosti v dopravě pro osoby ZTP a ZTP/P.

Královéhradecký kraj uplatňuje nediskriminační přístup ke všem obcím a cestujícím. Rozdíly v rozsahu spojů nejsou projevem diskriminace, ale vycházejí z objektivních faktorů – zejména z dopravní poptávky, technické proveditelnosti a ekonomické udržitelnosti. Kraj je i nadále připraven reagovat na konkrétní požadavky, zejména jsou-li formulovány ve spolupráci s dotčenými obcemi.

Ad 5.5.

V oblasti Újezd pod Troskami, Sobotka a Jičín neprobíhají v pravém slova smyslu „kontroly dostupnosti dopravy a základních služeb“, protože žádný právní předpis kraji takovou systematickou kontrolní povinnost neukládá.

K vybavení dopravní infrastruktury (např. WC, bezbariérovost) můžeme uvést, že Královéhradecký kraj nemá kompetenci kontrolovat ani nařizovat vlastníkům dopravní infrastruktury, tedy např. městu Jičín, způsob vybavení autobusového nádraží nebo železniční stanice.

Vybavení typu veřejných toalet, přístřešků, bezbariérových nástupišť či čekáren je v přímé gesci vlastníků zařízení – tedy měst, obcí nebo Správy železnic, státní organizace.

Ad 6.

Vaše tvrzení, že se Královéhradecký kraj „rozhodl financovat dopravní obslužnost formou požadavků na příspěvky od obcí“ namísto jejího zajištění, je účelové a nepravdivé.

Královéhradecký kraj řádně plní svou zákonnou povinnost dle:

  • § 35 odst. 2 písm. f) zákona o krajích,
  • a také dle § 3 zákona o veřejných službách v přepravě, který výslovně uvádí, že „základní dopravní obslužnost zajišťuje kraj nebo obec v rozsahu své územní působnosti“.

Tento zákon tedy počítá se sdílenou odpovědností – kraj zajišťuje základní dopravní obslužnost na regionální úrovni, zatímco obce mohou, ale nemusí, přispívat na nadstandardní nebo specifická spojení, která jdou nad rámec běžné obsluhy.

Královéhradecký kraj požaduje spoluúčast obcí výhradně v přesně definovaných případech, kdy:

  • jde o zavádění nového spojení mimo základní rozsah (např. večerní či víkendové spoje),
  • nebo o udržení málo využívaného spoje, jehož nákladovost je výrazně vyšší než obvyklá.

Nikdy nepožadujeme příspěvek na spoje, které jsou již zavedené a plní základní funkci dopravní obslužnosti.

Obce v souladu s ustanovením § 85 písm. c) zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, hospodaří ve prospěch svých občanů – a právě proto mají možnost rozhodnout, zda chtějí investovat do nadstandardního spojení, pokud v něm vidí přínos pro svou obec.

Královéhradecký kraj považuje tento model za spravedlivý, transparentní a hospodárný – a nijak jím nenarušuje své zákonné povinnosti.

Odpověď zasíláme dle Vašeho požadavku elektronicky do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Autor

Vladimír Kučera