Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktuality

Spolupráce terénních pracovníků, klientů a návazných služeb se vyplácí

30. 11. 2015 Autor: Lenka Matoušková

Hradec Králové, 25. 11. 2015 - přečtěte si tři příběhy dobré praxe, kde spolupráce terénní pracovnice, klienta a dalších odborníků znamenala rychlý posun v zakázce

„Terénní programy“ se zaměřují na osoby ohrožené sociálním vyloučením nebo osoby sociálně vyloučené. Jedná se o rodiny a jednotlivce, kteří žijí vchudobě a kteří řeší základní existenciální problémy, především nejisté či nevyhovující bydlení, nízké příjmy, nezaměstnanost, dluhy. To jsou také základní oblasti, na které se zaměřuje náš terénní program. Od začátku června do konce října 2015 byly služby terénního programu nabídnuty celkem 424 klientům, přičemž se jednalo v67% o ženy (284 žen a 140 mužů).

Domníváme se, že sociální službu můžeme poskytovat kvalitně, odborně a profesionálně pouze vpřípadě, že společně sklienty a dalšími odborníky dokážeme posoudit aktuální nepříznivou životní situaci klienta. Velmi často tedy kontaktujeme sociální pracovníky měst a obcí, pracovníky oddělení sociálně – právní ochrany dětí (dále jen OSPOD), dluhové poradny a další návazné služby, které se specializují na problematiku, kterou daný klient právě řeší. Tato spolupráce se nám od začátku jeví jako velmi užitečná - životní situace klientů je mnohem rychleji stabilizována a vmnoha případech i velmi rychle vyřešena. Vtomto článku vám přinášíme tři kazuistiky, které považujeme za příklady dobré praxe.

Pan L. – Trutnovsko

Na začátku srpna oslovila sociální pracovnice Městského úřadu terénní pracovnici Aufori, o.p.s., sžádostí o spolupráci vrámci řešení situace pana L. a jeho rodiny. Pan L. je mladý muž, kterému vznikl dluh na nájemném vůči městu a další dluhy u různých věřitelů. Rodina má dvě děti, které mají soudní dohled OSPODu. Vzhledem kdluhu na nájemném hrozilo rodině dokonce měsíce vystěhování zbytu. Pan L. se pokoušel najít si zaměstnání, aby rodinnou finanční situaci stabilizoval, ale to se mu nedařilo – především proto, že nemá čistý trestný rejstřík. Pan L. odmítal spolupracovat se sociální pracovnicí města, ke které neměl důvěru. Měl obavy jednak zvystěhování, jednak zodebrání dětí zrodiny. Spanem L. jsme si na začátku spolupráce vyjasnili naše možnosti a společné cíle, kterých by klient chtěl dosáhnout. Nás, jako terénní pracovnice neziskové organizace, přijal mnohem rychleji. Podařilo se nám vysvětlit klientovi, včem bude spolupráce se sociální pracovnicí města výhodná a užitečná. Naším společným cílem bylo stabilizovat rodinnou situaci a pomoci panu L. najít vhodné zaměstnání. Po krátké době se podařilo zprostředkovat pohovor vnedaleké firmě. Pan L. se dostavil na pohovor a následně byl do zaměstnání přijat. Pan L. pracuje dodnes vtéto firmě, splácí své dluhy a rodina je díky tomu finančně zajištěna.

Dalším krokem byla účast na případové konferenci, kterou svolala sociální pracovnice OSPOD za účelem vyřešení krizové situace s bydlením. Účastnily se jí sociální pracovnice města, klient a terénní pracovnice Aufori, která ho doprovázela. Klientovi velmi pomohlo to, že má zaměstnání, do kterého denně dochází. Klient si navíc sám již před pořádáním konference našel sobotní brigády. Díky tomu byla rodině pana L. prodloužena nájemní smlouva. Rodině přestalo hrozit odebrání dětí. Vzhledem ktomu, že má klient stálé zaměstnání, otevírá se nyní příležitost začít řešit ostatní rodinné dluhy a zažádat o insolvenci. Spanem L. a jeho rodinou zůstává proto terénní pracovnice Aufori nadále vkontaktu.

Pan K. - Hradecko

Na začátku projektu nás oslovila pracovnice úřadu práce z oddělení dávek hmotné nouze. Se souhlasem klienta nás informovala o tom, že panu K. nemůže finančně pomoci, protože nemá žádný doklad totožnosti (především občanský průkaz). Pan K. bydlel na ubytovně a neměl žádný zdroj financí. Terénní pracovnice si spanem K. dala schůzku na ubytovně, kde dočasně žil. Na Hradecko přišel před několika dny. Vzhledem ktomu, že je bez domova, ztratil vprůběhu života všechny doklady totožnosti a jediný doklad, který se mu podařilo najít, byl propadlý občanský průkaz. Situace byla již kritická - klient neměl finance na zaplacení ubytovny a hrozilo vystěhování. Pan K. by se opět ocitl na ulici. Spolu sterénní pracovnicí si požádal o nový občanský průkaz, který však musel uhradit. Tuto částku mu následně pracovnice úřadu práce mohla proplatit vrámci dávky mimořádné okamžité pomoci. Občanský průkaz byl vyhotoven během několika dnů, během nichž došlo i kjednání smajitelem ubytovny. Tomu terénní pracovnice Aufori vysvětlila situaci pana K.a bylo domluveno, že se zaplacením ubytovny počká do konce měsíce. Spracovnicí úřadu práce bylo totiž předem vyjednáno, že panu K. uvolní finance na základní potřeby hned po vyřízení potřebných dokladů. Pan K. byl velmi schopný, stačilo ho pouze nasměrovat a říci mu, co je potřeba udělat nejdříve. Ve velmi krátké době se podařilo panu K. získat platný občanský průkaz, zažádat o dávky úřadu práce a zaplatit pobyt na ubytovně. Pan K. svou situaci dokázal natolik stabilizovat, že si začal zvlastní iniciativy hledat zaměstnání.

Paní E. – Náchodsko

Paní E. kontaktovala terénní pracovnici Aufori sprosbou o pomoc nalézt zaměstnání. Postupně se terénní pracovnice dozvídala celý klientčin životní příběh: Paní E. vyrůstala střídavě vdětském domově a u dvou pěstounských rodin. Na dětství nevzpomíná ráda. Vroce 2002 se jí neplánovaně narodila dcera, otec dítěte se však odmítl do péče jakkoli zapojit a paní E. se stala matkou samoživitelkou. Když byly dceři 4 roky, přihodila se paní E. vážná dopravní nehoda, vdůsledku které zůstala několik let vkomatu. Vzhledem ktomu, že neměla žádné příbuzné, její dcera byla umístěna do dětského domova. Po několika letech se zkomatu dostala a po období rehabilitace se mohla vrátit zpět domů. Nalezla si bydlení a požádala o navrácení dcery zpět do své péče. Paní E. však měla trvalé zdravotní následky, které jí znesnadňovaly nalézt zaměstnání. Během setkávání sterénní pracovnicí vyšlo najevo také to, že paní E. má vážné problémy sdcerou, která matce zazlívá, že musela strávit dětství vdětském domově. Kontaktovali jsme tedy sociální pracovnici OSPOD, se kterou paní E. tuto situaci měla možnost konzultovat a došlo kpostupné nápravě.

Během spolupráce klientka vyzkoušela několik zaměstnání, která si však nedokázala udržet kvůli svému zdravotnímu handicapu. Paní E. však chtěla pracovat, a proto jsme se společně snažili i nadále najít vhodné zaměstnání. Vsoučasné době pracuje paní E. jako uklízečka na poloviční úvazek. Vpráci je spokojená a zvládá i péči o dceru. Během spolupráce si začala paní E. více věřit, což jí pomáhá vudržení současného zaměstnání. Souběžně spaní E. pracujeme na zakázce „naučit se lépe hospodařit sfinancemi.“ Před nehodou vznikly paní E. dluhy na nájmu. Díky spolupráci sterénní pracovnicí se daří klientce tento dluh splácet. I nadále se klientka potýká se svým hendikepem, nicméně její aktivita jí s podporou terénní pracovnice Aufori každým dnem posouvá dál.

Zvýše uvedených příběhů je zřejmé, že sociální vyloučení se může týkat široké škály lidí. Jedná se mnohdy o souhru mnoha nepříznivých faktorů. Velmi často se však daří tíživou situaci našich klientů zmírnit. Stačí ktomu aktivní přístup samotných lidí - klientů i sociálních pracovníků.

Bc. Nikola Nováková, vedoucí služby
e- mail:novakova.aufori@gmail.com, tel.: 773194391
Více informací o projektu nawww.aufori.cz
Projekt je realizován za finanční podporyKrálovéhradeckého kraje.